Search

Bahagian Hobi Dalam Resume: 4 Petua Terbaik + Contoh

hobi dalam resume

Salah satu bahagian yang paling diremehkan semasa membuat resume ialah bahagian hobi dalam resume. Tetapi, apakah perbezaan antara minat dan hobi?

Minat ialah topik yang diminati seseorang dan ingin mengetahui lebih lanjut. Hobi ialah aktiviti rekreasi dan minat yang dilakukan untuk keseronokan atau kelonggaran – kebanyakan orang akan menggabungkan kedua-duanya kerana ia boleh ditukar ganti.

Bahagian Hobi Dalam Resume: Masukkan Atau Tidak?

Anda harus memasukkan bahagian hobi dalam resume anda jika anda tidak mempunyai pengalaman kerja yang luas – terutamanya untuk graduan baru.

Hobi dan minat anda akan membantu pengurus pengambilan pekerja dan perekrut untuk mengenali anda dengan lebih baik. 

Sebagai graduan baru, jika anda memasukkan aktiviti ekstrakurikuler sebagai minat anda, anda berkemungkinan besar akan dianggap sebagai individu yang serba boleh – bukannya hanya seorang pelajar.

Bilakah anda TIDAK patut memasukkan bahagian hobi dalam resume anda? Jawapannya ialah jika anda tidak mempunyai hobi dan minat yang berguna yang akan membantu anda mendapatkan pekerjaan itu – Lebih lanjut mengenainya kemudian.

Perlukan bantuan untuk menulis bahagian hobi dalam resume anda? Berikut ialah petua terbaik kami untuk anda.

Bahagian Hobi Dalam Resume: Petua Terbaik

1. Lakukan Penyelidikan Anda

Cara terbaik untuk memastikan bahagian hobi anda berfungsi adalah dengan melakukan penyelidikan tentang syarikat dan jawatan pekerjaan tersebut sebelum mencipta resume anda.

Anda haruslah cuba memahami budaya syarikat terlebih dahulu dengan melawati laman webnya, akaun media sosial, dll. Selain itu, analisa iklan pekerjaan untuk memahami bakat ideal yang mereka sedang cari.

Kadangkala, anda akan bernasib baik kerana keperluan pekerjaan akan menyatakan secara jelas jenis orang yang mereka cari untuk diupahl. Sebagai contoh, iklan kerja penterjemah bahasa akan menyatakan jenis bahasa yang perlu dimiliki oleh pemohon.

2. Cadangan Nilai Anda

Sebaik sahaja anda membuat penyelidikan anda, tiba masanya untuk menilai diri anda untuk melihat sama ada anda mempunyai hobi dan minat yang boleh dikaitkan dengan keperluan ini.

Kemudian, anda boleh memilih beberapa hobi dan/atau minat yang berkaitan dengan keperluan pekerjaan dan menambahnya pada bahagian hobi dalam resume anda.

Selain itu, tidak cukup dengan hanya menyenaraikannya. Ianya lebih penting bagi anda untuk menghuraikan setiap minat dan juga menyandarkannya dengan nombor. Berikut ialah contoh cara memasukkan bahagian hobi dalam resume:

Hobi dan minat

  • Mempelajari bahasa baharu – Saya telah mempelajari bahasa baharu setiap tahun, iaitu Sepanyol, Jerman dan Korea.
  • Melancong – Saya menggunakan penguasaan bahasa saya apabila saya berpeluang untuk melancong ke luar negara. Ia membantu saya meningkatkan kemahiran saya secara konsisten.
  • Blogging – Saya berminat untuk sentiasa berkongsi pengalaman saya berada di negara lain, termasuk orang, bahasa, makanan, dll. Ini juga membantu mempertajam kemahiran menulis dan media sosial saya.

3. Kesederhanaan

Walaupun bahagian hobi dalam resume boleh membantu dalam menggambarkan profil anda sebagai bakat serba boleh, menyenaraikan terlalu banyak hobi dan minat boleh menyebabkan lebih banyak kemudaratan daripada kebaikan, kerana majikan mungkin menganggap anda ingin mengisi kekurangan pengalaman anda.

Pastikan bahagian hobi dalam resume anda pendek. Ia TIDAK sepatutnya menjadi tumpuan resume anda, hanya bahagian berasingan dengan beberapa baris untuk menyenaraikan hobi dan minat anda yang paling relevan dan ayat deskriptif yang ringkas.

4. Profesionalisme Dan Kejujuran

Bercakap tentang hobi dan minat, pastikan mereka profesional dan relevan dengan permohonan kerja. Elakkan daripada memasukkan “Tidur” dan “Makan” sebagai contoh.

Apabila memohon sebarang pekerjaan di Malaysia, anda juga harus mengelakkan perkara berikut dalam bahagian hobi dalam resume anda – Minat yang:

  • Terlalu umum dan tidak jelas
  • Haram dan berbahaya
  • Berkaitan dengan agama dan politik
  • Terlalu peribadi dan intim

Lebih pentingnya, anda perlu jujur. Jangan tambahkan hobi dan minat yang anda tidak pernah sertai dan/atau minati hanya kerana penyelidikan yang telah anda lakukan untuk permohonan kerja.

Kejujuran adalah dasar terbaik di sini – bayangkan diminta untuk menterjemah dokumen kerana anda berbohong dan ia telah dinyatakan dalam bahagian hobi dalam resume anda.

Penutup

Kini, anda akan mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang menulis bahagian hobi dalam resume anda. Seperti yang dinyatakan, bahagian ini tidak sepatutnya menjadi fokus utama dan ia biasanya tidak diperlukan dalam resume.

Perlukan bantuan lanjut tentang cara menulis resume untuk pekerjaan di Malaysia? Teruskan ke Saluran Youtube Job Majestic kami untuk lebih banyak Petua Temuduga Graduan Baharu hari ini!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!