Search

Contoh Resume Fresh Graduate Bahasa Melayu: 6 Perkara Penting

contoh resume fresh graduate bahasa melayu

Mencipta resume siswazah baru adalah proses yang rumit. Selain daripada menulis contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu, anda juga perlu memikirkan cara untuk meningkatkan resume anda untuk menonjol di kalangan orang ramai.

Perlukan bantuan dalam menyemak tiga kali atau meningkatkan resume siswazah sedia ada anda? Berikut adalah perkara penting yang anda tidak boleh terlepas pandang dalam contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu anda.

Perkara Penting Dalam Contoh Resume Fresh Graduate Bahasa Melayu Anda

1. Gambar Profil Profesional

Secara amnya, memasukkan gambar profesional dalam resume anda amat disyorkan apabila memohon pekerjaan di Malaysia dan negara lain di Asia. Pastikan anda menggunakan foto profesional dan bukannya swafoto dan foto kumpulan.

Berikut ialah lebih banyak petua untuk memasukkan gambar profil anda:

  • Menghadap ke arah kamera
  • Gunakan pencahayaan yang baik
  • Berpakaian secara profesional
  • Pastikan rambut anda kemas

2. Bahagian “Tentang Saya”.

Bahagian “Tentang Saya” berfungsi sebagai kenyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera. Sebagai graduan baru, bahagian ini membantu mewujudkan kesan yang baik.

Mulakan dengan menyatakan bahawa anda adalah graduan Kewangan baru, jururawat peringkat kemasukan atau profesional Undang-undang berlesen. Anda juga boleh memasukkan pengalaman kerja anda untuk meningkatkan kredibiliti anda.

Nyatakan beberapa kemahiran dan kepakaran yang berkaitan untuk memadankan lagi profil anda dengan calon ideal yang sedang dicari oleh majikan. Dalam satu ayat, simpulkan bahagian tentang bagaimana kemahiran, pengalaman dan matlamat kerjaya anda boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat.

3. Pautan & Portfolio

Sebagai graduan baru, syarikat memahami jika anda kurang pengalaman bekerja. Walau bagaimanapun, untuk bersaing dengan beribu-ribu graduan baru yang lain, salah satu cara berkesan untuk meyakinkan bakal majikan adalah dengan terus mempamerkan portfolio hasil kerja lepas anda yang menakjubkan.

Begitu juga dengan contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu anda. Anda harus sentiasa memasukkan pautan ke portfolio anda dalam resume anda, mempamerkan artikel, video, lagu, tapak web terbaik anda, dsb.

Resume anda hanyalah puncak gunung ais. Portfolio anda sepatutnya menjadi faktor “wow” untuk menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja dan memberikan anda pekerjaan impian yang anda inginkan.

4. Pengalaman Ekstrakurikuler

Bahagian ekstrakurikuler dalam contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu boleh menjadi penting, terutamanya jika aktiviti ekstrakurikuler sangat relevan dengan jawatan yang anda mohon.

Adalah penting untuk menghuraikan lebih lanjut tentang perkara yang telah anda lakukan dan mengaitkannya dengan cara anda berada dalam peranan yang sempurna untuk jawatan yang anda mohon. Dengan kata lain, nyatakan cadangan nilai anda.

Daripada hanya memasukkan beberapa skop kerja yang membosankan, sentiasa mengukurnya untuk menjadikannya boleh diukur supaya bakal majikan anda dapat mengukur keupayaan anda dengan lebih baik. Sertakan beberapa nombor dan statistik untuk menghidupkan skop kerja anda.

Bercakap tentang kemahiran dan pencapaian, sentiasa kaitkan dengan cara anda boleh berprestasi baik dalam pekerjaan anda. Untuk berbuat demikian, anda perlu menyelidik jawatan yang anda mohon terlebih dahulu, kemudian sesuaikan huraian anda dengan memasukkan kata kunci berkaitan yang mereka cari.

5. Gaji Jangkaan

Kebanyakan syarikat di Malaysia biasanya meminta calon untuk mendedahkan gaji yang dijangkakan agar lebih sepadan dengan bajet pengambilan pekerja mereka. 

Jika anda tidak mempunyai pilihan selain mendedahkan gaji yang anda harapkan, berikut adalah beberapa nasihat mudah:

  • Lakukan penyelidikan anda tentang gaji yang sesuai untuk pekerjaan yang anda mohon
  • Hanya masukkan gaji asas anda – jangan tambah faedah tambahan
  • Nyatakan julat gaji anda yang dijangkakan untuk memberikan fleksibiliti
  • Jujur dan realistik

Jika boleh, tinggalkan rundingan gaji sehingga kemudian dalam proses pengambilan pekerja – terutamanya selepas tawaran dibuat kepada anda. 

Fokus pada mendapatkan temu duga kerja terlebih dahulu kerana ianya lebih mudah untuk mempamerkan nilai anda berbanding contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu yang dilihat oleh pengurus pengambilan pekerja selama 6 saat.

6. ATS-Serasi

Sistem Penjejakan Pemohon akan mengutamakan contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu yang serasi dengan ATS yang mengandungi kata kunci khusus yang ATS diprogramkan untuk dicari. 

Tidak kira betapa hebatnya resume anda, ia masih boleh ditolak jika maklumatnya tidak dapat dibaca oleh ATS.

Jika anda memerlukan lebih banyak bantuan dalam mencipta resume yang serasi dengan ATS untuk menonjol dan lulus ujian pertama? Baca panduan ini tentang resume yang serasi dengan ATS.

Satu nasihat terakhir – kejujuran masih merupakan dasar terbaik. Sentiasa pastikan kata kunci dan kandungan resume adalah 100% benar, dan bukan hanya untuk lulus ujian ATS.

Ucapan penutup

Dengan semua petua contoh resume fresh graduate Bahasa Melayu yang boleh diakses di luar sana, kami berharap artikel ini berguna untuk anda memberi tumpuan kepada butiran kecil yang penting.

Ingatlah bahawa untuk menonjolkan diri daripada graduan baharu dan juga profesional yang bekerja, setiap usaha adalah penting untuk mendapatkan pekerjaan impian anda.

Perlukan bantuan tentang temu duga kerja seterusnya, atau berfikir untuk membuat resume video anda sendiri? Platform Job Majestic mempunyai semua panduan kerjaya yang anda perlukan untuk mencapai kerjaya yang berjaya.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!