Search

Bahagian Mengenai Saya Dalam Resume Bahasa Melayu: 3 Perkara Penting

bahagian mengenai saya dalam resume bahasa melayu

Ditemui di bahagian atas resume, bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu ialah perenggan pendek yang menceritakan tentang diri anda, latar belakang dan pengalaman pendidikan anda, matlamat kerjaya anda dan cadangan nilai untuk pekerjaan dan organisasi yang anda mohon.

Bahagian “Mengenai Saya” juga dikenali sebagai objektif resume atau pernyataan objektif. bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu biasanya hanya tiga hingga empat ayat sahaja. Disebabkan keterbatasan ruang, ia boleh menjadi sukar untuk menulisnya dengan baik.

Ringkasnya, bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu menjawab “Kenalkan diri anda” dan “Mengapa kami perlu mengupah anda?”. Beginilah cara anda mencipta bahagian ini pada resume anda.

Kepentingan Bahagian Tentang Saya Pada Resume

Seperti biasa, majikan menerima banyak resume setiap hari tetapi hanya akan memberi perhatian kepada beberapa resume yang unik dan patut diberi perhatian. 

Ini bermakna bahawa resume anda mesti dapat memikat perhatian majikan serta-merta dan melalui resume anda yang cantik.

Di situlah bahagian Mengenai Saya anda pada resume anda dimainkan. Ia berfungsi sebagai kenyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera. Ia menjimatkan masa dan meningkatkan peluang anda untuk mendapat peluang temu duga.

Selain itu, ia membantu dengan meringkaskan keseluruhan resume anda. Ia menunjukkan item paling penting yang anda ingin lihat pengurus pengambilan pekerja. Anggap ia sebagai ucapan lif anda juga.

Menulis Bahagian Mengenai Saya Dalam Resume Bahasa Melayu

1.Tunjukkan Profil Profesional Anda

Bahagian penting dalam bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu ialah kelayakan utama anda. 

Mulakan dengan menyatakan bahawa anda adalah graduan Kewangan baru, jururawat peringkat kemasukan atau profesional Undang-undang berlesen. Anda juga boleh memasukkan pengalaman kerja anda untuk meningkatkan kredibiliti anda.

Seterusnya, pilih satu daripada dua kata sifat untuk menggambarkan anda sebagai yang paling sesuai untuk peranan itu. Kata adjektif ini hendaklah berkaitan hanya dengan peranan yang digunakan. Sebagai contoh, gunakan “kreatif” atau “bijak” jika anda memohon untuk peranan pemasaran dan bukannya “analisis” atau “penyayang”.

2. Tunjukkan Kebolehan Anda

Pertama, selidiki perihalan kerja dan padankan profil anda dengan perkara yang dicari oleh majikan. 

Lebih banyak anda menyelidik, lebih baik anda akan dapat mencipta bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu anda dan meningkatkan peluang anda untuk peluang temu duga.

Setelah anda meneliti perihalan kerja, pilih kemahiran anda sendiri yang sepadan dengan peranan yang anda mohon. Sekali lagi, pemperibadian adalah kunci. 

Nyatakan beberapa kemahiran dan kepakaran yang berkaitan untuk memadankan lagi profil anda dengan calon ideal yang sedang dicari oleh majikan.

JANGAN bersusah payah menyebut kemahiran yang jelas dalam bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu (cth. Office 365, Bahasa Inggeris). 

Gunakan ruang yang terhad dengan bijak dan sebut sahaja kemahiran yang lebih mengagumkan atau bahasa kedua yang mendapat permintaan tinggi.

3. Cadangan Nilai Anda

Apakah yang membezakan anda daripada ribuan pemohon lain? Untuk membezakan diri anda daripada pemohon lain dan membantu meningkatkan anda sebagai calon yang berpotensi, objektif resume anda MESTI menyerlahkan nilai yang akan anda bawa kepada organisasi.

Selidik penyiaran kerja, profil syarikat dan matlamat. Dalam satu ayat, simpulkan bahagian tentang bagaimana kemahiran, pengalaman dan matlamat kerjaya anda boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat.

Bahagian Mengenai Saya dalam Resume Bahasa Melayu: Perkara Yang Harus Dilakukan & Dilarang

Bahagian Mengenai Saya Dalam Resume: Harus Dilakukan

Gunakan Kata Adjektif Yang Berkesan

Selain daripada kemahiran dan pengalaman yang berkaitan, pengenalan anda mesti mengandungi kata kunci khusus yang penting kepada peranan yang anda mohon.

Contohnya Pemasar Kreatif, Pemadam Kebakaran Tekun, dan Jururawat Penyayang. Kata sifat ini berguna untuk majikan untuk mengukur prestasi anda.

Pastikan Anda Jujur

Pencari kerja, terutamanya graduan baru, haruslah jujur ​​100% semasa membuat bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu. 

Anda mungkin dapat memenangi hati majikan menggunakan resume anda, tetapi keupayaan sebenar anda masih akan diuji. Kejujuran adalah dasar yang terbaik.

Pastikan Bahagian Ringkas & Lurus

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu mempunyai ruang terhad – hanya sekitar empat ayat sahaja. 

Untuk mengecilkan semua maklumat yang berkaitan ke dalam satu perenggan, bahagian tersebut mestilah mudah dibaca dan difahami. Jangan ulangi maklumat dan elakkan menggunakan perkataan yang mewah.

Bahagian Mengenai Saya Dalam Resume: Harus Dilarang

Salin Templat Dalam Talian

Berfikir tentang menyalin bahagian “Tentang Kami” daripada templat dalam talian? Usaha anda akan ditunjukkan dalam resume anda dan majikan akan dapat mengesannya. Tidak apa-apa untuk merujuk kepada templat, tetapi bahagian “Perihal Kami” mestilah unik anda.

Lupa untuk Peribadikan

Untuk memasukkan kata kunci yang paling berkesan, anda perlu memperibadikan bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu anda untuk setiap peranan yang anda mohon. Tidak memperibadikan bahagian ini sama dengan hanya menyalin daripada templat dalam talian.

Lupa Membaca Pruf

Kerana ia memberikan kesan pertama yang penting tentang anda kepada sesiapa yang membacanya, resume anda mesti dibaca pruf

Pengenalan diri yang penuh dengan kesalahan tatabahasa dan/atau ejaan mencerminkan penguasaan bahasa yang lemah dan kurang perhatian terhadap perincian.

Penutup

Bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu anda adalah penting untuk pencari kerja dan kami berharap anda telah mengumpulkan maklumat penting untuk mula mencipta pengenalan diri anda sendiri.

Perlukan bantuan tentang temu duga kerja seterusnya, atau berfikir untuk membuat resume video anda sendiri? Platform Job Majestic mempunyai semua panduan kerjaya yang anda perlukan untuk mencapai kerjaya yang berjaya.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!