Search

5 Kesalahan Objektif Resume Permohonan Pekerjaan

objektif resume permohonan pekerjaan

Apakah Objektif Resume?

Objektif resume permohonan pekerjaan ialah perenggan pendek di bahagian atas resume anda yang menceritakan tentang diri anda, latar belakang, pengalaman dan pendidikan anda, matlamat kerjaya anda dan cadangan nilai untuk pekerjaan dan organisasi yang anda sedang mohon.

Objektif resume permohonan perkerjaan juga dikenali sebagai pengenalan resume, objektif kerjaya atau pernyataan objektif. Panjangnya biasanya hanya dua hingga tiga ayat sahaja. Disebabkan oleh keterbatasan ruang, ia boleh menjadi sukar untuk menulis kerana ia perlu ringkas dan mudah dibaca.

Ia juga berfungsi sebagai kenyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera. Fikirkan ia sama dengan pakaian yang anda pakai untuk temu duga sebenar. Ia memberikan kesan pertama yang anda pasti memerlukan.

Tidak faham tentang cara membuat objektif resume permohonan pekerjaan yang hebat? Jangan risau kerana kami telah menyusun senarai kesilapan objektif resume permohonan perkerjaan yang perlu anda elakkan sebagai graduan baru.

Kesilapan Objektif Resume Permohonan Pekerjaan Yang Perlu Dielakkan

1. Tidak Bermula Dengan Perkenalan Diri

Anda mesti memperkenalkan diri anda. Walaupun anda tidak perlu memasukkan jawapan penuh “Perkenalkan diri anda“, Berhati-hati dengan had 3 ayat dan hanya masukkan perkara yang benar-benar relevan.

Sebagai graduan baru, ianya kelayakan akademik anda. Berhati-hati agar tidak menggunakan kelayakan yang salah semasa memohon pekerjaan. Sebagai contoh, jangan sebut diri anda sebagai jururawat peringkat junior apabila memohon jawatan Kewangan.

Graduan Baru sering melakukan kesilapan menggunakan kata adjektif yang salahl. Jika anda sedang memohon jawatan Kewangan, jangan gunakan kata sifat seperti “prihatin” atau “kreatif”.

2. Tidak Memperibadikan Objektif Resume Permohonan Perkerjaan

Objektif resume permohonan pekerjaan hendaklah unik and khusus untuk peranan yang anda mohon. Ianya penting untuk menyelidik huraian kerja untuk memadankan profil anda dengan calon ideal yang dicari oleh majikan.

Dua kesilapan paling biasa yang harus anda berwaspada:

  • Menyebut kemahiran yang tidak relevan – cth. menggunakan “Canva” semasa memohon jawatan jururawat.
  • Menyebut kemahiran yang terlalu biasa – cth. Office 365/Google Suite. Pada zaman ini, ia adalah kemahiran standard yang mesti dimiliki oleh semua graduan baru.
  • Ruangan amatlah terhad. Hanya masukkan kemahiran yang paling relevan dan unik dalam objektif resume anda untuk memastikan majikan berminat dengan permohonan anda dalam 7 saat yang pertama.

3. Tidak Memasukkan Peranan Yang Anda Mohon

Kesilapan graduan baru yang klasik. Objektif resume permohonan pekerjaan tanpa menyebut peranan pada dasarnya tidak berguna kerana ia mengalahkan tujuan menulisnya – untuk menyerlahkan peranan tersebut dan sebab-sebab anda calon terbaik untuknya.

Sentiasa nyatakan peranan yang anda mohon. Haruslah teliti – “Pengurus Pemasaran Digital” sebagai contoh. Ini akan membantu majikan mengenal pasti dan menghubungkan profil anda dengan peranan tersebut dengan segera.

Tetapi berhati-hati kerana ini juga boleh menjadi pedang bermata dua. Dalam kes ini, pastikan pengalaman dan kemahiran anda sepadan dengan peranan yang digunakan sebagai “Pengurus”. 

Itulah sebabnya memperibadikan objective resume permohonan pekerjaan anda untuk SETIAP permohonan kerja adalah penting.

4. Terlupa Memasukkan Cadangan Nilai

Mengapa syarikat perlu mengupah anda? Atau menawarkan anda temu duga, sebagai permulaan? Tanpa memasukkan cadangan nilai anda, ianya sukar untuk membezakan anda daripada berpuluh-puluh pemohon lain yang memohon untuk jawatan yang sama.

Ayat akhir anda haruslah menerangkan bagaimana kemahiran dan pengalaman anda boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat. 

Kaji and teliti matlamat dan visi syarikat terlebih dahulu, sesuaikan ayat ini dengan sewajarnya dan anda akan menjadi sepuluh langkah lebih dekat untuk mencapai pekerjaan impian anda.

5. Tidak Membaca Pruf Objektif Resume Permohonan Pekerjaan

Memandangkan anda telah menulis objectif resume yang kukuh, jangan biarkan kesilapan tatabahasa dan gaya penulisan yang buruk memusnahkan kerja keras dan kredibiliti anda.

Bayangkan anda bersedia secara mental untuk temu duga tetapi muncul dengan pakaian yang tidak kemas. Hasilnya berkemungkinan besar tidak menggembirakan. 

Begitu juga dengan objektif resume permohonan pekerjaan anda. Anda haruslah teliti membaca pruf dan meminta orang lain menyemak hasil anda.

Contoh Objektif Resume Terbaik

Dengan mengambil kira 5 petua ini, anda dapat menghasilkan objektif resume permohonan pekerjaan lengkap yang ringkas, padat dan penuh dengan maklumat yang relevan.

“Saya seorang graduan baru yang analitikal dengan Ijazah Sarjana Muda dalam Ekonomi dan tiga bulan pengalaman latihan serantau. Saya ingin untuk menggunakan pengetahuan akademik yang luas dan pengalaman kerja saya untuk mengisi jawatan Ahli Ekonomi di XYZ. Saya akan berusaha untuk mencapai objektif XYZ di rantau APAC dan seterusnya.”

Contoh ini hanyalah puncak gunung ais. Inginkan lebih banyak objektif resume permohonan perkerjaan berkualiti tinggi untuk membantu anda berjaya apabila memohon pekerjaan di Malaysia? Semak artikel ini sekarang.

Penutup

Pengenalan resume hanyalah salah satu daripada banyak bahagian penting dalam resume. Terdapat juga bahagian lain yang perlu anda fokuskan, seperti bahagian maklumat hubungan resume.

Dengan pemahaman yang lebih mendalam tentang penghasilan resume yang boleh dan tidak boleh dilakukan, anda sudah bersedia untuk menghasilkan resume dan memohonan pekerjaan di Malaysia.

Perlukan bantuan lanjut untuk mencapai pekerjaan impian anda? Blog Job Majestic kami mempunyai semua temu duga dan sumber berkaitan HR yang anda perlukan untuk mempunyai kerjaya yang hebat.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!