Search

Bahagian Pendidikan Dalam Resume Bahasa Melayu: 4 Cara Penulisan

bahagian pendidikan dalam resume bahasa melayu

Bahagian Pendidikan sudah pasti salah satu bahagian terpenting dalam resume, terutamanya untuk graduan baru yang mencari pekerjaan yang terbaik di Malaysia.

Mencipta bahagian Pendidikan dalam resume Bahasa Melayu mungkin kelihatan mudah bagi sesetengah orang, tetapi kami sering menemui graduan baru yang meminta bantuan dalam bidang ini.

Di mana untuk memasukkan bahagian Pendidikan? Apa yang perlu disertakan? Berikut ialah perkara yang harus dan tidak harus anda lakukan semasa membuat bahagian Pendidikan dalam resume Bahasa Melayu.

Cara Menulis Bahagian Pendidikan Dalam Resume Bahasa Melayu

Bahagian Pendidikan Dalam Resume Bahasa Melayu: “Di Mana”

Ia bergantung dan terdapat beberapa senario untuk dipertimbangkan:

Anda seorang pelajar atau graduan baharu

Jika anda mempunyai sedikit atau tiada pengalaman pekerjaan, bahagian Pendidikan anda hendaklah diletakkan di atas sejarah kerja anda, sejurus selepas bahagian Objektif Resume anda.

Ini amat penting untuk situasi di mana kelayakan akademik khusus adalah penting untuk anda mendapatkan pekerjaan itu (fikirkan tentang pekerjaan berkaitan Undang-undang dan Penjagaan Kesihatan).

Anda mempunyai satu atau dua tahun pengalaman kerja

Pendidikan anda sepatutnya datang selepas sejarah kerja anda. Ini kerana pengalaman kerja anda selalunya lebih relevan dan penting kepada syarikat di luar sana berbanding pendidikan anda.

Ini juga relevan jika syarikat menghargai pengalaman dan kemahiran lebih daripada kelayakan akademik. Ijazah Undang-undang tidak relevan untuk jawatan Pengurus Jualan.

Anda ingin meneruskan pekerjaan yang berkaitan dengan akademik

Memandangkan anda akan membuat CV akademik, bahagian Pendidikan anda secara semula jadi akan menjadi lebih penting dan relevan daripada pengalaman kerja anda. Tidak ada keraguan tentang itu.

Petua utama di sini ialah meletakkan diri anda dalam kedudukan majikan dan memahami perkara utama yang mereka sedang mencari. Anda kemudian akan memutuskan tempat untuk memasukkan bahagian Pendidikan anda pada resume.

Bahagian Pendidikan Dalam Resume Bahasa Melayu: “Apa”

Memandangkan anda telah memutuskan tempat untuk ditempatkan di bahagian Pendidikan anda, tiba masanya untuk mula memasukkan maklumat yang betul.

a. Ijazah terkini anda

Mulakan dengan kelayakan tertinggi seperti “Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dan Kewangan”. Jangan risau, anda boleh memasukkan pendidikan yang sedang berjalan jika anda masih seorang pelajar.

b. Nama penuh institusi akademik anda

Ini penting untuk majikan mengesahkan kelayakan anda. Ia juga boleh digunakan untuk menarik perhatian majikan anda.

c. Tempoh belajar & tarikh tamat pengajian

Hanya nyatakan bulan dan tahun. Contohnya, “Februari 2018 – November 2021”. Jika anda sedang belajar di sana, sila nyatakan tarikh tamat pengajian yang dijangkakan.

d. Bidang pengajian anda, “Major” dan “Minor”

Ini penting untuk majikan mengenal pasti kesesuaian anda dengan serta-merta. Adakah anda seorang pelajar Ekonomi? Apakah “Major” dan “Minor” anda? Senaraikan mereka dengan betul.

e. CGPA/PNGK

Ini adalah petunjuk tentang prestasi anda dalam pendidikan anda. Ia sering kali penting untuk graduan baru. PNGK akan lebih relevan berbanding PNK di Malaysia jadi nyatakan PNGK sebenar anda.

f. Item pilihan tetapi akan membantu

Sebarang anugerah akademik, projek berkaitan, aktiviti ekstrakurikuler yang berkaitan, dan program pengajian di luar negara.

Bahagian Pendidikan Dalam Resume Bahasa Melayu: Perkara Yang Dilakukan & Dilarang

Harus Dilakukan

  • Senaraikan pendidikan anda dalam susunan kronologi terbalik – bermula dengan kelayakan tertinggi anda
  • Jika anda tamat kolej, jangan tambah maklumat sekolah menengah anda.
  • Mulakan dengan menyebut institusi yang anda pergi – jika anda merasakan ijazah anda tidak berkaitan langsung dengan pekerjaan tetapi anda ingin menarik perhatian dengan ‘Cambridge’
  • Jujurlah semasa menulis pendidikan anda

Tidak Harus Dilakukan

  • Tukar atau “cantikkan” nombor – meningkatkan PNGK anda sebagai contoh. Majikan boleh mengesahkan fakta dengan serta-merta dan mudah
  • Takut untuk memasukkan pendidikan yang tidak lengkap – anda boleh menyenaraikannya, tetapi nyatakan bahawa ia adalah “Tidak Lengkap”
  • Masukkan maklumat yang tidak relevan – mereka tidak perlu mengetahui hobi yang tidak berkaitan dengan akademik anda dan jawatan yang dipohon
  • Melakukan kesilapan tatabahasa dan ejaan – sentiasa membaca pruf kandungan anda!

Penutup

Tiada penyelesaian “Satu saiz sesuai untuk semua” apabila membuat bahagian pendidikan anda pada resume Bahasa Melayu. 

Anda mesti sentiasa menyesuaikan bahagian Pendidikan anda agar sesuai dengan keadaan anda, memasukkan maklumat yang berkaitan, untuk meningkatkan peluang anda menarik perhatian majikan.

Kami berharap artikel ini berguna dalam process menulis resume anda. Seterusnya, pertimbangkan untuk membuat visume dan surat lamaran anda. 

Tidak tahu bagaimana? Blog Job Majestic mempunyai semua sumber kerjaya yang anda perlukan untuk mendapatkan pekerjaan impian anda.

Daftar untuk akaun dengan Job Majestic hari ini, tapak kerja berbilang bahasa terbaik untuk Gen-Y dan Gen-Z di Malaysia.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!