Search

Mencipta Resume Bahasa Melayu di Malaysia: 20+ Tip

resume bahasa melayu

Menulis resume Bahasa Melayu mudah dipelajari, tetapi sukar untuk dikuasai. Job Majestic berusaha untuk menyediakan panduan menulis resume yang mudah dihadam, sambil menawarkan petua unik untuk membantu anda menonjol daripada ribuan pemohon kerja di Malaysia.

Jika anda memerlukan direktori sehenti bagi semua artikel penulisan resume Bahasa Melayu kami untuk profesional yang bekerja di Malaysia, anda berada di tempat yang betul! Inilah panduan utama kami untuk menulis resume profesional di Malaysia.

Panduan Penulisan Resume Bahasa Melayu Terbaik & Mudah Di Malaysia

1. Gunakan Format Resume Yang Betul

Terdapat tiga (3) format resume utama untuk penulisan resume Bahasa Melayu di Malaysia, setiap satu didatangkan dengan faedah dan kes penggunaan tersendiri.

Resume kronologi ialah format tradisional yang biasa digunakan oleh semua orang. Ia menekankan sejarah kerja baru-baru ini, menyenaraikan jawatan kerja dengan jawatan terbaharu di atas dan yang terawal di bahagian bawah (kronologi terbalik).

Resume berfungsi memfokuskan pada kemahiran khusus yang relevan dengan jawatan yang dipohon oleh pemohon kerja. Pemohon akan mempamerkan ringkasan profesional kemahiran dan pengalaman kerja mereka secara dekat dengan jawatan yang berkaitan dengan permohonan kerja.

Resume gabungan menggabungkan kedua-dua format. Resume jenis ini berguna untuk mempamerkan ringkasan profesional, pengalaman kerja dan kemahiran menggunakan kaedah kronologi terbalik.

Jika anda memerlukan maklumat lanjut tentang setiap format tentang masa untuk menggunakannya, perkara yang perlu disertakan dan beberapa petua format resume terbaik, lawati panduan format resume kami sekarang. 

Sebaik sahaja anda telah memutuskan format yang anda ingin gunakan, tiba masanya untuk mula mengisi kandungan resume Bahasa Melayu anda.

2. Di Atas Lipatan 101

Bahagian atas resume anda (juga dikenali sebagai ‘above the fold’) sangat berharga apabila menyambung semula penulisan di Malaysia untuk mendapatkan perhatian pengurus pengambilan pekerja dalam masa 6 saat dan mendapat kesan yang baik.

Secara amnya, memasukkan gambar profesional dalam resume Bahasa Melayu anda amat disyorkan apabila memohon pekerjaan di Malaysia dan negara lain di Asia. Pastikan anda menggunakan foto profesional dan bukannya swafoto dan foto kumpulan.

Seterusnya, buat susulan dengan bahagian maklumat hubungan. Bahagian ini berfungsi dengan cara yang sama seperti profesional yang bekerja bertukar-tukar kad perniagaan, dan adalah penting bagi perekrut dan pengurus pengambilan untuk menghubungi anda kemudian. 

Apakah bahagian objektif resume? Juga dikenali sebagai “Perihal Saya” atau bahagian pengenalan sambung semula, ia menceritakan tentang diri anda, latar belakang dan pengalaman pendidikan anda, matlamat kerjaya anda dan cadangan nilai untuk pekerjaan dan organisasi yang anda mohon .

Ringkasnya, bahagian Mengenai Saya dalam resume Bahasa Melayu menjawab “Beritahu saya tentang diri anda” dan “Mengapa kami perlu mengupah anda?”. Bonus: Berikut adalah beberapa kesilapan pengenalan resume yang anda harus elakkan.

3. Bahagian Pengalaman Kerja

Hakikatnya, bakal majikan biasanya akan memberikan lebih tumpuan pada Pengalaman Kerja anda apabila membuat keputusan sama ada anda orang yang sesuai untuk diambil bekerja.

Bahagian Pengalaman Kerja dalam resume Bahasa Melayu haruslah ditulis dengan ketat dalam susunan kronologi terbalik sahaja. Ini bermakna anda harus sentiasa bermula dengan pengalaman kerja terkini terlebih dahulu tanpa mengira format resume yang anda gunakan.

Anda juga harus mengutamakan pekerjaan sepenuh masa, diikuti dengan pekerjaan sambilan dan pengalaman magang/bebas/sukarelawan (jika berkenaan).

Item yang mesti ada dalam bahagian Pengalaman Kerja anda termasuk:

  • Jawatan Kosong
  • nama syarikat
  • Tempoh Pekerjaan
  • Tanggungjawab/Skop kerja
  • Pencapaian
  • Kekuatan (jika berkenaan)
  • Kemahiran dan kemahiran (jika berkenaan)

Daripada hanya menggariskan tugas dan tanggungjawab anda, anda perlu meyakinkan bakal majikan menggunakan nombor dan pencapaian. 

Dengan adanya perancangan yang teliti dan mahir, anda boleh menukar huraian kerja yang membosankan menjadi senjata pendaratan pekerjaan anda dan menonjolkan diri daripada orang ramai.

4. Bahagian Pendidikan

Lokasi bahagian ini bergantung pada beberapa senario. Bagi graduan baharu yang mempunyai sedikit atau tiada pengalaman profesional, bahagian Pendidikan hendaklah diletakkan di atas bahagian Pengalaman Kerja, sejurus selepas bahagian Objektif Resume.

Untuk profesional yang bekerja dengan pengalaman beberapa tahun, bahagian ini harus datang selepas bahagian Pengalaman Kerja kerana pengalaman bekerja selalunya lebih relevan dan penting kepada syarikat di luar sana. 

Walau bagaimanapun, untuk pekerjaan yang berkaitan dengan akademik, bahagian Pendidikan akan menjadi lebih penting. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh dan tidak boleh anda ketahui:

  • DO senaraikan pendidikan anda dalam susunan kronologi terbalik – bermula dengan kelayakan tertinggi anda
  • Mulakan dengan menyebut institusi yang anda lulus
  • JANGAN masukkan maklumat yang tidak berkaitan – mereka tidak perlu mengetahui hobi yang tidak berkaitan dengan akademik anda dan jawatan yang dipohon
  • JANGAN ubah atau “cantikkan” nombor – meningkatkan CGPA anda sebagai contoh. Majikan boleh mengesahkan fakta dengan serta-merta dan mudah

Perlukan panduan terperinci dan arahan langkah demi langkah? Lawati panduan bahagian Pendidikan kami sekarang.

5. Bahagian Kemahiran

Bahagian Kemahiran dalam resume Bahasa Melayu anda ialah ringkasan tentang perkara yang anda boleh tawarkan kepada organisasi yang anda mohon. 

Ia harus menyerlahkan kebolehan anda yang boleh dipasarkan dan memadankan profil anda dengan calon ideal bakal majikan.

Kemahiran secara amnya dipisahkan kepada kemahiran keras dan kemahiran insaniah. Kemahiran keras ialah kebolehan atau kemahiran yang boleh diajar yang boleh diukur, dan khusus untuk pekerjaan dan/atau industri yang anda mohon. Contoh kemahiran keras termasuk:

  • Bahasa
  • SEO/ SEM
  • Apl dan Pembangunan Web

Manakala, kemahiran insaniah ialah kemahiran interpersonal atau sikap peribadi yang menentukan etika kerja anda dan cara anda bekerja dengan orang lain. Ia juga dikenali sebagai “kemahiran boleh alih”, bermakna kemahiran itu boleh dipindahkan ke hampir setiap pekerjaan yang anda lakukan. Contoh kemahiran insaniah termasuk:

  • Komunikasi
  • Pemikiran kritikal
  • Kreativiti

Untuk mencipta bahagian kemahiran terbaik dalam resume Bahasa Melayu anda, anda harus menyenaraikan kemahiran yang sangat relevan dengan jawatan atau bidang kerjaya yang anda minati, terutamanya untuk lulus – Sistem Penjejakan Pemohon (ATS).

Sentiasa meneliti iklan jawatan sebelum memohon. Iklan pekerjaan kemungkinan besar akan menyatakan kemahiran yang diperlukan atau diutamakan untuk pekerjaan itu. 

Ambil perhatian tentang sebarang kemahiran yang diperlukan yang sepadan dengan set kemahiran anda dan pertimbangkan juga budaya syarikat.

Satu petua penting – JANGAN masukkan kemahiran yang jelas dan lapuk yang tidak berkaitan dengan pekerjaan dan syarikat. Untuk panduan lengkap dan petua hebat untuk bahagian Kemahiran, pergi ke artikel ini sekarang!

6. Cara-cara Lain Untuk Menyerlah

Apabila ia datang untuk menulis Pengalaman Kerja, Pendidikan dan terutamanya bahagian Kemahiran, anda biasanya harus melengkapkan item ini dengan memasukkan pencapaian anda dalam resume Bahasa Melayu anda.

Terdapat dua cara untuk menyenaraikan pencapaian anda – anda boleh menyenaraikannya dalam bahagian “Anugerah & Pencapaian” yang berasingan jika ia tidak berkaitan dengan permohonan kerja, tetapi kami mengesyorkan agar anda memasukkan pencapaian yang berkaitan dalam bahagian Pengalaman Kerja anda.

  • Setiap pengalaman kerja biasanya mempunyai 5 – 6 mata peluru
  • Isi sekurang-kurangnya 3 mata untuk huraian kerja anda
  • Letakkan pencapaian anda dalam ruang yang tinggal

Apabila mencipta pencapaian anda, gunakan formula PAR (Problem-Action-Result). Fikirkan tentang mengukur dari segi peratusan, wang dan masa.

Kami sentiasa bertegas untuk mengukur semua yang kami boleh. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, tidak cukup dengan hanya menyenaraikan tugas dan pencapaian kerja anda dengan jelas – anda juga harus memasukkan beberapa nombor untuk meningkatkannya.

Berikut adalah beberapa contoh:

  • Presiden Kelab Perniagaan dari 2017 hingga 2018
  • Finalis Pertandingan Perniagaan Kelestarian DEF Bank 2018
  • Mengurangkan kadar pengekalan pelanggan kami sebanyak 20% dalam masa 6 bulan sahaja
  • Menyelesaikan lebih 100 isu pelanggan dalam sebulan, 50% melebihi purata syarikat

Untuk menonjolkan diri daripada persaingan dengan lebih jauh, pertimbangkan untuk memasukkan bahagian kokurikulum, minat & hobi dan kecekapan bahasa dalam resume Bahasa Melayu anda – hanya jika ia relevan dan membantu untuk pekerjaan yang anda mohon.

Ianya lebih baik dan selamat untuk mengutamakan bahagian Pengalaman Kerja dan Kemahiran anda. Memandangkan resume harus ringkas dan padat, anda harus menyusun strategi yang sewajarnya apabila ingin menyambung semula penulisan di Malaysia.

7. Cara Terbaik Untuk Menyampaikan Gaji Jangkaan

Apabila bercakap tentang gaji yang dijangkakan, kami akan menasihati calon untuk menunjukkan minat dan kepakaran mereka dan bukannya menekankan wang pada resume Bahasa Melayu anda. 

Bahagian “Gaji Jangkaan” hendaklah diletakkan di bahagian terakhir pada resume Bahasa Melayu anda, biasanya sebelum bahagian Rujukan.

Semua jenis jangkaan secara amnya dialu-alukan, tetapi ia bergantung pada cara anda MENJELASKAN jangkaan anda, iaitu mengapa anda layak mendapat x jumlah gaji? Sokong tuntutan anda dengan penyelidikan dan bukti yang mencukupi. Gunakan tapak web kalkulator gaji untuk memahami purata gaji industri untuk peranan yang anda mohon. Ini caranya:

  1. Nyatakan gaji bulanan semasa/sebelumnya. Hanya masukkan gaji ASAS anda dan jangan tambah faedah dan bonus tambahan.
  2. Nyatakan Julat Gaji anda yang dijangkakan. Daripada menyatakan satu angka, masukkan julat gaji yang anda harapkan untuk memberikan fleksibiliti.
  3. Sentiasa tinggalkan ruang untuk rundingan. Sebutkan bahawa gaji yang anda harapkan boleh dirunding berdasarkan jawatan dan faedah. Sebagai contoh:

“Gaji saya sekarang ialah RM3,000 sebulan. Berdasarkan kajian terbaru saya mengenai jenis pekerjaan, lokasi dan purata industri, jangkaan gaji saya adalah dalam lingkungan RM3,300 hingga RM3,700. Gaji yang dijangkakan boleh dirunding berdasarkan tanggungjawab pekerjaan, pengaturan kerja, faedah lain dan peluang kemajuan.”

Untuk nasihat yang lebih penting tentang bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu di Malaysia, lawati panduan kami sekarang.

8. Membaca Pruf Resume

Pernahkah anda terfikir mengapa membaca pruf resume Bahasa Melayu amatlah penting penulisan resume di Malaysia? Resume mesti dibaca pruf untuk memastikan resume anda melepasi peringkat awal dan sampai ke bahagian “Temuduga”, inilah sebabnya.

Idea utama membaca pruf resume adalah untuk membetulkan dan/atau membuang kesilapan tatabahasa dan ejaan dalam resume anda – resume yang tidak kemas dan penuh dengan kesilapan asas ini boleh mengakibatkan kehilangan pekerjaan impian anda kerana ia menjejaskan tanggapan profesional awal.

Anda mungkin telah menaip setiap perkataan dengan berhati-hati semasa membuat resume anda. Walau bagaimanapun, beberapa kesilapan seperti frasa janggal atau kesilapan ejaan yang cuai mungkin telah membuatkan anda tergelincir. Adalah baik untuk meminta ahli keluarga atau rakan anda untuk menyemak semula resume anda.

Akhir sekali, membaca pruf membantu resume anda serasi dengan ATS. ATS lebih tidak memaafkan daripada manusia mengenai kesalahan tatabahasa dan ejaan. Ralat ejaan yang sedikit akan menjadikan keseluruhan kata kunci atau bahkan frasa penting tidak berguna kerana kata kunci yang salah eja akan diabaikan sepenuhnya oleh sistem.

Oleh itu, adalah penting untuk menyemak semula resume sebelum menghantarnya ke ATS. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan simulator ATS seperti ini. Jika anda memerlukan lebih banyak panduan tentang membuat resume yang serasi dengan ATS, lawati artikel keserasian ATS kami hari ini.

Panduan Tambahan Untuk Penulisan Resume Bahasa Melayu

Perlukan lebih banyak panduan untuk mencipta resume Bahasa Melayu yang hebat untuk semua jenis pekerjaan di Malaysia? 

Kami membantu anda! Berikut ialah beberapa artikel yang kami cadangkan untuk menulis resume di Malaysia, tanpa mengira industri atau kekananan anda:

Dapatkan Pekerjaan Impian Anda Hari Ini

Kami berharap panduan ini berguna dalam perjalanan mencari pekerjaan anda. Sebenarnya, menulis resume Bahasa Melayu hanyalah sebahagian daripada keseluruhan perjalanan untuk mendapatkan pekerjaan impian anda di Malaysia. Banyak lagi kerja yang perlu dilakukan sebelum DAN selepas penulisan resume di Malaysia.

Selain daripada belajar tentang penulisan resume di Malaysia, kami amat mengesyorkan anda untuk melawat panduan kami tentang menulis surat lamaran kerja, mencipta resume video anda, mengasah kemahiran temu duga anda dan banyak lagi di Blog Job Majestic dan Saluran Youtube kami.

Sedia untuk memulakan perjalanan anda? Daftar akaun Job Majestic hari ini, laman kerja berbilang bahasa No.1 di Malaysia yang membantu pencari kerja membina kerjaya yang berjaya dan bahagia.

Pekerjaan yang sesuai, kehidupan yang megah.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!