Search

6 Kesilapan Resume Kerja Bebas Bahasa Melayu Yang Perlu Dielakkan

resume kerja bebas bahasa melayu

Minggu lepas, kami telah mengeluarkan artikel tentang menulis pengalaman bebas pada resume anda. Kami juga memperkenalkan konsep pekerjaan bebas, serta cara mudah untuk memasukkan pengalaman bebas dalam resume anda semasa mencari pekerjaan.

Kali ini, kami akan meneroka perkara yang tidak harus dilakukan apabila menulis resume kerja bebas Bahasa Melayu. Jika anda sedang menghasilkan resume kerja bebas Bahasa Melayu, sila teruskan pembacaan.

6 Kesilapan Resume Bebas Bahsa Melayu Perlu Dielakkan

1. Kesalahan Perkara-perkara Asas

Resume kerja bebas Bahasa Melayu haruslah mengandungi perkara-perkara asas seperti:

  • Maklumat hubungan anda
  • Ketersediaan anda
  • Senaraikan pengalaman anda
  • Sertakan kemahiran untuk menyokong pengalaman anda
  • Tambah metrik, keputusan, pencapaian
  • Pautan portfolio anda

Memandangkan anda bukan sahaja memasukkan pengalaman bebas anda sebagai sebahagian daripada resume sepenuh masa anda, anda mesti mempertimbangkan format resume dan memasukkan maklumat hubungan resume anda kerana anda sedang mencipta resume yang khusus.

Perkara-perkara asas ini adalah bahagian penting yang akan membentuk resume kerja bebas Bahasa Melayu yang baik dan penting supaya bakal pelanggan anda dapat mengenali anda dengan lebih baik.

Satu kesalahan dalam bahagian ini boleh menjejaskan profesionalisme anda.

2. Tidak Memfokus Pada Kemahiran Terbaik Anda

Antara sebab anda membuat resume kerja bebas Bahasa Melayu adalah untuk mencari peluang pekerjaan bebas. 

Melakukan kerja bebas menunjukkan bahawa anda mempunyai kemahiran yang boleh dipasarkan yang cukup baik untuk menghasilkan pendapatan sampingan.

Oleh itu, resume kerja bebas Bahasa Melayu anda haruslah memberi tumpuan dalam usaha menonjolkan kemahiran anda. Tidak memberi tumpuan kepada kemahiran anda dalam resume kerja bebas anda pada asasnya menjadikan resume tersebut tidak berkesan.

Sertakanlah kemahiran yang berkaitan untuk menunjukkan bahawa anda adalah pekerja bebas yang sempurna untuk pelanggan atau projek tertentu. Anda akan bersinar di kalangan ratusan pekerja bebas di luar sana.

3. Tiada Metrik Dan Pencapaian

Walaupun anda telah menyenaraikan kemahiran anda yang boleh dipasarkan dalam resume kerja bebas Bahasa Melayu anda, jangan lupa untuk menunjukkan betapa mahirnya anda.

Kebanyakan pemula membuat kesilapan tidak memasukkan metrik dan pencapaian bersama-sama kemahiran yang mereka sebutkan dalam resume kerja bebas Bahasa Melayu mereka. 

Soalan yang harus anda pertimbangkan – Bagaimanakah bakal pelanggan anda tahu betapa hebatnya anda tanpa metrik dan nombor-nombor yang mengagumkan?

Selain itu, anda tidak seharusnya melupakan sebarang pencapaian penting yang telah anda capai. Sebagai contoh, jangan malu untuk menyatakan bahawa anda telah “meningkatkan trafik tapak web sebanyak 70% dalam masa 3 bulan sahaja”.

Menyertakan metric yang berfaedah kepada anda agak penting supaya majikan dapat menggambarkan cadangan nilai yang boleh anda bawa kepada mereka, dan seterusnya meningkatkan peluang anda untuk diambil bekerja.

4. Tiada Portfolio Dilampirkan

Dunia pekerjaan bebas adalah sangat realistik dan tidak memaafkan. Bakal pelanggan tidak akan mudah terpengaruh dengan kata-kata yang mengagumkan pada resume kerja bebas Bahasa Melayu anda. 

Anda perlu memeterai perjanjian dengan menunjukkan kepada mereka karya atau produk sebenar anda dengan menyertakan pautan portfolio anda dalam resume bebas anda, sama ada tapak web yang anda buat, artikel yang anda tulis atau permainan yang anda bangunkan. 

Ingat bahawa “melihat adalah percaya” apabila melibatkan usaha anda untuk menawan pelanggan ataupun projek baharu.

5. Resume Kerja Bebas yang Panjang

Seperti mana-mana resume lain di luar sana, sebaiknya pastikan resume anda pendek, ringkas dan padat. Begitu juga, resume kerja bebas Bahasa Melayu tidak boleh panjang melebihi 5 muka surat.

Pastikan resume kerja bebas anda tidak melebihi 2 muka surat. Anda tidak perlu memasukkan perkataan besar untuk menarik perhatian pembaca anda dan JANGAN dedahkan jumlah yang telah anda caj untuk bahagian anda berfungsi.

Ingatlah bahawa pengambilan pengurus hanya memerlukan sekitar 7 saat untuk mengimbas resume. Tidak ada gunanya menulis resume yang terlalu panjang apabila ia pergi ke bahagian “Penolakan”.

6. Tidak Membaca Pruf Resume Kerja Bebas Anda

Satu kesilapan yang mudah, tetapi ianya boleh membawa akibat yang parah – pastikan anda mengelakkannya. Bayangkan anda memohon jawatan penulis salinan bebas dan menghantar resume yang penuh dengan kesalahan tatabahasa, aduh.

Sentiasa semak semula resume kerja bebas Bahasa Melayu anda sebelum menyerahkannya kepada bakal pelanggan. 

Jika perlu, dapatkan bantuan daripada rakan dan keluarga anda untuk melihat resume anda. Anda mungkin terkejut dengan kesilapan cuai yang mungkin anda lakukan.

Kesimpulan

Kami berharap bahawa anda akan mempunyai idea yang baik tentang konsep freelancing, serta perkara-perkara yang harus anda waspada apabila mencipta resume kerja bebas Bahasa Melayu untuk mendapatkan pekerjaan impian anda.

Berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mencari pekerjaan di Malaysia ataupun anda memerlukan lebih banyak panduan temu duga? Blog Job Majestic mempunyai sumber HR terbaik untuk anda.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!