Search

4 Kepentingan Menyemak Resume Bahasa Melayu

menyemak resume bahasa melayu

Membuat resume yang baik bukanlah sebuah perkara yang mudah. Sebaik sahaja format resume, maklumat hubungan, pengalaman kerja, kemahiran dan bahagian pendidikan telah disiapkan, semakan pruf resume adalah seterusnya dalam senarai.

Memandangkan pencari kerja hanya mempunyai 7.4 saat secara purata untuk membuat kesan positif kepada perekrut, anda haruslah menyemak resume Bahasa Melayu anda untuk memastikan resume anda melepasi peringkat awal dan masuk ke bahagian “Temuduga”.

Pernah terfikir mengapa menyemak resume Bahasa Melayu sangat penting? Berikut adalah 4 sebab mudah mengapa ia penting untuk proses permohonan kerja anda.

Kepentingan Menyemak Resume Bahasa Melayu

1. Resume Anda Bebas Daripada Maklumat Yang Salah

Idea utama dalam membaca pruf dan menyemak resume Bahasa Melayu adalah untuk membetulkan dan/atau membuang kesilapan tatabahasa dan ejaan dalam resume anda.

Jika terdapat ralat ejaan dalam resume anda, terutamanya dalam bahagian maklumat hubungan anda, kesilapan asas ini boleh mengakibatkan kehilangan pekerjaan impian anda.

Bayangkan memohon pekerjaan impian anda, melalui soalan temu duga yang sukar dan tidak mendengar jawapan daripada syarikat kerana anda telah salah mengeja alamat emel anda atau menambah satu nombor pada nombor telefon bimbit anda.

Itulah sebabnya membaca pruf dan menyemak resume Bahasa Melayu adalah penting. Ia memastikan bahawa anda telah memasukkan maklumat yang betul, dengan cara yang betul.

2. Kesilapan Cuai Akan Berlaku

Melakukan kesilapan sambil lewa adalah perkara biasa kerana tiada manusia yang sempurna. Anda mungkin telah menaip setiap perkataan dengan berhati-hati semasa membuat resume anda. Tetapi, anda mungkin lakukan beberapa kesilapan dan ianya tidak mengapa.

Yang penting ialah anda berusaha untuk mengenal pasti dan membetulkan kesilapan SEBELUM syarikat pengambilan pekerja lakukan. 

Anda akan terkejut bahawa tidak ramai calon yang berusaha keras untuk menyemak resume mereka sebelum menyerahkannya. Pastikan anda membaca pruf setiap bahagian resume anda.

Anda juga boleh meminta bantuan daripada ahli keluarga atau rakan anda untuk menyemak resume Bahasa Melayu anda. Perspektif neutral mereka boleh membantu anda mengenal pasti frasa janggal atau kesilapan ejaan yang cuai.

3. Resume Anda Adalah Sambungan Diri Anda

Fikirkan resume anda sebagai kunci emas ke syarikat impian anda. Jika kunci anda menepati kriteria pintu depan, anda akan dibenarkan masuk untuk sesi temu duga.

Ia juga merupakan lanjutan daripada diri anda sendiri. Resume secara keseluruhannya mempunyai pengalaman, kemahiran dan kelayakan sepanjang hayat anda. 

Kerana ia memberikan kesan pertama yang penting tentang anda kepada sesiapa yang membacanya, resume anda mestilah bebas daripada kesilapan.

Apabila majikan menemui kesilapan tatabahasa dan kesilapan ejaan yang cuai, ia memberikan gambaran pertama bahawa pemohon tidak profesional, tidak mengambil berat tentang perincian dan tidak serius tentang permohonan kerja.

Bayangkan anda menerima resume yang sesuai dengan semua kriteria teknikal untuk jawatan kerja kejuruteraan, namun ia tidak kemas dan penuh dengan kesilapan. 

Jika resume panjang dua muka surat penuh dengan ketidaksempurnaan, bagaimana pula denagan projek kejuruteraan yang akan diamanahkan kepada perkerja tersebut?

Syarikat itu tidak akan memberikan tanggungjawab begitu kepada pemohon tersebut. Sebab itu, kami amat mengesyorkan anda membaca pruf dan menyemak resume Bahasa Melayu anda.

4. Ia Membantu Resume Anda Menjadi Serasi ATS

Sistem Penjejakan Pemohon mencari resume yang serasi dengan ATS yang mengandungi kata kunci khusus yang ATS diprogramkan untuk mencari. Jika resume memenuhi kriteria, ia kemudiannya diteruskan ke peringkat seterusnya.

Resume yang serasi dengan ATS tidak boleh penuh dengan kesilapan tatabahasa dan ejaan. ATS tidak akan memaafkan kesilapan dan ralat ejaan yang sedikit akan menjadikan keseluruhan kata kunci atau bahkan frasa penting tidak berguna.

Ini kerana kata kunci yang disalah eja akan diabaikan sepenuhnya oleh sistem. Oleh itu, ianya penting untuk menyemak resume Bahasa Melayu sebelum menghantarnya ke ATS. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan simulator ATS seperti ini.

Jika penyemak resume ATS tidak dapat membaca maklumat penting pada resume anda, ini adalah petanda untuk anda menyemak pruf dan mengoptimumkan resume anda untuk lulus ujian keserasian ATS.

Penutup

Proses membaca pruf dan menyemak resume Bahasa Melayu tidaklah sukar tetapi sering diabaikan. Demi memastikan proses permohonan kerja anda berjalan lancar, membaca pruf resume anda adalah salah satu cara yang terbaik untuk memastikan kejayaan anda.

Perlukan bantuan tentang temu duga kerja, atau berfikir untuk membuat resume video anda sendiri? Platform Job Majestic mempunyai semua panduan kerjaya yang anda perlukan untuk mencapai kerjaya yang berjaya.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!