Search

Temuduga Kerja Keluar: 5 Cara Terbaik Untuk Mengatasinya

temuduga kerja keluar

Temuduga Kerja Keluar 101

Lazimnya, temuduga kerja keluar ialah perbincangan antara pekerja yang meletak jawatan dan majikan (wakil HR) pada hari terakhir bekerja untuk pekerjaan di Malaysia. Secara tradisinya, temuduga kerja keluar yang dilakukan secara bersemuka juga boleh dalam format video atau semudah mengisi borang tinjauan.

Walaupun ianya tidak wajib berdasarkan undang-undang di Malaysia, temuduga kerja keluar adalah penting untuk mengumpul lebih banyak maklumat tentang sebab-sebab pekerja meletak jawatan dan maklum balas tentang pengalaman pekerja dan kepuasan kerja.

Jika anda memerlukan bantuan dalam memahami cara terbaik untuk menavigasi temuduga kerja keluar, teruskan membaca untuk mengetahui cara untuk mengatasi temu duga keluar anda dengan hebat.

Cara Terbaik Menghadiri Temuduga Kerja Keluar

1. Sebab-sebab Meletak Jawatan

Sejujurnya, inilah soalan yang paling diminati oleh majikan apabila menganjurkan temuduga kerja keluar. Majikan cuba memahami jika pekerja keluar atas sebab peribadi, peluang yang lebih baik, konflik, dll.

Ini penting bagi majikan untuk mengumpul pandangan sama ada mereka melakukan sesuatu yang salah. Jawab soalan ini dengan mengekalkan keseimbangan antara kejujuran, objektiviti dan positif. Jangan menyombongkan diri dan memperkecilkan majikan anda.

Jika anda mengejar peluang yang lebih baik, nyatakan sebab dan bagaimana ia menyumbang kepada pertumbuhan peribadi, kerjaya, kewangan, dan juga rohani anda. 

Mungkin anda akan membina sebuah keluarga tidak lama lagi dan memerlukan peningkatan yang besar, atau berharap untuk memperoleh kemahiran dan pengalaman yang berharga – jujur ​​dan permudahkan.

2. Fikiran Tentang Pencapaian Anda

Menghadiri temuduga kerja keluar juga merupakan peluang yang hebat untuk merenung pengalaman kerja anda, kemahiran yang diperoleh, pertemuan positif, serta semua pencapaian yang anda miliki untuk menamatkan pengalaman kerja anda dengan manis.

Apabila menjawab soalan ini, cuba dan bersikap positif tanpa mengira alasan untuk meletakkan jawatan. Dalam format kronologi, semak setiap pengalaman dan pencapaian sedetail mungkin, dan fikirkan sama ada majikan telah memberikan bantuan dan bimbingan yang mencukupi dalam membentuk diri anda hari ini.

Jika jawapannya “Ya”, gunakan nada yang menghargai apabila menyebut cara majikan telah menyokong dan mengesahkan anda dalam laluan kerjaya anda – mis. melanjutkan pelajaran, latihan bertaraf dunia, peluang pekerjaan, dsb.

3. Perasaan Terhadap Pengurusan

Sebenarnya, kebanyakan pekerja meninggalkan majikan mereka sekarang kerana pengurusan dan bos yang tidak baik. Walau bagaimanapun, temuduga kerja keluar tidak perlu menyebabkan muka yang masam.

Perkara utama untuk majikan biasanya memahami perspektif pekerja mereka tentang syarikat. Sekali lagi, bersikap objektif, kekal berfakta, dan pastikan nada anda positif. Fokus pada menghuraikan kelemahan yang anda percaya perlu diperbaiki untuk menjadikan syarikat tempat yang lebih baik untuk bekerja.

Jika anda mempunyai masalah peribadi dengan bos atau pengurusan anda, elakkan menuding jari kerana itu hanya bersikap kurang ajar. Sebaliknya, bincangkan tentang fakta, terangkan perasaan anda dan cadangkan cara syarikat boleh mengendalikan kes itu dengan cara yang lebih baik.

4. Mengesyorkan Syarikat Semasa Kepada Orang Lain

Adakah anda akan mengesyorkan syarikat semasa anda kepada orang lain, seperti rakan dan ahli keluarga anda? Apabila menjawab soalan ini, berterus terang tetapi yang paling penting, huraikan “mengapa”. Gunakan peluang ini untuk memberikan lebih banyak maklum balas dan cadangan kepada majikan.

Satu petua ialah berkongsi kedua-dua sebab mengapa anda akan dan tidak mengesyorkan syarikat itu kepada orang lain. Ini menjadikan ulasan anda kelihatan lebih neutral, kritikal dan adil, yang lebih mudah untuk didengari oleh wakil HR.

5. Pastikan Anda Profesional

Akhir sekali, petua penting ialah berkelakuan profesional apabila menghadiri temuduga kerja keluar seperti setiap temu duga lain dalam kerjaya anda. Pastikan perbualan sederhana dan menyeronokkan, tetapi juga kritis dan jujur.

Ingat bahawa temuduga kerja keluar adalah penting untuk anda keluar dari majikan semasa anda dengan nota dan tanggapan yang positif. Membina dan mengekalkan hubungan yang baik dengan semua majikan anda boleh berguna untuk laluan kerjaya anda.

Penutup

Dalam semua temuduga kerja keluar yang akan anda hadiri dalam kehidupan profesional anda, nasihat terakhir kami kepada anda adalah untuk sentiasa jujur ​​dalam perbualan ini dengan majikan anda.

Memandangkan soalan keluar temuduga kerja keluar kebanyakannya bersifat piawai, anda boleh merancang dan mempraktikkan kandungan anda dalam masa sebelum tarikh pekerjaan terakhir anda – percayalah kepada kami, anda tidak mahu bercakap negatif dan meninggalkan kesan buruk kepada majikan anda.

Perlukan lebih banyak bantuan untuk mendapatkan peluang temuduga untuk pekerjaan di Malaysia? Dapatkan semua bimbingan kerjaya yang anda perlukan di sini di Blog Job Majestic dan Saluran Youtube.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!