Search

5 Soalan Asas Temuduga Kerja MVC (+ Jawapan Terbaik)

temuduga kerja mvc

Soalan Temuduga Kerja MVC: Sebelum Kita Mula

Model-View-Controller (MVC) ialah rangka kerja – corak seni bina perisian yang biasa digunakan untuk memisahkan aplikasi kepada tiga komponen logik dan saling berkaitan yang utama iaitu Model, View dan Controller.

Ini dilakukan untuk memisahkan perwakilan dalaman maklumat daripada cara maklumat dipersembahkan dan diterima oleh pengguna. Setiap komponen dibina untuk mengendalikan aspek pembangunan khusus aplikasi.

MVC memisahkan logik perniagaan dan lapisan pembentangan antara satu sama lain. Pada masa kini, seni bina MVC dalam teknologi web telah menjadi popular untuk mereka bentuk aplikasi web serta aplikasi mudah alih.

Adakah anda sedang memohon jawatan pembangunan web, dan perlukan penyemakan semula tentang MVC dan petua untuk menjawab soalan temuduga kerja MVC? Anda berada di tempat yang betul.

Soalan & Jawapan Temuduga Kerja MVC Paling Lazim

1. Terangkan Ciri-ciri MVC Dengan Cara Mudah

Soalan temuduga kerja MVC biasanya bermula dengan mudah, dan berikut ialah cara menjawab soalan:

“MVC menyediakan kebolehujian yang mudah dan tanpa geseran. Rangka kerja ini sangat boleh diuji, boleh dipanjangkan dan boleh dipasang. Ia juga menawarkan kawalan penuh ke atas HTML dan URL kami untuk konfigurasi yang lebih baik.

Ciri-ciri lain termasuk memanfaatkan ciri sedia ada yang disediakan oleh ASP.NET, JSP, Django, dll, dan mempunyai pemisahan logik yang jelas: Model, Lihat, Pengawal dan tugasan aplikasi melalui logik perniagaan, logik Ul dan logik input.

Tidak lupa, ia menawarkan Penghalaan URL untuk URL Mesra SEO, pemetaan URL yang berkuasa untuk URL yang boleh difahami dan dicari, dan ia menyokong Pembangunan Dipacu Ujian (TDD). Di syarikat saya sebelum ini, kami berbangga menggunakan rangka kerja ini sebaik mungkin.

2. Apakah Kelebihan MVC? Mengapa Ianya Penting?

Semasa temu duga berlangsung, soalan temuduga kerja MVC cenderung bergerak ke arah “mengapa”. Berikut ialah contoh jawapan mudah untuk anda muat semula dan rujuk:

“MVC mengasingkan projek kepada segmen yang berbeza, menjadikannya mudah, teratur dan sistematik untuk diusahakan oleh pembangun kerana kami dapat mengedit bahagian projek secara berasingan, memanfaatkan pasukan daripada kos pembangunan dan penyelenggaraan yang lebih rendah.

Memandangkan MVC mempunyai pemisahan yang jelas antara logik perniagaan dan logik persembahan, setiap objek MVC mempunyai tanggungjawab yang berbeza – iaitu semua kelas dan objek adalah bebas antara satu sama lain supaya kemajuan pembangunan boleh dilakukan secara selari.”

Cuba berikan contoh manfaat MVC dalam projek anda sebelum ini. Memberi contoh khusus akan menjadikan anda lebih dipercayai di mata majikan.

3. Apakah Perbezaan Antara Pandangan Dan Pandangan Separa Dalam MVC?

Penemuduga mungkin ingin menguji sejauh mana pengetahuan teknikal anda, jadi kami telah menyediakan ringkasan ini untuk anda:

  • Paparan mengandungi halaman susun atur; Pandangan Separa tidak
  • Pandangan tidak seringan Pandangan Separa
  • Paparan mungkin mengandungi teg markup; Paparan Separa bukan kerana ia direka bentuk untuk dipaparkan dalam paparan
  • Halaman Viewstart dipaparkan sebelum sebarang Paparan dipaparkan; Pandangan Separa tidak sesuai untuk Viewstart

4. Kami Menggunakan Rangka Kerja PHP MVC. Apa pendapat anda mengenainya?

Sudah tiba masanya untuk anda membuktikan kepakaran anda dan memadankan profil anda lebih dekat dengan perkara yang dicari oleh syarikat. Contoh jawapan:

“Rangka Kerja PHP MVC adalah hebat kerana ia memudahkan kerja dengan teknologi yang kompleks dengan menyembunyikan semua butiran pelaksanaan yang kompleks sambil menyediakan semua kaedah pengekodan profesional standard yang boleh kami gunakan untuk membina aplikasi kami.

Akibatnya, rangka kerja PHP MVC meningkatkan produktiviti pasukan saya kerana aktiviti asas seperti menyambung ke pangkalan data dan membersihkan input pengguna telah dilaksanakan sebahagiannya.”

Cuba bersikap objektif dan kritis semasa menjawab soalan temuduga kerja MVC dengan menimbang kebaikan & keburukan, serta memberikan contoh yang berkaitan.

5. Sebarang Perkara Penting Yang Perlu Diperhatikan Semasa Mencipta Apl MVC?

Semasa menjawab soalan temuduga kerja MVC, cuba jadikan mata anda relevan dengan mengaitkannya dengan pengalaman kerja anda sebelum ini/semasa untuk mempamerkan kepakaran anda.

Contoh jawapan:

“Sepanjang tahun pengalaman saya membangunkan aplikasi web, terdapat beberapa pembelajaran penting yang saya ingat semasa mencipta aplikasi MVC hari ini.

Pada mulanya, saya dengan cepat mengetahui bahawa ASP.net MVC tidak seharusnya menjadi pengganti untuk aplikasi berasaskan borang web ASP.Net. 

Selain itu, cara kami mendekati mana-mana pembangunan aplikasi MVC hendaklah diputuskan berdasarkan keperluan aplikasi dan ciri yang disediakan oleh ASP.net MVC agar sesuai dengan keperluan pembangunan khusus.

Seterusnya, kebanyakan jika tidak sepanjang masa, proses pembangunan aplikasi dengan ASP.NET MVC biasanya lebih kompleks berbanding dengan aplikasi berasaskan borang web. Akhir sekali, kebolehselenggaraan aplikasi sentiasa lebih tinggi dengan pengasingan tugas aplikasi.

Pembelajaran tidak pernah berhenti, jadi saya sentiasa ingin tahu untuk mengambil mata baharu apabila menggunakan MVC untuk pembangunan web dan saya akan berkongsi pengetahuan saya dengan semua ahli pasukan saya supaya kita semua boleh menjadi lebih baik bersama-sama.”

Penutup

Menjawab soalan temuduga teknikal sebegitu bukanlah mudah, tetapi ianya diperlukan jika anda menjawab soalan temuduga kerja MVC sebagai pembangun web. 

Walau bagaimanapun, kami berharap kami telah menyegarkan ingatan anda tentang MVC dan memberikan nasihat berguna untuk anda menjawab soalan temuduga kerja MVC.

Jika anda belum memohon pekerjaan pembangunan web terbaik di Malaysia, jangan tunggu lagi dan lawati Job Majestic untuk memohon dan mendapatkan pekerjaan pembangun web impian anda semudah 123.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!