Search

Menulis Resume Untuk Kerja Sambilan Bahasa Melayu – 7 Petua Terbaik

resume untuk kerja sambilan bahasa melayu

Pekerjaan sambilan mempunyai kurang jam seminggu daripada kerja sepenuh masa, biasanya mengikut syif. Beberapa contoh kerja sambilan termasuk juruwang, eksekutif perkhidmatan pelanggan dan pelayan perkhidmatan.

Menulis resume untuk kerja sambilan Bahasa Melayu dianggap perkara yang luar biasa di Malaysia, tetapi ia berpotensi membezakan anda daripada ratusan pencari kerja sambilan lain di luar sana. Teruskan membaca untuk menerima petua yang terbaik dalam usaha mencipta resume untuk kerja sambilan Bahasa Melayu.

Petua Terbaik Menulis Resume Untuk Kerja Sambilan Bahasa Melayu

1. Gunakan Format Resume Yang Betul

Daripada 3 format resume standard yang biasa digunakan di Malaysia, kami mengesyorkan menggunakan Format Resume Fungsian.

Format ini sesuai jika anda tidak mempunyai rekod pengalaman kerja profesional yang kukuh. Ia menyerlahkan kemahiran anda yang boleh dipasarkan sebelum pengalaman kerja anda.

Anda harus memasukkan maklumat hubungan anda, ringkasan resume, kemahiran yang berkaitan, dan menyokong mereka dengan pengalaman dan kelayakan anda.

2. Ringkasan Resume Adalah Wajib

Selepas memilih format resume yang betul, mulakan penulisan resume anda dengan memasukkan maklumat hubungan resume anda.

Bukan setakat itu sahaja apabila menulis bahagian “Atas Lipatan” pada resume anda untuk kerja sambilan. Anda haruslah membuat susulan segera dengan bahagian ringkasan resume.

Ia berfungsi sebagai kenyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera. 

Ia juga dapat menjimatkan masa dan meningkatkan peluang anda untuk memperoleh temu duga perkerjaan tersebut.

3. Pastikan Relevansi

Ringkasan resume anda boleh menganiayai anda jika terlepas petua khusus ini. Apabila anda menyerlahkan kemahiran dan kekuatan anda untuk menarik perhatian bakal majikan anda, pastikan ia berkaitan dengan pekerjaan yang anda mohon!

Baca iklan jawatan dengan teliti dan kenal pasti kata kunci yang perlu anda sertakan dalam resume anda. Contohnya, sertakan kata kunci “teliti” jika anda sedang memohon peranan perkhidmatan pelanggan. Sentiasa padankan profil anda dengan calon ideal yang dicari oleh majikan.

Usah menyebut kemahiran atau pengalaman kerja yang tidak relevan. Contohnya, Office 365 tidak berguna jika anda memohon untuk kerja sambilan sebagai jurulatih seni mempertahankan diri.

4. Kemahiran Untuk Memeterai Perjanjian

Kebanyakan masanya, kerja sambilan memfokuskan lebih banyak kepada kemahiran anda dan bukannya kelayakan akademik anda.

Oleh itu, anda harus sentiasa fokus untuk menyebut bagaimana kemahiran anda (atau pengalaman lepas) boleh membawa nilai kepada bakal majikan anda.

Jangan berasa malu apabila mempamerkan kemahiran anda, cuma pastikan ia relevan dengan pekerjaan yang anda mohon.

5. Kuantitikan Skop Kerja Anda

Jika anda mempunyai pengalaman kerja lepas yang berkaitan, jangan hanya masukkan huraian kerja yang membosankan dalam resume untuk kerja sambilan.

Cuba mengukur and kuantitikan tugasan harian anda. Sebagai contoh, “Saya berkhidmat untuk kira-kira 50 pelanggan dalam masa sehari dan telah menerima 4.5 bintang secara purata untuk perkhidmatan saya”.

Angka-angka ini berguna supaya bakal majikan dapat mengukur kemahiran dan keupayaan anda dengan lebih baik, dan seterusnya dapat membezakan anda daripada pencari kerja sambilan lain di luar sana.

6. Serlahkan Pencapaian Anda

Selain itu, anda tidak harus lupa untuk menyebut sebarang pencapaian penting yang telah anda telah capai. Sebagai contoh, jangan berasa malu untuk menyerlahkan bahawa anda telah “meningkatkan kepuasan pelanggan sebanyak 70% dalam masa 3 bulan sahaja”.

Pujian dan maklum balas juga berguna semasa menulis resume untuk pekerjaan sambilan Bahasa Melayu. Adakah majikan sebelum ini memuji anda untuk sesuatu yang luar biasa yang anda lakukan? Apakah perkara tersebut? Bagaimana dan mengapa anda melakukannya?

Bakal majikan kemudiannya boleh menggambarkan cadangan nilai yang mungkin anda bawa kepada mereka, seterusnya meningkatkan peluang anda untuk diambil bekerja.

7. Membaca Pruf Resume Untuk Kerja Sambilan Bahasa Melayu

Akhir sekali, sentiasa semak semula resume anda untuk kerja sambilan Bahasa Melayu. Walaupun ia tidak formal seperti memohon jawatan sepenuh masa, ianya sentiasa langkah yang tepat untuk memastikan profesionalisme anda terjamin.

Kadang-kadang, ianya sukar untuk menangkap dan membetulkan kesilapan tatabahasa kita sendiri atau gaya penulisan yang buruk kerana kita mungkin berat sebelah terhadap ciptaan kita sendiri. Dapatkan rakan dan ahli keluarga anda untuk menyemak jika anda perlu.

Ucapan Penutup

Kami berharap bahawa anda kini mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang menulis resume untuk kerja sambilan Bahasa Melayu. Ingatlah bahawa resume sambilan anda haruslah disesuaikan mengikut pekerjaan yang anda mohon.

Kini anda boleh memohon kerja sambilan dengan mudah! Hanya serahkan resume sambilan anda yang megah dan anda akan selangkah lebih dekat untuk diambil bekerja.

Ingin memohon pekerjaan sepenuh masa di Malaysia? Kami mempunyai panduan yang terbaik untuk anda. Sama ada anda ingin menulis surat lamaran kerja atau merakam visume, Job Majestic sedia membantu.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!