Search

4 Nasihat Cara Menulis Resume Bahasa Melayu Dengan Sempurna

cara menulis resume bahasa melayu

Resume yang direka dengan sempurna adalah kunci keemasan anda untuk mendapatkan pekerjaan impian anda di syarikat terbaik di seluruh dunia.

Tetapi jom kita hadapi kebenaran – anda telah meneroka beberapa artikel berkaitan cara menulis resume Bahasa Melayu dan anda mungkin keliru dengan semua istilah dan panduan di luar sana.

Jika anda masih memerlukan panduan tentang cara menulis resume Bahasa Melayu dengan sempurna untuk pekerjaan yang terbaik di Malaysia, Job Majestic mempunyai nasihat penciptaan resume yang tepat untuk anda.

Nasihat Terbaik Cara Menulis Resume Bahasa Melayu

1. Mulakan Dengan Format Resume Yang Betul

Pengetahuan adalah separuh daripada perjuangan. Untuk mengetahui cara menulis resume Bahasa Melayu dengan sempurna, anda harus mengetahui dan memahami 3 format resume piawaian di Malaysia.

Tidak kira format resume yang anda gunakan, pastikan anda menyenaraikan pengalaman kerja dan kelayakan akademik anda menggunakan kaedah kronologi terbalik.

Mulakan dengan pengalaman/kelayakan kerja terkini dan teruskan usaha anda. Pastikan anda hanya memasukkan perkara yang berkaitan dengan pekerjaan yang sedang anda mohon.

Ingat bahawa panjang resume hanya maksimum dua muka surat. Sentiasa menyelidik syarikat dan kekosongan jawatan terlebih dahulu, dan hanya sertakan kata kunci dan frasa berkaitan yang bakal majikan anda sedang cari – mengambil kira panjang resume.

2. Kuantitikan Penyataan Anda

Disebabkan oleh keterbatasan ruang, setiap kandungan dalam resume anda haruslah mempunyai sebab tersendiri untuk berada di sana, terutamanya dalam penulisan bahagian Pengalaman Kerja dan Kemahiran.

JANGAN mengelirukan pengalaman dengan tugas. Dalam resume anda, cuba untuk menyerlahkan pencapaian dan bukannya skop kerja biasa (yang boleh didapati di internet).

Nilaikan pengalaman dan kemahiran anda. Daripada hanya menulis “Jawab panggilan dan pertanyaan pelanggan”, cuba sesuatu seperti “Menjawab lebih 300 panggilan pelanggan setiap minggu dan memendekkan purata masa respons syarikat sebanyak 30%”.

Majikan mahu diyakinkan. Yakinkan mereka dengan nombor, keputusan dan kemahiran. Dengan adanya cara menulis resume Bahasa Melayu yang baik, anda boleh menukar huraian kerja yang membosankan menjadi senjata pendaratan pekerjaan anda.

3. Kekalkan Profesionalisme

Sebenarnya, cara menulis resume Bahasa Melayu tidak sukar untuk menjadikan resume anda kelihatan profesional. Sebagai permulaan, gunakan alamat e-mel rasmi dalam bahagian Maklumat Hubungan anda.

Elakkan daripada menggunakan alamat e-mel yang lucu atau tidak sesuai kerana ia boleh menjejaskan profesionalisme anda. Majikan hospital tidak mahu mengupah doktor dengan alamat e-mel “deathisgood@gmail.com”. Anda faham maksudnya.

Bagaimana pula dengan hobi dan minat? Biasanya, bahagian ini tidak diperlukan semasa memohon sebarang pekerjaan di Malaysia. 

Tetapi jika anda terpaksa menyertakannya, pastikan ia berkaitan dengan permohonan kerja yang mungkin dan bukannya “Tidur” dan “Makan”.

Anda mungkin merasakan bahawa ini adalah perkara kecil yang majikan tidak sepatutnya mengambil berat, tetapi apabila ianya tentang makanan anda seterusnya, anda harus memandang berat cara menulis resume Bahasa Melayu.

4. Bacaan Pruf Amatlah Penting

Memandangkan pencari kerja hanya mempunyai 7.4 saat secara purata untuk meninggalkan kesan baik kepada perekrut, resume anda mesti disemak pruf untuk memastikan resume anda melepasi peringkat awal dan masuk ke bahagian “Temuduga”.

Jika terdapat ralat ejaan dalam resume anda, terutamanya dalam bahagian maklumat hubungan anda, kesilapan asas ini boleh mengakibatkan kehilangan pekerjaan impian anda.

Bayangkan memohon pekerjaan impian anda, melalui soalan temu duga yang sukar dan tidak pernah mendengar jawapan daripada syarikat kerana anda telah salah mengeja alamat e-mel anda atau menambah nombor pada nombor telefon bimbit anda.

Kesilapan tatabahasa dan kesalahan ejaan memberi gambaran pertama bahawa pemohon tidak profesional, tidak mengambil berat tentang perincian dan tidak serius terhadap permohonan kerja.

Paling penting, resume anda mestilah serasi dengan ATS. ATS lebih tidak memaafkan daripada manusia kerana kesilapan ejaan yang sedikit akan diabaikan sepenuhnya oleh sistem, menjadikan keseluruhan kata kunci atau bahkan frasa penting tidak berguna.

Mulakan Penulisan Hari Ini

Sekarang setelah anda tahu cara menulis resume Bahasa Melayu dengan sempurna, berikut ialah laman web yang kami syorkan untuk melihat sampel resume untuk jawatan kerja dan industri yang berbeza untuk memulakan proses membina resume anda.

Terdapat juga aplikasi membina resume seperti Canva dengan pelbagai templat resume yang menarik untuk membantu anda.

Kami menggalakkan pencari kerja menyediakan surat rujukan atau cadangan daripada bekas bos mereka untuk meningkatkan peluang mereka mendapatkan temu duga kerja juga.

Perlukan bantuan lanjut tentang cara menulis resume Bahasa Melayu untuk pekerjaan di Malaysia? Teruskan ke Saluran Youtube Job Majestic kami untuk lebih banyak Petua Temuduga Graduan Baru hari ini!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!