Search

4 Petua Dan Contoh Resume Pengalaman Kerja Bahasa Melayu

contoh resume pengalaman kerja

Contoh Resume Pengalaman Kerja: Pengenalan

Tidak lama dahulu, kami memberikan petua umum tentang cara menulis resume untuk pekerjaan di Malaysia. Kami juga munyusul dengan format resume, maklumat hubungan resume, dan minggu lepas kami telah meneroka pengenalan resume.

Seterusnya timbul persoalan “Mengapa kami perlu mengupah anda?”. Hakikatnya, bakal majikan biasanya akan memberikan lebih tumpuan pada pengalaman kerja anda apabila membuat keputusan sama ada anda calon yang sesuai untuk pekerjaan tersebut.

Tertanya-tanya bagaimana untuk menulis contoh resume pengalaman kerja? Anda berada di tempat yang betul.

Menulis Contoh Resume Pengalaman Kerja

1. Susunan Kronologi Songsang Sahaja

Sebagai permulaan, anda harus tahu bahawa bahagian Pengalaman Kerja haruslah ditulis dengan ketat dalam susunan kronologi terbalik sahaja. 

Ini bermakna anda harus sentiasa bermula dengan pengalaman kerja terkini terlebih dahulu tanpa mengira format resume yang anda gunakan. Apakah jenis pekerjaan yang perlu anda utamakan? 

Peraturan umum adalah untuk meletakkan pekerjaan sepenuh masa sebagai nombor satu, diikuti dengan kerja sambilan anda (jika berkenaan), dan kemudian pengalaman latihan/bebas/sukarelawan anda (jika berkenaan).

2. Maklumat Asas Contoh Resume Pengalaman Kerja

Apakah maklumat yang perlu anda sertakan dalam bahagian pengalaman kerja anda? Di bawah adalah item yang mesti ada dan penerangannya:

Jawatan Kosong

Gunakan gelaran profesional. Tidak seperti di LinkedIn di mana anda boleh kreatif dengan konvensyen penamaan anda, resume anda haruslah profesional.

Contohnya, gunakan “Pakar SEO Pemasaran Digital” dan bukannya “Ahli Silap Mata SEO”.

Nama Syarikat

Sila pastikan anda menebalkan nama syarikat dan tidak membuat kesilapan tatabahasa. Nama syarikat yang bereputasi akan membantu dalam memberikan tanggapan pertama yang lebih baik.

Tempoh Pekerjaan

Tempoh pekerjaan menunjukkan jumlah masa yang anda habiskan dalam mana-mana organisasi. Ia membantu majikan untuk menjejaki dan mengesahkan pengalaman kerja anda.

Jika anda mempunyai jurang pekerjaan, jujurlah semasa menyatakan tempoh pekerjaan anda. Tidak mengapa jika anda mempunyai jurang antara pekerjaan, dengan syarat anda memberikan penjelasan ringkas dalam resume anda.

Tanggungjawab/Skop kerja

Apakah yang anda lakukan dalam pekerjaan anda yang lalu? Apakah rupa tanggungjawab anda setiap hari?

Pencapaian

Bagaimanakah anda membawa NILAI tambahan kepada organisasi anda sebelum ini? Adakah anda CEMERLANG dalam apa yang anda lakukan?

Untuk bahagian tanggungjawab kerja, anda harus mengehadkan diri anda kepada empat hingga lima mata peluru bagi setiap kedudukan kerja (termasuk pencapaian anda), menurut Majalah Forbes.

3. Kira Skop Kerja Anda

Untuk membolehkan penemuduga mengukur keupayaan anda dengan lebih baik, skop kerja anda hendaklah termasuk item boleh diukur supaya mereka dapat menggambarkan dengan lebih baik perkara yang anda lakukan setiap hari. Contohnya termasuk:

  • “Membeli produk dan peralatan untuk sejumlah 5 jabatan, merekodkan pembelian dengan tepat dan mengurangkan percanggahan penyesuaian sebanyak 40%.”
  • “Mengendalikan secara purata 50 panggilan perkhidmatan pelanggan setiap hari, mengurangkan masa menunggu sebanyak 20% dan meningkatkan kepuasan pelanggan sebanyak 15% dalam setahun.”

Apabila menyertakan skop kerja boleh diukur anda, pastikan ia diperibadikan kepada pekerjaan khusus yang anda mohon. Hanya senaraikan tugas dan nombor yang berkaitan dengan kerja sasaran anda.

4. Pencapaian & Pengiktirafan

Seperti yang dinyatakan dalam panduan menulis resume kami, anda perlu menyerlahkan pencapaian anda dan bukan hanya menggariskan tugas dan tanggungjawab anda jika anda ingin menonjol daripada ratusan calon lain.

Majikan mahu diyakinkan. Yakinkan mereka dengan nombor, keputusan dan kemahiran dalam contoh resume pengalaman kerja anda. 

Dengan perancangan yang teliti dan mahir, anda boleh menukar huraian kerja yang membosankan menjadi senjata pendaratan pekerjaan anda.

Berikut ialah beberapa contoh cara untuk menyerlahkan pencapaian anda:

  • “Meningkatkan trafik halaman pendaratan sebanyak 64% pada suku pertama melalui Kempen Pemasaran Enjin Carian yang berkesan dan cara kerja yang tangkas.”
  • “Meningkatkan hasil syarikat berjumlah RM200,000 setahun dengan mendapatkan tawaran menggunakan strategi dan amalan Jualan terbaik.”
  • “Diiktiraf setiap tahun sebagai Pekerja Berprestasi Terbaik dalam jabatan HR kerana menjadi yang ketika membuat dan melaksanakan kempen HR.”

Contoh Resume Pengalaman Kerja: Nasihat Akhir

Sehebat petua tentang cara menulis pengalaman kerja pada resume ini, anda haruslah memastikan bahagian Pengalaman Kerja anda tidak mengandungi ralat tatabahasa dan ejaan.

Oleh itu, adalah penting untuk anda menyemak semula bahagian Pengalaman Kerja anda (dan keseluruhan resume) untuk memastikan profesionalisme penuh dan tiada kesilapan.

Bersedia untuk membuat resume anda sendiri? Atau perlukan bantuan dengan visume dan surat lamaran? Blog Job Majestic kami mempunyai semua sumber yang anda perlukan untuk mendapatkan pekerjaan di Malaysia.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!