Search

Cara Menulis Resume untuk Amali Bahasa Melayu Jika Tidak Mempunyai Pengalaman Kerja

resume untuk amali bahasa melayu

Resume untuk amali Bahasa Melayu ialah dokumen pengalaman kerja sepenuh masa yang ditawarkan oleh organisasi untuk tempoh masa yang terhad. Di Malaysia, latihan amali biasanya berlangsung selama 3 bulan atau 6 bulan, dengan beberapa syarikat menawarkan latihan amali selama 8 minggu.

Peserta boleh memperoleh pengalaman kerja sebenar, kemahiran dalam bidang tertentu, dan membina hubungan profesional. Ia juga memudahkan peserta menyertai tenaga kerja di Malaysia, terutamanya apabila mencari pekerjaan sepenuh masa pertama mereka.

Anda sedang memohon untuk latihan amali sepenuh masa buat kali pertama? Job Majestic berada di sini untuk membimbing anda menulis resume untuk amali Bahasa Melayu.

Cara Menulis resume untuk amali Bahasa Melayu

1. Tahui Perkara Yang Paling Penting

Sebagai siswazah atau siswazah baru, kami memahami bahawa anda mungkin tidak mempunyai pengalaman kerja yang luas. Malah, kebanyakan majikan memahami perkara ini.

Selalunya, pengalaman bekerja BUKAN faktor utama apabila memutuskan sama ada anda calon yang sesuai untuk syarikat. Terdapat 3 faktor utama – Kemahiran anda, minat/minat anda, dan sifat anda.

Kemahiran dikategorikan kepada Kemahiran Keras dan Kemahiran Insaniah. Kemahiran keras ialah kebolehan yang boleh diukur dan merupakan kebolehan khusus untuk pekerjaan dan/atau industri yang anda mohon. Contohnya, AutoCAD, Photoshopping, Copywriting dan Simpan Kira.

Manakala, kemahiran insaniah ialah kemahiran interpersonal atau sikap peribadi yang menentukan etika kerja anda dan cara anda bekerja dengan orang lain. Contohnya, Kepimpinan, Pemikiran Kritis, dan Kreativiti.

Majikan juga akan mempertimbangkan minat/minat anda dalam bidang tertentu yang anda cari. Anda boleh menjadi pelajar muzik, tetapi mempunyai pengetahuan yang kaya tentang Kewangan & Pelaburan – anda mempunyai peluang yang lebih tinggi berbanding graduan Kewangan yang tidak pernah melabur dalam pasaran saham.

Sebaik sahaja anda telah mengenal pasti kekuatan dan minat anda, langkah seterusnya ialah memasukkannya ke dalam resume untuk amali Bahasa Melayu.

2. Pilih Format Resume Yang Betul

Kami percaya bahawa Format Gabungan mungkin pertaruhan terbaik anda dalam menulis resume untuk latihan, tetapi usah meragu untuk menggunakan format yang berbeza mengikut situasi anda.

Format ini menyepadukan format kronologi dan berfungsi. Inilah bagaimana resume anda boleh distrukturkan:

  1. Mulakan dengan maklumat hubungan resume anda di bahagian atas.
  2. Susulan dengan bahagian objektif resume di atas lipatan.
  3. Masukkan kelayakan akademik anda.
  4. Seterusnya, masukkan bahagian pengalaman kerja.
  5. Ikuti segera dengan bahagian kemahiran.

Dengan adanya empat bahagian ini, anda akan mempunyai struktur asas resume untuk amali Bahasa Melayu. Seterusnya, isikan butiran anda.

3. Masa Untuk Memperkenalkan Diri

Apabila menulis objektif resume anda, sudah tiba masanya untuk benar-benar mempamerkan diri anda sebagai calon yang paling sesuai untuk peranan yang digunakan.

Bagaimana untuk menarik perhatian majikan dan terus membaca resume anda? Anda perlu menonjol daripada kalangan ramai. Penyelidikan tentang iklan pekerjaan, syarikat dan visi mereka amatlah penting. Sertakan kata kunci yang relevan.

Susulan dengan segera kelayakan akademik anda. Apabila mencari peluang latihan, pendidikan anda kemungkinan besar lebih penting daripada pengalaman bekerja anda.

4. Jadilah Unik

Menonjol daripada kalangan ramai tidak rumit. Berikut adalah beberapa petua untuk resume untuk amali Bahasa Melayu anda:

  1. Kira skop kerja anda

Kagumkan syarikat dengan nombor-nombor seperti – “meningkatkan kepuasan pelanggan sebanyak 20%”, atau “mereka UI untuk 10 syarikat teratas di Amerika Syarikat”?

  1. Serlahkan pencapaian anda

Adakah anda telah dipuji oleh pensyarah anda? Adakah anda seorang Ahli jawatankuasa? Atas sebab apa, dan bagaimana anda melakukannya?

  1. Aktiviti luar kurikulum dan hobi

Selain daripada cemerlang dalam pelajaran abda, apakah yang anda lakukan atau sertai untuk perkembangan peribadi? Adakah mereka berkaitan dengan jawatan latihan amali tersebut? Bagaimana anda boleh membawa nilai kepada syarikat tersebut?

Sentiasa sesuaikan resume anda dengan “perkara-perkara kecil” yang penting. Walau bagaimanapun, jangan sertakan mereka demi mengisi resume anda kerana ahli-ahli profesional boleh melihatnya dengan mudah.

5. Kebolehbacaan Adalah Kunci

Anda haruslah sentiasa ingat bahawa anda hanya mempunyai masa kurang daripada 10 saat untuk menarik perhatian syarikat di luar sana. 

Tidak ada gunanya menulis resume sepanjang 3 muka surat. Segala-galanya yang anda mahu mereka ketahui mestilah wujud pada satu halaman (maksimum 2 halaman).

Pastikan resume untuk amali Bahasa Melayu anda mudah dibaca dan dihadam. Gunakan reka bentuk yang bersih & profesional, pemformatan dan saiz fon yang betul.

Kata kunci! Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kata kunci adalah penting untuk menarik perhatian majikan dan meletakkan diri anda sebagai calon terbaik. 

Ia menjadikan proses saringan resume lebih cepat dan mudah, terutamanya apabila melibatkan proses Sistem Penjejakan Pemohon (ATS).

6. Baca Pruf Amatlah Penting

Anda mungkin seorang pemula dalam membuat resume, tetapi ini tidak bermakna anda terlepas daripada melakukan kesilapan amatur & tidak profesional seperti kesilapan tatabahasa dan ejaan.

Jangan ambil risiko kesan pertama anda. Sentiasa semak semula resume untuk amali Bahasa Melayu anda untuk memastikan kesilapan yang sifar. Ia akan berbaloi.

Penutup

Dengan panduan resume untuk latihan amali ini, kami berharap anda akan bersedia untuk membuat resume untuk amali Bahasa Melayu! Kami amat menggalakkan pelajar untuk mengalami latihan amali walaupun tidak diperlukan oleh institusi pengajian tinggi mereka.

Latihan amali juga boleh menjadi “pintu sisi” untuk anda mendapatkan jawatan sepenuh masa dalam syarikat. Bukan syarikat yang baik untuk anda? Jangan risau kerana anda bebas meneroka peluang pekerjaan lain di Malaysia sebaik sahaja tempoh latihan tamat.

Sudah menjalani latihan amali anda dan kini bersedia untuk menghadapi dunia pekerjaan? Berikut ialah beberapa panduan mencari pekerjaan kami untuk anda. 

Daripada membuat surat lamaran anda kepada persediaan untuk temu duga yang mencabar, tapak kerja berbilang bahasa No.1 di Malaysia sedia untuk anda.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!