Search

5 Tips Cara Membuat Resume Bahasa Melayu di Malaysia

cara membuat resume bahasa melayu

Resume adalah ringkasan sejarah kerja, kemahiran, dan pendidikan. Biasanya, ia digunakan untuk memperoleh pekerjaan dan ia hanya panjang satu atau dua muka surat sahaja.

Menulis resume adalah Seni & Sains. Ia agar mencabar untuk mencipta resume yang terbaik, terutamanya untuk graduan baru yang tidak mempunyai pengalaman kerja.

Jika anda memerlukan tips cara membuat resume Bahasa Melayu? Berikut adalah 5 tip penting daripada Job Majestic untuk pekerjaan di Malaysia.

Cara Membuat Resume Bahasa Melayu Untuk Pekerjaan Di Malaysia

1. Di Atas Lipatan

Bahagian atas resume anda (juga dikenali sebagai ‘di atas lipatan’) amat berharga. Untuk mendapatkan perhatian terbaik daripada majikan secepat mungkin, resume anda mesti mempamerkan foto profesional anda, objektif resume dan kemahiran yang paling relevan.

Secara amnya, menyertakan gambar profesional dalam resume anda amat disyorkan apabila memohon pekerjaan di Malaysia dan negara lain di Asia. Pastikan anda menggunakan foto profesional dan bukannya swafoto dan foto kumpulan.

Objektif resume mengandungi dua atau tiga ayat yang bertindak sebagai “Elevator Pitch” 30 saat anda. Anda haruslah meringkaskan pengalaman anda dan menyerlahkan kemahiran berkaitan anda untuk pekerjaan yang anda mohon.

Dari segi menyerlahkan kemahiran anda, lihat panduan kami mengenainya!

2. Maklumat Hubungan Lengkap

Pencari kerja haruslah memasukkan maklumat hubungan mereka dalam resume mereka untuk memastikan majikan dapat menghubungi anda. Oleh itu, ianya penting untuk memastikan maklumat hubungan adalah lengkap dan tepat.

Maklumat hubungan yang tidak lengkap memberi isyarat kepada majikan bahawa anda tidak menyemak semula resume anda terlebih dahulu. Atau lebih teruk lagi, mungkin anda tidak mahu mereka menghubungi anda selepas temu duga?

Jika anda tidak dapat memberikan maklumat hubungan yang lengkap dan tepat sebagai permulaan, anda memusnahkan sebarang harapan untuk mendapatkan pekerjaan impian anda dengan kelihatan cuai dan tidak serius.

3. Gunakan Format Resume Yang Betul

Apakah format resume yang perlu anda ketahui? Lihat panduan komprehensif kami tentang format resume standard untuk pekerjaan di Malaysia.

Tidak kira format resume yang anda gunakan, pastikan anda menyenaraikan pengalaman kerja dan kelayakan akademik anda menggunakan kaedah kronologi terbalik.

Mulakan dengan pengalaman/kelayakan kerja terkini sehinggi pengalaman terawal anda. Pastikan anda hanya memasukkan isi yang berkaitan dengan pekerjaan yang sedang anda mohon.

Ingat, resume dihadkan kepada panjang maksimum dua muka surat. Anda haruslah sentiasa menyelidik syarikat dan kekosongan jawatan terlebih dahulu, sertakan kata kunci dan frasa berkaitan yang bakal majikan anda cari – dengan mengambil kira panjang resume.

4. Serlahkan Pencapaian Anda

JANGAN mengelirukan pencapaian dengan tugasan. Dalam resume anda, cuba untuk menyerlahkan pencapaian anda dan bukannya skop kerja biasa (yang boleh didapati di internet).

Kira pencapaian dan tugasan anda. Daripada hanya “Jawab panggilan dan pertanyaan pelanggan”, cuba menulis “Menjawab lebih 300 panggilan pelanggan setiap minggu dan memendekkan purata masa respons syarikat sebanyak 30%”.

Majikan haruslah diyakinkan. Oleh itu, yakinkan mereka menggunakan nombor, keputusan dan kemahiran. Dengan perancangan yang teliti dan mahir, anda boleh menukar huraian kerja yang membosankan menjadi senjata kerjaya anda.

5. Pastikan Ia Profesional

Sebagai graduan baharu, sebenarnya tidak sukar untuk memastikan resume anda kelihatan profesional. Sebagai permulaan, gunakan alamat e-mel rasmi sahaja semasa memohon pekerjaan.

Elakkan diri daripada menggunakan alamat e-mel yang lucu atau tidak sesuai kerana ia boleh menjejaskan profesionalisme anda. Sebagai contoh, majikan hospital tidak akan mengupah doktor yang menggunakan alamat e-mel “deathisgood@gmail.com”.

Bagaimana pula dengan hobi dan minat? Biasanya, bahagian ini tidak diperlukan semasa memohon sebarang pekerjaan di Malaysia. Tetapi jika anda harus menyertakannya, pastikan ia berkaitan dengan permohonan kerja dan bukan hanya “Tidur” dan “Makan”.

Anda mungkin merasakan bahawa ini perkara kecil yang majikan tidak sepatutnya mengambil berat, tetapi untuk memastikan sumber makanan anda yang seterusnya, anda patutlah bersikap profesional.

Mula Menulis Menggunakan Cara Membuat Resume Bahasa Melayu

Untuk memulakan proses pembinaan resume anda, berikut ialah tapak web yang disyorkan untuk melihat sampel resume untuk jawatan kerja dan industri yang berbeza. 

Terdapat juga aplikasi membina resume seperti Canva dengan pelbagai templat resume yang menarik untuk membantu anda.

Kami juga menggalakkan pencari kerja untuk menyediakan surat rujukan atau cadangan daripada bekas bos mereka untuk meningkatkan peluang mereka mendapatkan temu duga kerja.

Kesimpulan

Kami berharap artikel ini dapat membantu dalam menjawab soalan anda tentang “Cara membuat resume Bahasa Melayu”.

Mengambil langkah pertama bukanlah mudah, tetapi setelah anda mencipta struktur resume asas yang terbaik, langkah seterusnya ialah memperibadikan dan menyediakan resume anda untuk setiap permohonan kerja.

Perlukan bantuan lanjut tentang cara menulis resume untuk pekerjaan di Malaysia? Teruskan ke Saluran Youtube Job Majestic kami untuk lebih banyak Petua Temuduga Graduan Baru hari ini!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!