Search

6 Kesilapan Menulis Resume Bahasa Melayu Yang Perlu Anda Elakkan

kesilapan menulis resume bahasa melayu

Tidak kira kekananan dan pengalaman kerja anda, ada kemungkinan bahawa anda perlu membuat atau mengemas kini resume anda untuk memohon peluang pekerjaan baharu.

Jika anda memerlukan petua umum tentang menulis resume yang relevan pada zaman ini, berikut adalah beberapa kesilapan menulis resume Bahasa Melayu yang perlu anda elakkan untuk mendapatkan temuduga seterusnya.

Kesilapan Penulisan Resume Bahasa Melayu Yang Harus Dielakkan

1. Tidak Menggunakan Bahagian “Di Atas Lipatan” Dengan Betul

Pencari kerja biasanya mempunyai 7.4 saat secara purata untuk membuat kesan kepada perekrut. Untuk mendapatkan perhatian pengurus pengambilan pekerja dengan cepat dan mendapat kesan yang baik, bahagian “Di Atas Lipatan” adalah sangat penting.

Calon biasanya gagal menghasilkan item ini di bahagian atas resume mereka:

  • Foto profesional – Jangan gunakan swafoto atau foto kumpulan!
  • Bahagian Maklumat Hubungan
  • Objektif sambung semula – serupa dengan padang lif 30 saat anda

Jika anda membuat kesilapan menulis resume Bahasa Melayu ini, anda akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan impian anda di Malaysia

Anda haruslah meringkaskan pengalaman anda dan menyerlahkan kemahiran anda yang berkaitan untuk peranan yang anda mohon.

2. Maklumat Hubungan Tidak Lengkap

Pencari kerja mestilah memasukkan maklumat hubungan mereka dalam resume mereka. Ia membantu untuk mengisi halaman resume anda dan ia juga penting untuk memastikan maklumat hubungan adalah lengkap dan tepat.

Maklumat hubungan yang tidak lengkap merupakan kesilapan menulis resume Bahasa Melayu yang memberi isyarat kepada majikan bahawa anda tidak menyemak semula resume anda terlebih dahulu. 

Atau lebih teruk, mungkin anda tidak mahu mereka menghubungi anda selepas temu duga?

Walau apa pun, jika anda tidak dapat memberikan maklumat hubungan yang lengkap dan tepat, anda memusnahkan sebarang harapan untuk mendapatkan pekerjaan impian anda dengan kelihatan cuai dan tidak serius.

3. Menggunakan Format Resume Yang Salah

Memilih format resume yang betul adalah langkah penting dalam menetapkan asas resume anda. Berikut ialah beberapa peringatan tentang kesilapan menulis resume Bahasa Melayu untuk mengelakkan format resume yang berbeza:

a. Resume Kronologi

Format ini paling sesuai untuk pekerjaan dalam industri yang sama/serupa. Jika anda ingin menukar kerjaya, atau mempunyai pengalaman kerja yang tidak konsisten, kami akan mengesyorkan menggunakan resume berfungsi atau gabungan sebaliknya.

b. Resume Berfungsi

Akhirnya, sesetengah industri seperti Perakaunan dan Kejuruteraan lebih suka format kronologi. Dalam kes ini, resume yang memfokuskan pada kemahiran mungkin tidak berkesan. Jika anda mempunyai campuran beberapa pengalaman dan kemahiran, anda harus mempertimbangkan format gabungan.

Format gabungan ialah format serba boleh yang mampu memenuhi permohonan kerja umum. Pastikan anda memilih format resume yang paling sesuai sebelum menulis resume anda.

4. Tidak Mengukur Skop Kerja Anda

Adalah perkara biasa untuk menemui kesilapan menulis resume Bahasa Melayu di mana calon hanya menggariskan tugas dan tanggungjawab mereka tanpa mengukurnya.

Resume seperti ini bukan sahaja membosankan, tetapi ia juga tidak berkesan untuk meyakinkan bakal majikan anda bahawa anda adalah calon yang paling sesuai untuk mereka.

Anda perlu menyerlahkan pengalaman anda dengan nombor pepejal jika anda ingin menonjol daripada ratusan calon lain.

Berikut ialah beberapa contoh cara untuk meningkatkan pengalaman kerja anda:

  1. “Membeli produk dan peralatan untuk sejumlah 5 jabatan, merekod pembelian dengan tepat dan mengurangkan percanggahan penyesuaian sebanyak 40%.”
  2. “Mengendalikan secara purata 50 panggilan perkhidmatan pelanggan setiap hari, mengurangkan masa menunggu sebanyak 20% dan meningkatkan kepuasan pelanggan sebanyak 15% dalam setahun.”

5. Menggunakan Perkataan & Frasa Yang Tidak Rasmi

Resume tidak harus membosankan, tetapi apabila ianya penting untuk memastikan makanan anda yang seterusnya, profesionalisme amatlah penting.

Kita sering melihat calon menggunakan alamat e-mel yang lucu atau tidak sesuai, menjejaskan profesionalisme mereka. Majikan hospital tidak mahu mengupah doktor dengan alamat e-mel “deathisgood@gmail.com”. Anda faham maksudnya.

Bagaimana pula dengan hobi dan minat? Jangan masukkan perkataan yang tidak relevan dan selekeh seperti “Tidur” dan “Makan”. Kesilapan menulis resume Bahasa Melayu kecil ini boleh menjejaskan profesionalisme anda secara negatif.

6. Tidak Menyemak Resume Anda

Idea utama membaca pruf resume adalah untuk membetulkan dan/atau membuang kesilapan tatabahasa dan ejaan dalam resume anda.

Jika terdapat ralat ejaan dalam resume anda, terutamanya dalam bahagian maklumat hubungan anda, kesilapan menulis resume Bahasa Melayu asas ini boleh mengakibatkan kehilangan pekerjaan impian anda.

Bayangkan memohon pekerjaan impian anda, melalui soalan temu duga yang sukar dan tidak pernah mendengar jawapan daripada syarikat kerana anda telah salah mengeja alamat e-mel anda atau menambah nombor tambahan pada nombor telefon bimbit anda.

Tidak kira kekananan dan pengalaman anda, membaca pruf kekal sebagai langkah penting semasa menulis resume.

7. Kebolehbacaan Yang Lemah

Memandangkan majikan mempunyai masa yang minimum untuk menyemak resume, kebolehbacaan adalah penting. Beberapa kesilapan menulis resume Bahasa Melayu yang biasa termasuk:

  • Kandungan terlalu panjang
  • Penuh dengan maklumat yang tidak relevan
  • Penulisan ala perenggan dan bukannya menggunakan titik peluru
  • Tidak menggunakan kata-kata kuasa
  • Tidak menggunakan fon yang bersih dan profesional

Resume hendaklah ringkas dan mudah dibaca jadi pastikan ia ringkas dan ringkas. Kandungan anda hendaklah jelas. 

Cuba baca resume anda dari perspektif majikan – adakah ia cukup mudah untuk dibaca, sambil menarik untuk mendapatkan peluang temu duga anda?

8. Gaji Jangkaan Yang Melampau

Kita sering melihat calon terlalu menitikberatkan wang semasa membuat resume mereka. Jika resume anda sudah penuh, jangan buat halaman resume yang berasingan hanya untuk menghuraikan gaji yang anda harapkan. Ingat untuk menjauhkan tumpuan daripada wang pada mulanya.

Gunakan resume anda untuk mempamerkan tenaga anda dan sebab anda adalah orang yang sempurna untuk peranan itu. Sebaik sahaja anda mencapai peringkat pengesahan, anda akan mempunyai kuasa tawar-menawar yang lebih tinggi apabila melibatkan pakej gaji anda.

Ucapan penutup

Sebaik sahaja anda memahami kesilapan menulis resume Bahasa Melayu dengan mengikuti petua di atas, anda sedang dalam perjalanan untuk mencipta resume yang komprehensif untuk pekerjaan di Malaysia.

Perlukan lebih banyak bantuan dengan temu duga anda yang akan datang? Blog Job Majestic dan saluran Youtube telah membantu anda mendapat pustaka luas tentang petua kerjaya dan temu duga kami.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!