Search

4 Soalan Temuduga Kerja Siswazah (+ Jawapan Terbaik)

temuduga kerja siswazah

Soalan Temuduga Kerja Siswazah 101

Jika anda baru sahaja menamatkan pengajian menengah atau pengajian tinggi anda, anda layak untuk dilabelkan sebagai “Siswazah”. 

Dalam kebanyakan kes, siswazah mempunyai sedikit atau tiada pengalaman kerja, sesetengahnya mempunyai set kemahiran yang boleh dipasarkan dan sesuai untuk jawatan peringkat permulaan.

Nasib baik untuk anda, terdapat soalan temuduga kerja siswazah standard yang boleh anda jangkakan untuk dihadapi semasa kebanyakan jika tidak semua temu duga kerja untuk latihan amali, perantisan dan peranan peringkat kemasukan.

Jika anda memohon pekerjaan di Malaysia sebagai seorang siswazah, anda harus bersedia untuk temu duga kerja yang akan datang – mari mulakan dengan menyelami lebih mendalam soalan dan jawapan temuduga kerja siswazah yang popular.

Soalan Temuduga Kerja Siswazah Lazim Yang Anda Perlu Tahu

1. Perkenalkan Diri Anda/Beritahu Saya Tentang Diri Anda

Ini adalah salah satu soalan temuduga kerja siswazah paling klasik yang masih relevan hari ini. Berikut adalah beberapa petua untuk anda:

  • Susunkannya menjadi jawapan 2 minit yang sangat relevan – pendek & manis
  • Serlahkan masa lalu dan masa kini anda, kemudian berikan lebih penekanan pada cadangan nilai anda
  • Fokus pada komunikasi dan tunjukkan semangat anda
  • Jika penemuduga kelihatan tidak berminat, habiskan secepat mungkin

Ini caranya:

“Saya graduan baru dari Universiti ABC dalam jurusan Perbankan dan Kewangan. Saya meminati wang dan mempunyai pengetahuan yang luas tentang bidang Ekonomi dan Kewangan melalui pembelajaran kendiri yang berdisiplin dan penyertaan aktif dalam forum antarabangsa…”

Baca lebih lanjut dan ketahui cara memperkenalkan diri dengan betul dengan membaca artikel ini.

2. Mengapa Kami Perlu Mengupah Anda?

Ini adalah salah satu soalan temuduga kerja siswazah yang paling terkenal yang membolehkan anda dengan rendah hati menekankan semula kelayakan, kemahiran dan kualiti anda. 

Oleh itu, jawapan anda mesti memenuhi semua kriteria di atas untuk memadankan profil anda dengan sempurna dan calon ideal yang diperlukan untuk pekerjaan itu.

Ini caranya:

“Sebagai permulaan, saya mempunyai rekod akademik cemerlang dalam Pengurusan Sumber Manusia daripada salah sebuah Universiti terkemuka di dunia. Latar belakang akademik saya juga telah mendedahkan saya untuk berkolaborasi dengan orang yang berintelek tinggi daripada pelbagai latar belakang budaya. 

Saya yakin dengan keupayaan saya untuk menyesuaikan diri dengan baik, serta memberi inspirasi kepada orang lain…”

Baca lebih lanjut dan ketahui cara terbaik untuk meyakinkan majikan masa depan anda dalam artikel ini.

Selain itu, jangan lupa untuk memberikan contoh dan hasil yang diperlukan yang telah anda bawa kepada diri sendiri atau organisasi yang pernah anda sertai sebelum ini (bila berkenaan).

3. Apakah Kelemahan Anda?

Anda mungkin pernah mendengar petua ini sebelum ini, tetapi kami juga mengesyorkan agar anda mengemukakan kelemahan tertentu yang anda “fikirkan” serius tetapi sebenarnya tidak. Kemudian, huraikan pembelajaran anda, dan cara anda membuat penambahbaikan dan mengubahnya menjadi kekuatan anda.

“Pada masa lalu, pensyarah saya mengulas bahawa saya mungkin terlalu fokus untuk menyiapkan tugasan tepat pada masanya, sehingga saya telah mengabaikan meluangkan masa untuk memikirkan penyelesaian unik/kreatif apabila mendekati pernyataan masalah.

Dengan mengambil kira maklum balas, saya telah belajar untuk sentiasa memperuntukkan sedikit masa untuk sumbang saran dan merancang terlebih dahulu sebelum melompat terus ke projek. Saya mungkin kurang kreativiti pada mulanya, tetapi sebaik sahaja saya mempunyai rancangan yang kukuh, kecekapan saya bermula dan berfungsi dengan baik.”

Dengan pemikiran dan teknik yang betul, anda boleh menjadikan soalan ini sebagai kelebihan anda.

4. Apakah Jangkaan Gaji Permulaan Anda?

Bertentangan dengan kepercayaan popular, gaji permulaan anda amat penting untuk jangka panjang kerana ia berkemungkinan besar akan memberi kesan kepada kualiti hidup anda untuk beberapa dekad yang akan datang.

Nasihat kami untuk anda adalah menyediakan senarai sebab untuk mewajarkan gaji permulaan anda yang dijangkakan. Faktor ini termasuk lokasi, kos sara hidup, jawatan pekerjaan, kemahiran yang diperlukan dan banyak lagi.

Pastikan anda menyerlahkan kemahiran dan personaliti anda untuk mewajarkan gaji yang anda minta untuk meningkatkan peluang anda menerima gaji permulaan yang lebih baik. Cuba cara ini:

“Saya difahamkan gaji permulaan bagi graduan baharu dalam industri ini adalah antara RM2300 dan RM3200. Berdasarkan pengiraan saya, saya pasti mengalu-alukan gaji permulaan sekurang-kurangnya RM3000, memandangkan kos sara hidup di kawasan ini dan kos pengangkutan saya dari (lokasi)…”

Baca lebih lanjut dan kuasai seni rundingan gaji siswazah di Malaysia di sini.

Penutup

Sejujurnya, ianya hampir mustahil untuk bersedia sepenuhnya untuk keseluruhan senarai soalan temuduga kerja siswazah yang akan anda hadapi, kerana soalan temuduga kerja siswazah ini mungkin berbeza mengikut jenis industri, syarikat dan faktor lain.

Walau bagaimanapun, kami berharap kami telah menyediakan jumlah panduan yang tepat untuk anda melalui artikel ini – tanpa membuat anda berasa terlalu tertekan. Jika anda telah mendapat keyakinan yang anda perlukan, pergi ke Job Majestic sekarang untuk memohon pekerjaan peringkat permulaan terbaik di Malaysia!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!