Search

Resume Bahasa Melayu Untuk Graduan Baharu: 4 Peraturan Emas

resume bahasa melayu untuk graduan baharu

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, adalah lebih biasa untuk melihat kisah viral graduan baharu memohon pekerjaan pertama mereka dengan pelbagai cara yang salah. 

Kemungkinannya tidak terbatas, daripada resume yang ditulis dengan buruk kepada interaksi kasar dengan bakal majikan.

Bagaimana untuk memastikan resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu adalah relevan dan menarik untuk pekerjaan terbaik di Malaysia, atau sekurang-kurangnya menjauhkan diri daripada viral negatif di media sosial? 

Baiklah, hari ini, kami akan memberi tumpuan kepada peraturan-peraturan keemasan untuk resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu.

Resume Bahasa Melayu Untuk Graduan baharu: Peraturan Penting

1. Jangan Musnahkan Maklumat Hubungan Anda

Salah satu perkara yang paling penting untuk dimasukkan ke dalam resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu ialah maklumat hubungan lengkap pencari kerja.

Sebagai permulaan, sentiasa sertakan bahagian ini pada separuh bahagian atas muka depan resume anda. Selain daripada maklumat hubungan biasa, sertakan item-item ini apabila berkenaan:

  • Pautan profil profesional – Cth. Profil LinkedIn anda
  • Pautan portfolio – Cth. Video anda, artikel blog, apl mudah alih, dsb
  • Pautan resume video – Sangat disyorkan untuk menonjolkan diri daripada orang ramai
  • Alamat surat-menyurat – Tidak wajib, tetapi harus disertakan jika ia berkaitan dengan permohonan
  • Pautan profil media sosial – Tidak wajib, ia bergantung pada pekerjaan yang anda mohon

Ambil perhatian bahawa satu kesilapan dalam alamat e-mel atau nombor telefon anda, sebagai contoh, boleh merosakkan sepenuhnya peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan impian anda. Anda tidak mahu risiko dilabel sebagai tidak profesional dan tidak boleh dipercayai.

Memandangkan proses pengambilan pekerja semakin digital berbanding sebelum ini, identiti dan kebolehcapaian anda amat penting untuk memastikan proses permohonan kerja yang lancar.

2. Menonjolkan Diri Anda

Sebenarnya, pasaran kerja Malaysia tidak menghadapi kekurangan graduan baharu. Sebaliknya, ia menghadapi kekurangan graduan baharu yang berkualiti tinggi.

Satu kekosongan kerja, terutamanya di syarikat terkemuka di Malaysia, akan mempunyai ratusan pemohon yang terdiri daripada bukan sahaja graduan baharu tetapi juga mempunyai bakat yang berpengalaman. 

Bagaimanakah anda boleh bersaing dan menonjol daripada yang lain? Jawapannya mudah sahaja.

Dengan memasukkan pencapaian dan pencapaian terbaik anda, profil anda akan menjadi sangat menarik dan ia dapat meningkatkan nilai keseluruhan anda. 

Sebaik sahaja anda telah memikirkan senarai pencapaian, anda perlu mewajarkan kewujudannya dalam resume anda.

Mulakan dengan meneliti iklan pekerjaan dan kenal pasti kata kunci yang mereka gunakan. Anda hanya perlu mengutamakan dan memasukkan 3 pencapaian yang paling relevan dengan pekerjaan yang anda gunakan.

Di Job Majestic, kami sentiasa bertegas untuk mengukur semua yang kami boleh. Tidak cukup dengan hanya menyenaraikan pencapaian anda dengan jelas – anda harus memasukkan beberapa nombor & statistik untuk meningkatkannya.

3. Kesilapan Tatabahasa & Ejaan Tidak Boleh Diterima

Resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu anda adalah lanjutan daripada diri anda sendiri. Keseluruhan resume termasuk pengalaman, kemahiran dan kelayakan sepanjang hayat anda. 

Kerana ia memberikan kesan pertama yang penting tentang anda kepada sesiapa yang membacanya, resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu anda mestilah bebas daripada kesilapan tatabahasa dan ejaan.

Apabila pengurus menemui kesilapan tatabahasa dan kesilapan ejaan yang cuai, ia memberikan gambaran pertama bahawa pemohon tidak profesional, tidak mengambil berat tentang perincian dan tidak serius tentang permohonan kerja.

Pada zaman ini, ralat-ralat seperti ini tidak wajar berlaku kerana kita semua mempunyai akses kepada pelbagai alat pembacaan pruf seperti Grammarly dan alat dalaman Microsoft.

Anda juga boleh meminta bantuan daripada ahli keluarga atau rakan anda untuk menyemak semula resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu anda. Perspektif neutral mereka boleh membantu anda mengenal pasti frasa janggal atau kesilapan ejaan cuai yang anda tidak dapat kesan.

4. Keserasian ATS Amatlah Penting

Sistem Penjejakan Pemohon (ATS) mencari resume serasi ATS yang mengandungi kata kunci khusus yang ATS diprogramkan untuk mencari. 

Jika resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu anda memenuhi kriteria, ia kemudiannya akan diteruskan ke peringkat seterusnya.

Tidak kira betapa hebatnya resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu anda, ia masih boleh ditolak jika maklumatnya tidak dapat dibaca oleh ATS. Berikut ialah beberapa petua utama untuk memastikan keserasian ATS:

  • Gunakan format resume yang serasi dengan ATS
  • Memastikan kata kunci adalah relevan dengan kekosongan jawatan yang dipohon
  • Pastikan resume anda ringkas dan tersusun dengan baik
  • Simpan resume anda menggunakan jenis fail yang betul
  • Pastikan sifar kesalahan tatabahasa dan ejaan

Satu petua terakhir – Sentiasa pastikan kata kunci dan kandungan resume adalah 100% benar, dan bukan hanya wujud untuk lulus ujian ATS.

Resume Bahasa Melayu Untuk Graduan baharu: Penutup

Kini, setelah anda mengetahui peraturan terkini dan paling penting dalam resume Bahasa Melayu untuk graduan baharu, anda sudah bersedia untuk memulakan perjalanan anda untuk mendapatkan pekerjaan impian pertama anda.

Perlu diingat bahawa resume anda hanyalah salah satu daripada banyak alat yang anda perlukan untuk berjaya dalam perjalanan permohonan kerja anda. Kami mengucapkan selamat maju jaya dan jangan ragu untuk menghubungi kami untuk mendapatkan bantuan!

Layarilah Blog Job Majestic kami untuk mengetahui lebih banyak petua menulis resume:

Mungkin anda berminat untuk mencipta visume anda sendiri? Atau, adakah anda telah membuat surat permohonan kerja anda? Semua sumber kerjaya yang anda perlukan adalah tersedia di Job Majestic.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!