Search

5 Langkah Mudah Mencipta Resume Serasi ATS Bahasa Melayu

resume serasi ats bahasa melayu

Sistem Pengesanan Pemohon 101

Sistem Penjejakan Pemohon, atau ATS, ialah perisian yang digunakan oleh kebanyakan syarikat dan perekrut untuk mengumpul dan mengimbas resume secara automatik untuk volum permohonan kerja yang tinggi.

Sistem Penjejakan Pemohon mencari resume serasi ATS Bahasa Melayu yang mengandungi kata kunci khusus yang ATS diprogramkan untuk dicari. Jika resume memenuhi kriteria, ia akan melalui ke peringkat seterusnya.

Walaupun ini mempercepatkan proses awal dalam menapiskan calon, ini juga bermakna mencipta resume yang serasi dengan ATS adalah penting jika anda ingin berpeluang mendapatkan peluang temu duga.

Perlukan bantuan dalam mencipta resume yang serasi dengan ATS untuk menonjol dan lulus ujian pertama? Berikut adalah beberapa petua untuk anda membuat resume serasi ATS Bahasa Melayu.

Panduan Membuat Resume Serasi ATS Bahasa Melayu

1. Format Resume Serasi ATS Bahasa Melayu

Tidak kira betapa hebatnya resume awal anda, ia masih boleh ditolak jika maklumatnya tidak dapat dibaca oleh ATS. Untuk membolehkan ATS mengimbas resume hebat anda, format resume anda mestilah mesra ATS terlebih dahulu.

Berikut ialah beberapa petua format resume yang serasi dengan ATS:

  1. Format resume berfungsi tidak boleh digunakan – ATS biasanya lebih suka format resume kronologi terbalik dan hibrid kerana format ini memaparkan struktur dan sejarah kerja yang jelas. Mereka membenarkan ATS untuk lebih memahami pengalaman pemohon.
  2. Hanya gunakan fon resume yang serasi dengan ATS – Fon ini biasanya fon yang dipratetap dan tidak memerlukan sebarang muat turun. Contohnya, Calibri, Helvetica, Cambria, Lato, Georgia dan Verdana adalah selamat, fon resume yang serasi dengan ATS.
  3. Abaikan pengepala dan pengaki resume anda – Kebanyakan ATS tidak boleh membaca maklumat yang terdapat dalam pengepala atau pengaki dokumen. Simpan kandungan anda dan maklumat hubungan dalam badan resume.

2. Kata Kunci Adalah Kunci Kejayaan

Kata Kunci adalah kunci untuk mencipta resume serasi ATS Bahasa Melayu yang berjaya. Memandangkan ATS diprogramkan untuk menangkap kata kunci tertentu dalam resume anda, memasukkan Kata Kunci yang sangat berkaitan harus menjadi salah satu strategi utama anda.

Ianya tidak sukar untuk mengenal pasti perkara yang dikehendaki oleh ATS syarikat. Selidik iklan pekerjaan syarikat dan perhatikan tajuk kerja dan huraian kerja.

Sebaik sahaja anda telah mencatatkan frasa yang digunakan, kemahiran dan personaliti yang diperlukan untuk jawatan kerja tertentu itu, sudah tiba masanya untuk dicampur dan dipadankan! Cuba masukkannya ke dalam resume anda sebanyak mungkin.

3. Ringkas, Tetapi Profesional

Ingatlah bahawa ATS hanyalah sebuah perisian, direka untuk berfungsi tanpa campur tangan manusia. Ini bermakna reka bentuk resume anda tidak akan penting apabila ia datang ke langkah ATS.

Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diperhatikan:

  1. Lupakan reka bentuk, imej, carta dan grafik yang mewah – Walaupun item ini menarik kepada pembaca manusia, ia biasanya diabaikan apabila ia melalui ATS. ATS tidak dapat membaca imej, carta dan jadual.
  2. Kandungan Ringkas – Gunakan titik tumpu ringkas sahaja. Sekali lagi, lupakan kandungan mewah semasa membuat senarai bertitik tumpu pada resume anda. Sebaliknya, gunakan bulatan pepejal, bulatan terbuka atau segi empat sama untuk menjadikannya boleh dibaca untuk ATS.
  3. Jelas & tersusun – ATS tidak begitu sabar berbanding pembaca manusia. Jika resume anda tidak ada struktur yang jelas, ATS tidak dapat memprosesnya dengan betul. Memastikan resume ringkas dan kemas adalah perkara asas yang anda boleh lakukan.

4. Gunakan Jenis Fail Yang Betul

Langkah pertama ialah memahami format fail yang syarikat mahukan. Contohnya, jika anda dikehendaki memuat naik resume anda sebagai PDF, maka anda harus berbuat demikian.

Walau bagaimanapun, jika syarikat tidak menyatakan jenis fail resume anda mesti ada, pilihan fail anda hendaklah .docx atau .doc. Resume yang disimpan sebagai fail teks biasa juga serasi dengan ATS, tetapi ia akan mengehadkan pilihan pemformatan anda.

PDF secara mengejutkan bukan jenis fail yang paling serasi dengan ATS. Walaupun sesetengah orang lebih suka PDF kerana mereka mahir dalam mengekalkan reka bentuk dan format resume, kadangkala ATS mungkin terlepas kata kunci penting dalam PDF.

5. Membaca Pruf & Pengujian

Resume serasi ATS Bahasa Melayu tidak boleh penuh dengan kesilapan tatabahasa dan ejaan. Ralat ejaan yang sedikit akan menjadikan keseluruhan kata kunci atau bahkan frasa penting tidak berguna.

Ingatlah untuk menyemak ejaan resume anda dan minta orang lain menyemak semula resume anda sebelum menghantarnya ke ATS. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan simulator ATS seperti ini.

Jika penyemak resume ATS tidak dapat membaca maklumat penting pada resume anda, ia adalah petanda untuk anda mengoptimumkan lagi resume anda untuk lulus ujian keserasian ATS.

Penutup

Resume serasi ATS Bahasa Melayu anda haruslah disusun mengikut piawan ATS. Walau bagaimanapun, kejujuran masih dasar terbaik. Sentiasa pastikan kata kunci dan kandungan resume adalah 100% benar, dan bukan hanya wujud untuk lulus ujian ATS.

Dengan adanya resume serasi ATS Bahasa Melayu anda, tiba masanya untuk mendapatkan pekerjaan di Malaysia yang anda impikan selama ini. 

Untuk menyediakan anda menghadapi temu duga kerja akan datang, pasukan pakar kerjaya kami telah mencipta temu duga dan panduan kerjaya yang penting di Saluran Job Majestic kami.

Bagaimana pula dengan menggandingkan resume serasi ATS Bahasa Melayu anda dengan resume video? Atau menambah proses permohonan kerja anda dengan surat lamaram kerja yang berkesan? Job Majestic mempunyai semua sumber yang anda perlukan.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!