Search

Pencapaian Dalam Resume Bahasa Melayu: 4 Petua Mudah + Contoh

pencapaian dalam resume bahasa melayu

Menyatakan pencapaian dalam resume Bahasa Melayu adalah cara yang baik untuk anda berdiri teguh daripada pemohon lain. Ini kerana pencapaian anda bercakap tentang set kemahiran dan pengalaman kerja anda.

Bercakap tentang persaingan, syarikat-syarikat pada masa kini hanya akan berminat dengan calon yang memiliki resume yang luar biasa. Resume anda mesti mempamerkan perkara yang boleh anda lakukan untuk syarikat yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain.

Dengan bercakap tentang pencapaian anda yang terhebat, profil anda akan menjadi sangat menarik, meningkatkan nilai keseluruhan anda. Hari ini, kami akan berkongsi bagaimana anda boleh menyerlahkan pencapaian dalam resume Bahasa Melayu.

Cara Menyerlahkan Pencapaian Dalam Resume Bahasa Melayu

1. Senaraikan Pencapaian

Sebelum anda boleh mula memasukkan pencapaian dalam resume Bahasa Melayu, ambil langkah ke belakang dan fikirkan semua pencapaian anda selama ini.

Jika anda bergelut dengan proses ini, cara paling mudah ialah bertanya kepada diri sendiri: “Apakah faedah khusus yang saya bawa kepada organisasi saya?”.

Untuk membantu dengan latihan sumbang saran anda, berikut ialah beberapa pencapaian yang biasanya terdapat dalam resume pekerja teratas:

a. Anugerah

Persaingan Perniagaan semasa Kolej, anugerah Industri (cth. Anugerah Pengiklanan Terbaik)

b. Kerja sukarela atau pencapaian dalam sukan

c. Pencapaian akademik

Adakah PNGK anda 4.0? Jangan malu untuk memasukkannya!

d. Keputusan cemerlang dalam syarikat terdahulu

Ini mungkin hasil atau jualan yang anda tingkatkan, masa dan kos yang anda jimatkan, masalah penting yang anda kenal pasti & selesaikan, dan banyak lagi.

e. Pengiktirafan

Ia akan menjadi anugerah berkaitan kerja (mis. anda memenangi Jurubank Terbaik Tahun Ini), atau malah dipuji: “Saya telah dipuji oleh Ketua Pegawai Pemasaran kami di [Syarikat XYZ] untuk [Mengapa anda dipuji] saya”. Ingat untuk turut sertakan orang itu sebagai rujukan anda.

2. Pilih & Sesuaikan

Berita baik – anda telah mengenal pasti pencapaian anda. Berita yang tidak terlalu buruk – Anda hanya perlu mengutamakan dan menyertakan 3 pencapaian yang paling relevan dengan pekerjaan tersebut. Ini memastikan pencapaian anda sangat berkesan untuk menarik perhatian majikan.

Bagaimanakah anda memasukkan pencapaian dalam resume Bahasa Melayu? Mulakan dengan meneliti iklan pekerjaan dan kenal pasti kata kunci yang mereka gunakan. Fahami pekerjaan serta budaya syarikat, dan anda akan berada di landasan yang betul.

Bagaimana pula dengan pencapaian yang tidak begitu relevan dengan peranan yang diterapkan? Anda boleh memasukkannya, tetapi cuba pendekkannya.

3. Kuantitikan & Tingkatkan

Di Job Majestic, kami sentiasa bertegas untuk mengukur semua pencapaian sebaik mungkin. 

Tidak cukup dengan hanya menyenaraikan pencapaian anda dengan jelas – anda harus memasukkan beberapa nombor untuk meningkatkannya. Berikut adalah beberapa contoh untuk pencapaian dalam resume Bahasa Melayu:

a. Sebagai Graduan Baharu

  • Anugerah Pencapai Terbaik ABC Universiti 2016 – 2018
  • Presiden Kelab Perniagaan dari 2017 hingga 2018
  • Finalis Pertandingan Perniagaan Kelestarian DEF Bank 2018

b. Sebagai Eksekutif Perkhidmatan Pelanggan

  • Mengurangkan kadar pengekalan pelanggan kami sebanyak 20% dalam masa 6 bulan sahaja
  • Penarafan Kepuasan Pelanggan Peningkatan sebanyak 10%
  • Menyelesaikan lebih 100 isu pelanggan dalam sebulan, 50% melebihi purata syarikat

Bukankah nombor ini menarik kepada pembaca? Anda harus melakukan perkara yang sama untuk menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja.

4. Di Mana Untuk Dimasukkan?

Memandangkan anda telah mencipta pencapaian anda, tiba masanya untuk memasukkannya ke dalam bahagian pencapaian dalam resume Bahasa Melayu anda. Untuk pencapaian yang:

a. Tidak berkaitan dengan permohonan kerja

Senaraikannya dalam bahagian “Anugerah & Pencapaian” yang berasingan dalam resume anda. Ini akan memastikan resume anda teratur.

b. Berkaitan dengan permohonan kerja anda

Sertakan mereka dalam Bahagian Pengalaman Kerja anda selepas menyenaraikan huraian kerja anda. Bahagian ini merupakan bahagian yang paling penting kerana pengambilan pengurus biasanya akan menganggap pengalaman kerja anda melebihi perkara lain.

Berikut ialah cara untuk memasukkan pencapaian anda dalam bahagian ini:

  • Setiap pengalaman kerja biasanya mempunyai 5 – 6 mata peluru
  • Isi sekurang-kurangnya 3 mata untuk huraian kerja anda
  • Letakkan pencapaian anda dalam ruang yang tinggal
  • Apabila mencipta pencapaian anda, gunakan formula PAR (Problem-Action-Result). Fikirkan tentang mengukur dari segi peratusan, wang dan masa.

Contoh jika anda seorang Ketua Pasukan:

  • Penerangan kerja 1
  • Penerangan kerja 2
  • Penerangan kerja 3
  • Mengetuai program untuk mengurangkan kos makanan yang tinggi sebanyak 25% dan mengurangkan perolehan yang tinggi sebanyak 15%
  • Memulakan strategi untuk meningkatkan skor NPS dalaman yang rendah sebanyak 35% dalam setahun

Penutup

Untuk menonjol daripada persaingan dan mendapatkan tempat temu duga, resume anda mesti menyertakan pencapaian yang sangat relevan dengan peranan yang anda gunakan. 

Ini memastikan bahawa profil anda sepadan dengan apa yang dicari oleh majikan dalam calon yang ideal.

Apakah yang seterusnya selepas pencapaian dalam resume Bahasa Melayu? Terdapat banyak lagi bahagian yang perlu anda pertimbangkan untuk membuat resume terbaik sebelum memohon pekerjaan terbaik di Malaysia.

Lihat panduan kami tentang format resume, maklumat hubungan resume, bahagian pengalaman kerja, bahagian pendidikan dan banyak lagi.

Masa untuk mendapatkan Pekerjaan yang Betul, untuk Kehidupan yang Megah!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!