Search

Fon Resume Bahasa Melayu 101: Panduan Terbaik untuk Resume

fon resume bahasa melayu

Salah satu soalan utama semasa menulis resume ialah “Fon resume Bahasa Melayu yang manakah harus saya gunakan?”. Cara paling mudah ialah kembali menggunakan Times New Roman yang bagus – tetapi adakah ini cara terbaik?

Sesetengah fon mungkin digunakan secara berlebihan, yang lain mungkin terlalu sukar untuk dibaca – sama ada, kami tidak mahu dikenali sebagai pemohon kerja yang mempunyai fon resume paling teruk bukan?

Jadi, apakah amalan terbaik mengenai fon resume Bahasa Melayu dalam beberapa tahun kebelakangan ini? Jika anda memerlukan bantuan dengan itu, anda berada di tempat yang betul.

Panduan Fon Resume Bahasa Melayu Terbaik Untuk Pekerjaan Di Malaysia

1. Saiz Fon Amatlah Penting

Saiz fon resume Bahasa Melayu penting kerana kami mahu resume mudah dibaca.

Standard emas untuk saiz fon resume ialah 12 mata. Jangan ragu untuk menggunakan fon yang lebih besar apabila ia berkaitan dengan tajuk bahagian (cth. “Pendidikan”, “Pengalaman Kerja”, dll.).

Bagaimana jika resume anda terlalu panjang? Bolehkah anda menggunakan fon yang lebih kecil untuk memuatkan kandungan anda di bawah 2 halaman? Jika anda mesti berbuat demikian, kami tidak akan mengesyorkan sebarang saiz yang lebih kecil daripada 10 mata. 

Sebaliknya, cuba sedaya upaya untuk menghuraikan dan memilih kandungan yang paling berkaitan berdasarkan pekerjaan yang digunakan.

2. Fon Resume Terbaik Yang Patut Anda Gunakan

Berikut ialah beberapa fon resume Bahasa Melayu kami yang sangat disyorkan yang perlu anda pertimbangkan untuk digunakan dalam resume anda:

  • Calibri – Profesional, mudah dibaca
  • Cambria – Nampak segak walaupun dalam saiz kecil
  • Helvetica – Kedudukan tinggi oleh profesional!
  • Georgia – Mudah dibaca
  • Garamond – Berkelas, mudah dibaca
  • Lato – Profesional
  • Verdana – Kelihatan sopan walaupun dalam saiz kecil

Ambil perhatian bahawa sesetengah fon ini mungkin tidak tersedia dalam sistem pengendalian tertentu, iaitu beberapa fon mungkin tersedia dalam Microsoft tetapi tidak tersedia jika anda menggunakan Mac dan sebaliknya.

3. Fon Resume Terburuk Anda Harus Elakkan Menggunakan

Sebaliknya, terdapat fon resume Bahasa Melayu tertentu yang kami fikir anda harus menjauhi:

  • Bradley Hand ITC – Tidak profesional, tidak kemas
  • Skrip Berus – Sukar dibaca, tidak kemas
  • Chalkduster – Sangat sukar dibaca
  • Comic Sans – Tidak profesional, ketinggalan zaman
  • Kurier Baharu – Tradisional, ketinggalan zaman

Tidak percaya? Lihat fon ini di sini dan anda akan faham mengapa ia tidak sesuai digunakan dalam resume.

4. Kebolehbacaan Adalah Kunci

Walaupun fon resume Bahasa Melayu hanyalah salah satu daripada banyak bahagian yang membentuk resume yang baik, fon yang dipilih dengan baik adalah penting dalam membantu menyampaikan kandungan anda dengan baik, sama seperti memilih format resume yang betul .

Kebolehbacaan adalah penting kerana mengambil perhatian pengurus/perekrut adalah lebih pendek berbanding sebelum ini. Fon resume anda mestilah bersih, profesional dan ringkas supaya resume anda mudah dibaca. Dalam erti kata lain, mereka tidak boleh terlalu “nipis”, “ringan”, dan tidak kemas.

Fon biasanya dikategorikan kepada dua bahagian – Serif dan Sans Serif. Fon Serif mempunyai “ekor” manakala fon Sans Serif tidak. Fon Sans Serif umumnya lebih sesuai kerana ia lebih ringkas dan mudah dibaca.

Dan akhirnya, ingat bahawa kita bercakap tentang saiz fon? Jika saiz fon anda terlalu kecil, anda akan berisiko menjejaskan keupayaan khalayak anda untuk membaca resume anda dengan selesa.

5. Petua Kecil, Perbezaan Besar

Perlukan lebih banyak petua? Pertimbangkan perkara ini apabila ia berkaitan dengan fon resume Bahasa Melayu anda:

  • Gunakan fon universal jika boleh – sesetengah fon tersedia pada Microsoft tetapi tidak pada Mac dan sebaliknya
  • Gunakan huruf tebal dengan mahir – untuk menarik perhatian khusus kepada beberapa perkataan selain daripada meningkatkan saiz fon
  • Pastikan fon resume Bahasa Melayu anda konsisten dengan surat lamaran kerja anda juga
  • Memadankan fon yang berbeza bersama-sama adalah mungkin, tetapi memerlukan kemahiran dan pertimbangan yang bernas – tidak disyorkan jika anda seorang pemula/elak risiko

Nasihat Akhir

Fon resume Bahasa Melayu anda amat penting kerana semakin banyak syarikat menggunakan Sistem Penjejakan Pemohon (ATS) untuk menapis resume. Pilih fon anda dengan bijak kerana kadangkala ATS tidak akan dapat mentafsir fon tertentu – ya.

Jika boleh, cari ATS dalam talian dan uji resume anda untuk memastikan fon anda serasi dengan ATS. Sekurang-kurangnya, anda harus meminta rakan dan keluarga anda untuk menyemak semula resume digital dan cetakan anda untuk membetulkan kesilapan dan mengoptimumkan kebolehbacaan resume.

Berminat untuk merakam visume? Tidak tahu bagaimana untuk berjaya dalam temu duga kerja yang akan datang? Saluran Job Majestic kami mempunyai semua sumber yang anda perlukan.

Sebaik sahaja anda telah menyediakan semua yang anda perlukan untuk sesi mencari pekerjaan, pergi ke laman web berbilang bahasa Job Majestic kami dan mula mencari pekerjaan impian anda di Malaysia!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!