Search

5 Cabaran Sukar Temuduga Kerja Video

temuduga kerja video

Pandemik Covid-19 telah memperkenalkan kemungkinan format temuduga yang dianggap keterlaluan beberapa tahun lalu, sama ada untuk pekerjaan biasa atau jauh di Malaysia.

Format itu dipanggil temuduga kerja video, di mana pencari kerja dan pengurus pengambilan kerja menjalankan temuduga kerja secara maya menggunakan alat persidangan video seperti Google Meet dan Zoom.

Pengenalan format temuduga kerja ini disertakan dengan beberapa cabaran temuduga kerja video yang perlu anda ketahui untuk memastikan perjalanan mencari pekerjaan yang lancar.

Cabaran-cabaran Temuduga Kerja Video

1. Cabaran Temuduga Kerja Video: Isu Teknikal

Salah satu cabaran utama temuduga kerja video ialah persediaan untuknya. Agar temu bual video berjalan dengan lancar, berikut ialah senarai item yang perlu diperhatikan:

  • Sambungan internet yang pantas & stabil
  • Peranti yang mampu mengadakan persidangan video – kamera video berkualiti tinggi, mikrofon yang baik, dsb.
  • Persekitaran yang kondusif – Pencahayaan yang baik, persekitaran yang tenang, dsb.

Malangnya, keadaan tidak selalu berjalan lancar dan sering kali kedua-dua pencari kerja dan pengurus yang mengambil pekerja menghadapi situasi seperti tidak dapat melihat atau mendengar antara satu sama lain, mempunyai sambungan internet yang tidak stabil atau terganggu oleh bunyi persekitaran yang kuat.

Memastikan temuduga kerja video yang lancar adalah sama pentingnya dengan temuduga itu sendiri – tiada gunanya menyediakan, menjawab soalan dan berinteraksi dengan penemuduga jika mereka tidak dapat melihat atau mendengar anda pada mulanya.

2. Cabaran Temuduga Kerja Video: Kekurangan Petunjuk Bukan Lisan

Cabaran temuduga kerja video kedua yang dikongsi oleh syarikat di luar sana ialah kekurangan isyarat bukan lisan. Seperti yang anda ketahui, selain daripada pertuturan sahaja, komunikasi yang baik melibatkan isyarat bukan lisan seperti bahasa badan.

Bahasa badan adalah penting untuk membolehkan penemuduga “membaca” anda dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, menunjukkan tanggapan pertama yang baik untuk membina perhubungan sudah menjadi satu cabaran pada mulanya, yang sukar dilakukan semasa temuduga kerja video dan lebih sukar apabila resolusi video adalah rendah.

Tanpa pandangan yang lebih jelas tentang wajah anda, penemuduga akan bergelut untuk mengambil isyarat bukan lisan seperti senyuman, anggukan, atau sengetkan kepala untuk interaksi yang lebih baik. Semua isu ini mengurangkan hubungan peribadi dan keupayaan untuk memahami serta empati.

3. Cabaran Temuduga Kerja Video: Kekurangan Demonstrasi

Perkara yang baik tentang mengadakan temuduga secara bersemuka ialah keupayaan untuk majikan mempamerkan persekitaran kerja dan budaya syarikat untuk memberikan gambaran pertama yang baik, yang boleh menjadi penting untuk memenangi hati calon.

Walau bagaimanapun, dengan temuduga kerja video, ini tidak boleh dilakukan melainkan majikan memulakan lawatan pejabat maya secara langsung atau memuat naik lawatan pejabat mereka dalam talian. 

Disebabkan kekurangan peluang demonstrasi, syarikat mungkin perlu mendedikasikan lebih sedikit sumber kepada pengalaman penerimaan pekerja.

Cabaran yang sama dalam temuduga kerja video juga berlaku untuk temuduga kerja jauh, di mana hubungan pasukan akan menjadi lebih lemah melainkan syarikat mempunyai strategi pembinaan pasukan yang baik.

4. Cabaran Temuduga Kerja Video: Cabaran Penjadualan

Semakin tinggi komitmen untuk temuduga kerja, semakin tinggi insentif untuk pemohon kerja menghadiri temu duga dan begitu juga sebaliknya.

Sebagai contoh, jika pemohon dikehendaki mengambil cuti sehari dan pergi ke syarikat pada hari tertentu pada masa tertentu kerana ketersediaan majikan, insentif untuk menghadiri temu duga adalah lebih tinggi berbanding jika temu duga boleh diadakan secara dalam talian semata-mata.

Kami telah melihat banyak kes di mana pemohon mempunyai berbilang permintaan untuk menjadualkan semula sesi temu duga hanya kerana perubahan “mengejut” dalam pelan. Justifikasi biasanya adalah bahawa temuduga kerja video adalah lebih mudah untuk dijadualkan semula.

5. Cabaran Temuduga Kerja video: Risiko Berkongsi Data Sensitif

Akhir sekali, salah satu cabaran temuduga kerja video yang paling berbahaya ialah risiko perkongsian berlebihan data syarikat yang sensitif – sama ada disengajakan atau tidak.

Ini amat mudah berlaku kerana ciri “Kongsi Skrin” yang ada pada alat persidangan video. Bayangkan berkongsi skrin untuk mempamerkan persekitaran kerja syarikat, tetapi secara tidak sengaja berkongsi gaji pekerja atau sembang peribadi antara rakan sekerja.

Untuk mengelakkan situasi ini untuk kedua-dua pemohon dan penemuduga sama, cuba kongsikan tab tertentu sahaja dan bukannya berkongsi keseluruhan skrin komputer – berwaspada!

Penutup

Pada masa ini, kami berharap anda lebih sedar tentang cabaran utama temuduga kerja video dan sedang bersedia untuk memastikan pengalaman yang lancar untuk temuduga kerja yang akan datang.

Nasihat akhir – Ia sentiasa berbaloi untuk memastikan pengalaman temuduga yang baik untuk anda dan penemuduga anda. Ini juga boleh menunjukkan bahawa anda sudah bersedia untuk temu duga penting dan anda seorang yang teliti.

Mencari pekerjaan terbaik di Malaysia? Mohon sekarang di Job Majestic dan dapatkan akses kepada petua mencari pekerjaan terbaik (seperti cara menulis resume) untuk mendapatkan pekerjaan impian anda.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!