Search

5 Petua Penulisan Ringkasan Resume Sebagai Graduan Baru

ringkasan resume

Apakah Ringkasan Resume?

Ditemui di bahagian atas resume, ringkasan resume ialah bahagian pendek dua hingga tiga ayat yang memberitahu majikan tentang diri anda, latar belakang dan pengalaman anda, serta cadangan nilai untuk pekerjaan dan organisasi anda sedang memohon.

Sama seperti surat lamaran pekerjaan, bahagian ringkasan resume berfungsi sebagai pengenalan rasmi anda dan membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera. 

Apabila ditulis dengan betul, ia dapat meningkatkan peluang anda untuk mendapatkan peluang temu duga yang berharga.

Baru sahaja tamat pengajian dan berminat untuk menyertai tenaga kerja? Berikut adalah beberapa petua ringkasan resume graduan baharu untuk pekerjaan di Malaysia.

Petua Ringkasan Resume Untuk Mendapatkan Pekerjaan Idaman Anda

1. Pastikan Ia Menarik

Majikan akan mengimbas ratusan resume setiap hari. Tera pertama penting kerana resume akan ditapis dalam beberapa saat sahaja. Secara puratanya, resume hanya mempunyai 15 – 30 saat untuk menarik perhatian majikan.

Itulah sebabnya bahagian ringkasan resume sangat berharga. Untuk mendapatkan perhatian pengurus pengambilan dengan cepat dan mendapat kesan yang baik, ringkasan resume anda mesti mempamerkan ringkasan profesional anda dan kemahiran paling relevan untuk peranan yang digunakan.

Ringkasan resume yang sangat menarik dapat mengekalkan perhatian pengurus pengambilan pekerja pada profil anda. 

Ramai pengurus dan perekrut yang mengambil pekerja mengharapkan untuk melihat perenggan yang ringkas dan padat untuk memperkenalkan diri anda.

Anda mesti cepat meringkaskan pengalaman anda dan menyerlahkan kemahiran anda yang berkaitan untuk peranan yang anda mohon.

2. Nada Anda Penting

Dalam situasi profesional, seperti semasa memohon pekerjaan, pengenalan diri anda hendaklah formal, relevan dan menarik. Jika ringkasan resume anda mempunyai nada yang terlalu kasual, tanggapan pertama mereka terhadap anda tidak akan cemerlang.

Lihatlah dua contoh ringkasan resume dengan nada formal:

“Saya seorang graduan baru dengan Ijazah Sarjana Muda dalam Ekonomi dan tiga bulan pengalaman latihan serantau. Saya tidak sabar untuk menggunakan pengetahuan akademik dan pengalaman kerja saya yang luas untuk mengisi jawatan Ahli Ekonomi di XYZ. Saya komited untuk mencapai objektif syarikat XYZ di rantau APAC dan seterusnya.”

“Saya seorang graduan Pemasaran Universiti ABC yang kreatif dan bersemangat mencari jawatan sebagai Eksekutif Pemasaran Digital di syarikat anda. Saya berusaha untuk memanfaatkan keupayaan saya untuk melaksanakan inisiatif pemasaran digital yang bergaya dan berkesan untuk mencapai matlamat organisasi dan meningkatkan bahagian pasaran di rantau SEA.”

Contoh-contoh tersebut amatlah ringkas dan penuh dengan maklumat yang berguna. Nada mereka juga relevan dengan bidang kerjaya masing-masing.

3. Relevansi Adalah Kunci

Apabila anda hanya mempunyai 2-3 ayat untuk membuat ringkasan resume, perkaitan adalah kunci kejayaan. 

Jangan masukkan butiran peribadi generik dalam ringkasan resume anda, terutamanya yang boleh didapati dalam maklumat hubungan resume anda (nama, alamat, dsb.).

Sebaliknya, ringkasan resume anda harus memasukkan kandungan yang relevan seperti pengalaman kerja, kemahiran dan kekuatan yang sesuai untuk peranan yang digunakan. 

Jika boleh, tunjukkan kepakaran dan pencapaian anda dalam pengalaman terdahulu anda dan bagaimana ia boleh membawa nilai kepada peranan anda yang seterusnya.

Oleh itu, adalah penting untuk menyelidik perihalan kerja dan memadankan profil anda dengan perkara yang dicari oleh majikan. 

Lebih banyak anda menyelidik, lebih baik anda akan dapat merangka objektif resume anda dan meningkatkan peluang anda untuk peluang temu duga.

4. Menonjolkan Diri Daripada Kalangan Ramai

Apakah yang membezakan anda daripada ribuan pemohon lain? Ia merupakan cadangan nilai anda. Memandangkan pasaran buruh semakin kompetitif, ringkasan resume anda MESTI menyerlahkan faedah yang akan anda bawa kepada organisasi tersebut.

Adakah anda dapat meningkatkan jualan mereka? Merangka strategi baharu untuk menguasai bahagian pasaran yang lebih besar? Ataupun mengetahui bagaimana mereka boleh mencapai matlamat mereka dalam masa yang lebih singkat?

Walau apa pun, selidiki penyiaran kerja, profil syarikat dan matlamat. Dalam satu ayat, terangkan bagaimana kemahiran dan pengalaman anda boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat. 

Membezakan anda daripada pemohon lain dapat membantu meningkatkan imej anda sebagai calon yang paling berpotensi.

5. Membaca Pruf

Akhir sekali, sentiasa perlu meminta orang lain seperti rakan dan keluarga anda menyemak ringkasan resume anda. 

Ini adalah untuk memastikan bahawa rumusan anda benar-benar jelas dan ringkas. Ringkasan resume yang ditulis dalam tatabahasa yang buruk akan menjejaskan reputasi anda.

Kami memahami bahawa sukar untuk menangkap dan membetulkan kesilapan tatabahasa kami sendiri atau gaya penulisan yang buruk kerana kami mungkin berat sebelah terhadap ciptaan kami sendiri. 

Walau bagaimanapun, membaca pruf ringkasan resume anda adalah penting dan akan sentiasa menjadi langkah yang betul.

Penutup

Setelah anda mempunyai semua petua yang anda perlukan untuk menulis objektif resume yang kuat, tiba masanya untuk mempamerkan resume anda yang dicipta dengan baik dan memenuhi permohonan kerja.

Berminat untuk merakam visume? Tidak tahu bagaimana untuk berjaya dalam temu duga kerja yang akan datang? Saluran Job Majestic kami mempunyai semua sumber yang anda perlukan.

Sebaik sahaja anda telah menyediakan semua yang anda perlukan untuk sesi mencari pekerjaan, pergi ke Tapak Kerja Berbilang Bahasa Job Majestic kami dan mula mencari pekerjaan impian anda di Malaysia!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!