Search

Menulis Resume Kerja Sambilan Bahasa Melayu: 8 Amalan Terburuk

resume kerja sambilan bahasa melayu

Berminat dengan mana-mana kerja sambilan? Pernahkah anda ingin memohon kerja sambilan tetapi tidak tahu di mana untuk bermula?

Seperti mana-mana jenis pekerjaan yang lain, kerja sambilan biasanya memerlukan resume kerja sambilan Bahasa Melayu kerana ia berkaitan dengan permohonan kerja. 

Resume kerja sambilan Bahasa Melayu berguna untuk meringkaskan profil anda dan untuk mengukur sama ada anda adalah orang yang sesuai untuk pekerjaan tersebut.

Perlukan bantuan dalam menulis resume kerja sambilan Bahasa Melayu? Berikut adalah 8 amalan terburuk yang mesti anda ketahui semasa membuat resume kerja sambilan Bahasa Melayu  anda yang megah.

Amalan Terburuk Resume Kerja Sambilan Bahasa Melayu

1. Tidak Menggunakan Sebarang Format Resume

Amalnya, terdapat 3 format resume standard yang perlu anda ketahui untuk memohon pekerjaan di Malaysia, iaitu format Kronologi, format Fungsian, dan format Gabungan.

Mengguna pakai salah satu daripada format resume adalah baik, asalkan anda menggunakannya untuk kelebihan anda. 

Sebab ianya nombor 1 dalam senarai kami ialah kerana terdapat calon-calon yang tidak menggunakan sebarang format resume semasa membuat resume kerja sambilan.

Tidak menggunakan mana-mana format resume standard berkemungkinan besar akan mengakibatkan resume anda tidak teratur, penuh dengan maklumat yang tidak relevan, atau tidak lengkap. Ini boleh menyebabkan kesan buruk pada peluang mencari pekerjaan anda.

2. Tidak Termasuk Maklumat Hubungan Resume Anda

Kesilapan klasik adalah sama ada tidak menyertakan bahagian maklumat hubungan, atau mempunyai item yang hilang dalam bahagian maklumat hubungan.

Perkara-perkara seperti nama penuh anda, nombor telefon, alamat e-mel dan lokasi kerja pilihan (jika berkenaan) adalah wajib untuk majikan tahu untuk mereka menapis profil anda dalam masa kurang dari 10 saat.

Bayangkan ini – Anda telah menghadiri temu duga berjalan dan menyerahkan resume kerja sambilan anda. Bagaimanakah mereka boleh menghubungi anda untuk memaklumkan keputusan anda jika anda telah memasukkan nombor telefon yang salah?

3. Bahagian Ringkasan Resume Lemah

Bahagian ringkasan resume adalah penting untuk majikan mengetahui dengan mudah jika anda calon yang sesuai untuk pekerjaan itu. Ianya penting bagi anda untuk menonjol di antara semua pemohon kerja sambilan lain di luar sana.

Bahagian ringkasan resume yang lemah boleh berisiko menjadikan profil anda kelihatan tidak menarik. Jangan hanya ringkaskan resume anda ke dalam satu perenggan. 

Anda sepatutnya fahami perkara yang dicari oleh majikan dan sentiasa sesuaikan ringkasan resume anda dengan sewajarnya.

4. Resume Kerja Sambilan Bahasa Melayu Yang Tidak Relevan

Bercakap tentang penyesuaian, sentiasa pastikan resume kerja sambilan anda hanya mengandungi maklumat yang berkaitan untuk pekerjaan tertentu yang anda mohon.

Jangan sertakan pengalaman kerja, keperibadian dan kemahiran yang tidak relevan, kerana ia tidak akan memberi manfaat kepada anda. Bayangkan memohon untuk menjadi pelayan di pertubuhan F&B dan menggunakan kata kunci seperti “Microsoft Office” atau “Kreatif”.

5. Kemahiran Tidak Mencukupi

Majikan yang mengupah untuk jawatan sambilan biasanya lebih mengutamakan kemahiran yang relevan daripada kelayakan akademik atau pengalaman kerja.

Tidak memasukkan kemahiran yang berkaitan pada dasarnya akan menurunkan “skor” anda sebagai calon yang ideal. Sentiasa yakin dan serlahkan kemahiran anda dalam resume kerja sambilan anda.

6. Menggunakan Skop Kerja yang Membosankan

Kami kerap melihat pencari kerja termasuk penerangan kerja daripada templat dalam talian yang standard, lama dan membosankan. 

Resume kerja sambilan Bahasa Melayu yang membosankan menjadikannya lebih sukar bagi majikan untuk mengukur kemahiran dan keupayaan anda dengan lebih baik.

Sentiasa cuba mengukur huraian kerja anda, seperti “Saya berkhidmat kepada kira-kira 50 pelanggan dalam sehari dan telah menerima 4.5 bintang secara purata untuk perkhidmatan pelanggan saya”. 

Usaha ini akan membuahkan hasil kerana ia akan membezakan anda dengan ratusan pencari kerja sambilan yang lain.

7. Tidak Mempromosikan Keupayaan Anda

Tanggapan pertama adalah amatlah penting, terutamanya jika anda memohon kerja sambilan dalam talian. Resume anda adalah satu-satunya peluang anda untuk menerima peluang temu duga, oleh itu penting bagi anda untuk menunjukkan sisi terbaik anda walaupun sebelum menghadiri temu duga sebenar.

Jangan lepaskan peluang keemasan ini untuk meyakinkan majikan yang mengambil pekerja. Pencapaian yang ketara, sebarang pujian dan maklum balas daripada majikan anda yang terdahulu akan berguna juga.

8. Sifar Bacaan Pruf

Ramai calon meremehkan kepentingan menyemak semula resume kerja sambilan mereka, dan kadangkala, ianya sukar untuk menangkap dan membetulkan kesilapan tatabahasa kita sendiri atau gaya penulisan yang buruk kerana kita mungkin berat sebelah terhadap ciptaan kita sendiri.

Walau bagaimanapun, sedikit kesilapan tatabahasa dalam frasa anda boleh mengubah komunikasi sepenuhnya. Kesilapan ini boleh menjejaskan reputasi anda dan tanggapan pertama juga. Ini adalah peluang yang TIDAK patut anda ambil, kesilapan yang TIDAK patut anda lakukan.

Penutup

Sebenarnya, menulis resume kerja sambilan Bahasa Melayu tidak sukar. 8 amalan terburuk ini akan memastikan bahawa anda sentiasa bersemangat, seterusnya meningkatkan peluang anda untuk diambil bekerja.

Bukan itu sahaja, malah kami juga telah menyediakan panduan menulis resume untuk kerja sambilan yang terdiri daripada 7 petua terbaik untuk anda mendapatkan pekerjaan sambilan yang anda inginkan dengan mudah.

Berfikir untuk memohon pekerjaan sepenuh masa di Malaysia? Di Job Majestic, kami mempunyai panduan komprehensif daripada penciptaan surat lamaran kerja, resume video dan banyak lagi.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!