Search

Resume 101: Cara Menulis Pengalaman Kerja Bebas Bahasa Melayu dengan Mudah

pengalaman kerja bebas bahasa melayu

Berada di pasaran kerja, anda mungkin tertanya-tanya tentang Freelancing. Juga dikenali sebagain “Kerja Bebas”, ia biasanya dilakukan oleh pekerja bebas yang “bekerja sendiri”.

Mereka biasanya diupah oleh beberapa syarikat pada masa yang sama, secara sambilan atau jangka pendek.

Walau bagaimanapun, pada masa kini, pekerjaan bebas adalah sangat biasa walaupun di kalangan mereka yang bekerja sepenuh masa. Perlukah anda menyertakan pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu anda semasa memohon pekerjaan sepenuh masa di Malaysia?

Mengapakah Anda Perlu Sertakan Pengalaman Bebas

Menyertakan pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu anda mungkin berfaedah dalam dua senario yang biasa:

1. Jika Anda Mempunyai Jurang Pekerjaan

Jika anda berehat antara kerja sepenuh masa dan mengambil pekerjaan bebas sementara itu, menyenaraikan pengalaman bebas anda boleh membantu mengisi kekosongan dan menunjukkan bahawa anda:

  • Memiliki kemahiran menarik yang boleh menghasilkan pendapatan
  • Mengambil inisiatif untuk mencipta peluang dan rangkaian anda sendiri
  • Ketahui cara memanfaatkan kemahiran anda untuk memberikan nilai kepada mana-mana organisasi di sekeliling anda
  • Cemerlang dalam menguruskan masa dan projek anda

2. Jika Anda Bekerja Bebas Sebagai Hiruk Sampingan

Ini adalah mudah – ini menunjukkan bahawa anda seorang oportunis. Ia menunjukkan bagaimana anda berusaha keras untuk berkembang sebagai individu, memperoleh lebih banyak pendedahan, pendapatan dan rangkaian. 

Sekali lagi, ia membuktikan bahawa anda memaksimumkan masa anda untuk meningkatkan kualiti hidup anda.

Cukup dengan perbincangan – Ingin tahu cara memasukkan pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu dalam resume anda apabila memohon pekerjaan sepenuh masa di Malaysia? Anda berada di tempat yang betul.

Petua Menulis Pengalaman Kerja Bebas Bahasa Melayu

Perkara yang Asas

Jika anda menulis resume pekerjaan bebas, ini adalah perkara yang mesti ada yang perlu anda sertakan semasa memohon jawatan bebas.

  • Maklumat perhubungan
  • Ketersediaan anda
  • Senaraikan pengalaman anda
  • Sertakan kemahiran untuk menyokong pengalaman anda
  • Tambah metrik, keputusan, pencapaian
  • Pautan portfolio

Jika anda menyertakan pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu sebagai sebahagian daripada resume sepenuh masa anda, anda boleh melangkau perkara 1 dan 2 kerana anda telah menyediakan maklumat hubungan resume anda.

Dengan adanya struktur ini dalam fikiran, anda sedia untuk menyediakan bahagian pengalaman kerja bebas Bahsa Melayu pada resume anda. Itu sahaja? Sudah tentu tidak. Anda perlu menggilap bahagian ini dan begini caranya.

Kemahiran Amatlah Penting

Jika anda mempunyai pengalaman bekerja bebas, kemungkinan besarnya anda mempunyai kemahiran yang boleh dipasarkan yang sanggup dibayar oleh orang atau organisasi di luar.

Anda haruslah berbangga dengan kemahiran anda dan sentiasa menyerlahkannya dalam bahagian pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu anda.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, sentiasa gunakan kemahiran anda untuk menyokong pengalaman kerja bebas anda. Berikut ialah contoh pekerja bebas artis:

  • Mereka bentuk, membangun dan menyampaikan 10 karya seni setiap minggu kepada pelanggan mengikut spesifikasi dan jangkaan
  • Cipta arca abstrak untuk dipamerkan di pertubuhan tempatan di 5 bandar
  • Foto bergaya dan realistik produk untuk 3 laman web popular
  • Pemasangan seni yang dibangunkan dan dipasang di muzium, mengurangkan kos akhir sebanyak 10%

Lihat bagaimana setiap huraian kerja menyerlahkan “Kemahiran” artis tersebut? Ini adalah contoh kemahiran unik dan boleh dipasarkan yang harus anda serlahkan apabila memohon pekerjaan yang berkaitan.

Buktikan Nilai Anda

Seperti yang diserlahkan dalam artikel sebelumnya, huraian kerja tidak berguna jika ia tidak disertakan dengan metrik, pencapaian dan/atau pengiktirafan.

Untuk benar-benar membuktikan kebolehan anda, anda perlu memasukkan nombor yang menonjol dan “%” untuk menunjukkan kerja hebat yang anda telah lakukan untuk syarikat tertentu atau dalam tempoh tertentu (misalnya dalam satu suku atau tahun).

Jika kami mengambil contoh yang sama di atas, menyertakan nombor yang berfaedah kepada anda akan berguna bagi majikan untuk menggambarkan cadangan nilai yang boleh anda bawa kepada mereka, seterusnya meningkatkan peluang anda untuk diambil bekerja.

Pamerkan Hasil Anda!

Pekerja bebas tidak semudah yang orang fikirkan kerana hasil kerja anda haruslah membuktikan kebolehan anda. Satu cara untuk meyakinkan bakal pelanggan adalah dengan terus mempamerkan portfolio anda yang menakjubkan.

Begitu juga dengan resume anda. Anda harus sentiasa memasukkan pautan ke portfolio anda dalam bahagian pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu anda, mempamerkan artikel, video, lagu, tapak web, dsb.

Resume anda hanyalah puncak gunung ais. Portfolio anda seharusnya menjadi faktor “Wow” untuk menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja dan mendapatkan pekerjaan impian yang anda inginkan.

Apakah perkara yang TIDAK Perlu Disertakan Semasa Menulis Pengalaman Kerja Bebas Anda?

  • JANGAN hantar resume 5 muka surat
  • JANGAN sertakan maklumat sulit pelanggan (anda mungkin menandatangani NDA)
  • JANGAN sertakan “kata-kata besar” untuk menjadikan projek anda kelihatan lebih penting atau menarik. Hasil dan portfolio anda harus mencerminkan perkara yang anda tulis
  • JANGAN dedahkan jumlah yang telah anda caj untuk kerja anda
  • JANGAN tambah pencapaian yang tidak mengagumkan. Setiap ruangan amatlah penting, jadi gunakannya dengan bijak

Penutup

Pengalaman kerja bebas Bahasa Melayu harus disertakan jika ia boleh membawa kelebihan kepada anda, tetapi hanya jika ianya RELEVAN dengan jawatan kerja yang anda mohon.

Sebaik sahaja anda memahami asas-asas dan cara menggilap bahagian tersebut dengan mengikuti petua di atas, anda di atas perjalanan yang betul untuk mencipta resume yang komprehensif untuk pekerjaan di Malaysia.

Perlukan lebih banyak bantuan dengan temu duga anda yang akan datang? Blog Job Majestic dan saluran Youtube telah memberi anda pustaka luas tentang petua kerjaya dan temu duga kami. Ace temu duga kerja anda hari ini

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!