Search

5 Soalan Temuduga Kerja Pengurus HR yang Mencabar

temuduga kerja pengurus hr

Pengurus Sumber Manusia 101

Sebelum menyelami soalan temuduga kerja pengurus HR yang mencabar untuk dijawab apabila anda memohon jawatan kosong ini, mari luangkan sedikit masa untuk memahami peranan ini secara keseluruhan:

Secara umumnya, Pengurus Sumber Manusia atau dekenali sebagai HR, bekerja rapat dengan pasukan kepimpinan untuk merancang dan melaksanakan strategi HR syarikat.

Fungsi seperti Pampasan, Pengurusan Bakat, Pengambilan dan Pematuhan adalah beberapa perkara yang dipantau dan diberikan oleh Pengurus Sumber Manusia. Tugas lain yang luar biasa tetapi penting juga termasuk menjawab soalan sensitif, menengahi konflik, menyiasat isu disiplin dan banyak lagi.

Menjadi Pengurus HR yang baik bukanlah tugas yang mudah. Berikut adalah beberapa kemahiran yang diperlukan:

  • Komunikasi & Rundingan Berkesan
  • Keupayaan untuk menyelesaikan konflik
  • Pengetahuan yang sangat baik tentang undang-undang & peraturan pekerjaan
  • Adaptif dan tangkas apabila ia datang kepada trend dan amalan HR terkini

Adakah anda bersedia untuk tugas itu? Jika anda berazam untuk menjadi pemimpin Rakyat, kami telah menyediakan beberapa soalan temuduga kerja pengurus HR yang paling sukar (& petua terbaik) untuk anda menyelesaikan temu duga anda.

Soalan Temuduga Kerja Pengurus HR Paling Mencabar

1. Bagaimana Anda Akan Mengendalikan Konflik Sukar Antara Pengurusan Atasan Dan Pekerja?

Soalan temuduga kerja pengurus HR ini penting untuk menunjukkan kemahiran penyelesaian konflik anda – yang sememangnya merupakan fungsi penting sebagai Pengurus Sumber Manusia. Serlahkan kemahiran anda dengan berkata:

“Berdasarkan pengalaman bertahun-tahun saya, saya telah membangunkan rangka kerja untuk menangani konflik dengan teliti dan mengekalkan persekitaran kerja yang produktif. Memahami punca konflik adalah tugas pertama dan paling penting.

Seterusnya adalah untuk membersihkan salah komunikasi – yang merupakan sumbangan utama kepada konflik. Saya memulakan sesi kaunseling antara kedua-dua pihak untuk menjelaskan perkara-perkara dan mencadangkan penyelesaian yang adil untuk kepentingan semua pihak.”

2. Bagaimana Anda Menyelesaikan Situasi Tidak Beretika Yang Boleh Mengancam Reputasi Syarikat?

Soalan temuduga kerja pengurus HR ini akan menguji keupayaan anda untuk berfikir, serta pengetahuan dan pengalaman anda dalam menangani peraturan HR. Huraikan tentang insiden tertentu bahawa tindakan konkrit yang anda ambil terhadapnya.

“Satu kes gangguan seksual berlaku di salah sebuah syarikat saya sebelum ini. Kami tidak bertolak ansur dengan tingkah laku yang menyebabkan kemudaratan kepada pekerja dan reputasi syarikat kami. Pertama, saya perlu bersikap adil dan mendengar kes daripada kedua-dua pihak untuk lebih memahami keadaan.

Selepas ia disahkan, kami membuat tindakan yang perlu untuk menyelesaikannya – kaunseling pekerja, menamatkan pekerja untuk bertanggungjawab, serta mengukuhkan akibat untuk tingkah laku tidak beretika di tempat kerja di semua peringkat organisasi.”

3. Bagaimana Anda Akan Meningkatkan Budaya Syarikat Kami Untuk Meningkatkan Usaha Pengambilan Dan Pengekalan?

Di sinilah penyelidikan syarikat menjadi penting dalam proses permohonan kerja and menjawab soalan temuduga kerja pengurus HR. Anda harus mengenal pasti budaya, gaya pengurusan dan jurang mereka antara trend terkini dan amalan terbaik di Malaysia.

“Saya akan memberi tumpuan kepada mewujudkan budaya yang menghargai kreativiti, ketangkasan dan ketabahan. Berdasarkan budaya semasa yang saya lihat, ia tidak mudah jadi saya akan berkomunikasi dan berunding dengan pengurusan atasan – lakukan apa yang saya perlukan untuk melaksanakan peranan dengan berkesan.

Mempunyai budaya yang lebih baik boleh menarik bakat gen-z terbaik kerana kebanyakan calon melalui laman web kami; Ia juga boleh meningkatkan pengekalan pekerja kerana ia akan memberikan makna terbaik dalam perkara yang dilakukan oleh pekerja kami setiap hari.”

4. Pengalaman Atau Kemahiran, Mana Yang Lebih Penting Apabila Mengupah Pekerja?

Cadangan semasa menjawab soalan temuduga kerja pengurus HR ini:

“Pertama, ia bergantung kepada jenis calon yang diperlukan syarikat pada masa ini. Jika syarikat sangat memerlukan bakat berkualiti, pengalaman akan menjadi faktor penentu saya kerana seseorang yang mempunyai kemahiran yang cemerlang tetapi tiada pengalaman sukar memberikan ROI serta-merta berbanding mereka yang mempunyai pengalaman bertahun-tahun dan prestasi yang konsisten.

Walau bagaimanapun, secara amnya, saya akan mempertimbangkan keseimbangan kelayakan akademik, kemahiran, pengalaman, sikap dan minda. Sikap calon juga penting kerana kerja keras mengalahkan bakat apabila bakat tidak bekerja keras.”

5. Apakah Inisiatif Baharu yang Anda Bawa Kepada Syarikat?

Dunia HR sentiasa berubah dan semua syarikat sememangnya mahu Pengurus HR mereka membawa perkara baharu yang menarik ke meja dan mengubah tenaga kerja mereka menjadi lebih baik.

Pertimbangkan untuk menyebut inisiatif ini semasa menjawab soalan temuduga kerja pengurus HR ini, dengan mengingati keadaan semasa syarikat, matlamat masa depan, budaya dan gaya pengurusan:

  • Menggunakan sistem pengurusan HR yang baik untuk mengurangkan tugas HR manual & biasa supaya pasukan boleh menumpukan lebih pada aspek “Orang” HR
  • Melaksanakan Tinjauan/Program Kepuasan Pekerja untuk memahami pengalaman dan keperluan pekerja, menyumbang kepada penetapan matlamat HR pada masa hadapan
  • Memberi tumpuan kepada latihan & pembangunan pekerja untuk memastikan tenaga kerja masa depan dan dapat menghadapi trend terkini dan permintaan perniagaan
  • Memperbaik proses “Onboarding” dan “Offboarding” dalam syarikat, memetik beberapa statistik dan memulakan amalan terbaik

Jika anda dapat menunjukkan penyelidikan anda, pemahaman tentang syarikat dan pengetahuan tentang industri HR, anda akan membuatkan pengurus pengambilan teruja dan selangkah lebih dekat dengan pekerjaan impian anda.

Penutup

Kami berharap anda mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang peranan dan jangkaan Pengurus Sumber Manusia, serta mengetahui sudut terbaik yang perlu diambil semasa menjawab soalan temuduga kerja pengurus HR yang mencabar ini.

Bersedia untuk memohon pekerjaan HR terbaik di Malaysia? Lawati Job Majestic hari ini dan dapatkan akses kepada syarikat terkemuka di Malaysia.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!