Search

4 Petua Resume Internship Bahasa Melayu Yang Paling Berkesan

resume internship bahasa melayu

Sama ada anda seorang sarjana yang sedang menamatkan pengajian tinggi anda, atau graduan baru yang mendapat tempat di kawasan dan industri yang anda inginkan, program latihan boleh menjadi perkara yang sesuai untuk anda.

Anda perlu mencipta resume internship Bahasa Malaysia jika anda ingin memohon mana-mana latihan amali di luar sana. 

Nasib baik, kami mempunyai panduan resume amali yang sesuai untuk anda. Perlukan petua tambahan untuk membuat resume internship Bahasa Melayu yang terbaik? Anda berada di tempat yang betul.

Petua Resume Internship Bahasa Melayu Terbaik

1. Strategi Kunci Kejayaan

Jangan tergesa-gesa dengan proses tersebut dan serahkan resume internship Bahasa Melayu yang tidak relevan. Sebelum anda membuat resume internship, anda perlu sentiasa selidiki jawatan yang anda mohon.

Terdapat beberapa perkara lagi yang perlu diperhatikan dalam iklan kerja:

  • Keperluan akademik
  • Kata kunci yang berulang
  • Ciri-ciri pelatih pilihan yang dicari
  • Kemahiran yang diperlukan untuk jawatan tersebut

Terdapat sebab mengapa majikan memasukkan item ini dalam iklan kerja, dan mereka tidak akan teragak-agak untuk menolak permohonan anda jika resume internship Bahasa Melayu anda tidak memenuhi kriteria-kriteria ini.

Untuk memastikan peluang yang lebih tinggi untuk diambil bekerja, anda mesti terlebih dahulu memahami jenis calon ideal yang mereka cari. Mengetahui adalah separuh daripada perjuangan.

Dengan cara itu, anda boleh menyusun strategi tentang cara menstruktur resume anda dan perkara yang perlu disertakan untuk menggambarkan diri anda sebagai calon yang terbaik.

2. Mulakan Dengan Bangkit

Pengenalan diri tidak pernah menjadi lebih penting apabila bersaing dengan ratusan dan mungkin beribu-ribu pemohon di seluruh negara. 

Bagaimanakah anda akan memperkenalkan dan memperkenalkan diri anda untuk mendapatkan pengalaman latihan dalam organisasi terbaik Malaysia?

Jawapannya terletak pada bahagian “di atas lipatan” resume anda. Ini adalah bahagian yang perlu anda kuasai dalam resume internship Bahasa Melayu anda:

Bahagian ini penting untuk membantu mewujudkan tanggapan pertama yang cemerlang dengan bakal majikan anda. Maklumat hubungan anda hendaklah jelas dan profesional – sama seperti kad nama anda sendiri.

Objektif resume anda hendaklah ringkas dan relevan – anggap ia hanya mempunyai 30 saat untuk meninggalkan kesan pertama yang positif dan berkekalan untuk mendapatkan peluang latihan amali.

Tidak mengapa jika anda tidak mempunyai pengalaman kerja yang luas, majikan memahaminya. Walau bagaimanapun, ianya penting bagi anda untuk mempromosikan nilai yang anda boleh bawa kepada organisasi tersebut.

Mengacah bahagian “di atas lipatan” dalam resume latihan anda mungkin merupakan tiket untuk resume internship Bahasa Melayu anda memasuki bahagian “Ditolak”.

3. Bezakan Diri Anda

Menonjol daripada orang ramai tidaklah rumit. Berikut adalah beberapa petua untuk anda.

1. Kira skop kerja anda

Kagumkan bakal majikan dengan nombor. Adakah anda “meningkatkan kepuasan pelanggan sebanyak 20%”, atau “mereka UI untuk 10 syarikat teratas di SEA”? 

Kebanyakan pelajar atau graduan baru gagal menarik perhatian majikan dengan nombor. Sudah tiba masanya untuk anda bersinar.

2. Serlahkan pencapaian anda

Adakah anda telah dipuji oleh pensyarah anda? Anda merupakan Ahli jawatankuasa? Atas sebab apa, dan bagaimana anda melakukannya? 

Kebanyakan orang tidak peduli untuk memasukkan pencapaian mereka kerana mereka tidak tahu cara menggunakannya untuk kelebihan mereka. Cuba kaitkan pencapaian anda dengan jawatan dipohon, tetapi pastikan ia benar-benar relevan.

3. Aktiviti kokurikulum dan pengalaman sukarela

Selain daripada cemerlang dalam pelajaran, apakah lagi yang anda lakukan atau sertai untuk pembangunan peribadi? Adakah mereka berkaitan dengan jawatan tersebut? Bagaimanakah anda boleh membawa nilai menggunakan pengalaman tersebut?

Sentiasa sesuaikan resume anda dengan “perkara-perkara kecil” yang penting. Walau bagaimanapun, jangan sertakan mereka hanya demi mengisi resume anda kerana profesional boleh melihatnya dengan mudah.

4. Profesionalisme Amatlah Penting

Pastikan resume internship Bahasa Melayu anda mudah dibaca dan dihadam. Gunakan reka bentuk yang bersih & profesional, pemformatan dan saiz fon yang betul.

Bercakap tentang kebolehbacaan, sila ambil perhatian bahawa tidak ada gunanya menulis resume sepanjang 3 halaman kerana anda mempunyai pengalaman kerja yang terhad. Cuba muatkan semuanya dengan baik pada satu halaman (maksimum 2 halaman).

Satu lagi petua penting untuk menjadi profesional – resume internship Bahasa Melayu anda haruslah mengandungi sifar kesilapan tatabahasa dan ejaan.

Sentiasa semak semula resume internship anda dan minta rakan dan keluarga anda menyemaknya. Mereka mungkin dapat melihat sebarang kesilapan cuai yang anda lakukan sebagai seorang pemula.

Penutup

Pengalaman latihan amali boleh menjadi sangat berharga jika anda mengambil bahagian atas sebab yang betul, mempelajari perkara yang betul, dalam organisasi yang betul. 

Tetapi untuk memperoleh pengalaman tersebut, anda perlumemperjuangkan peluang yang dikongsi di kalangan ratusan pemohon lain terlebih dahulu.

Kami berharap panduan resume internship Bahasa Melayu kami telah memberikan anda bahan yang diperlukan untuk mencipta “kunci emas” anda ke pengalaman latihan amali yang indah. 

Sebaik sahaja resume latihan anda sedia, sudah tiba masanya untuk mencari peluang latihan amali di Malaysia. Temuduga latihan amali akan datang tidak lama lagi? Berikut ialah beberapa panduan temuduga kami untuk anda.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!