Search

Kekuatan Dalam Resume Bahasa Melayu:5 Petua

kekuatan dalam resume bahasa melayu

Memandangkan persaingan dalam pasaran kerja semakin sengit berbanding sebelum ini, ianya lebih penting bagi pencari kerja untuk menonjolkan diri daripada beribu-ribu pemohon untuk menjadi calon yang ideal untuk pekerjaan di Malaysia.

Salah satu cara terbaik ialah dengan menyerlahkan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu, tidak syak lagi tentang itu. Apakah maksud “Kekuatan” dalam konteks ini? Ia adalah kemahiran untuk memberi nilai kepada perkerjaan serta organisasi tersebut.

Jika anda memerlukan bantuan untuk memasukkan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda, teruskan membaca untuk mengetahui lima cara mudah untuk melakukannya!

Cara Menyerlahkan Kekuatan Dalam Resume Bahasa Melayu

1. Sumbangsaran & Kategorikan

Sebelum anda mula mengisi kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda, anda harus melakukan muhasabah diri dan sumbang saran kekuatan anda terlebih dahulu. 

Bagaimanakah anda boleh mengaitkan kekuatan anda dengan kehidupan anda setakat ini? Mulakan dengan merujuk kepada kategori yang dinyatakan di bawah.

Kekuatan biasanya berasal daripada pengalaman hidup seperti mengemas katil setiap pagi (berdisiplin) dan menyusun fail anda setiap minggu (disusun) – juga dikenali sebagai kekuatan peribadi.

Satu lagi sumber kekuatan adalah melalui pengalaman kerja seperti pengucapan awam, perundingan dan bersifat analitikal – juga dikenali sebagai kekuatan profesional.

Senarai kekuatan anda biasanya terdiri daripada gabungan kekuatan peribadi dan profesional. Luangkan masa untuk memikirkannya dan anda mungkin menemui sesuatu yang anda tidak tahu tentang diri anda!

2. Penyelidikan Kekosongan Jawatan

Langkah seterusnya ialah meneliti kekosongan jawatan yang anda rancang untuk memohon. Ia tidak begitu rumit sebenarnya, semua yang anda perlu lakukan adalah dengan meneliti keperluan yang dicari oleh syarikat.

Adakah syarikat ini sedang mencari bakat yang teliti? Menepati masa? Kritikal? Berbilang bahasa? Lebih baik anda dapat memahami perkara yang dicari oleh majikan, lebih baik anda boleh mencipta kekuatan anda pada resume anda.

Idea utama adalah untuk memadankan keperluan mereka (dengan syarat anda tulen) dan memastikan profil anda sepadan dengan bakat cemerlang yang mereka cari. Sebagai contoh, jika mereka mencari pereka grafik, “kreativiti” akan menjadi pilihan yang sesuai.

Apa yang anda perlu lakukan ialah menyerlahkan kekuatan penting dan relevan di tempat yang betul. Bagaimana anda melakukannya? Teruskan membaca untuk mengetahui.

3. Cara Terbaik

Apabila fasa penyelidikan telah selesai, sudah tiba masanya untuk meletakkan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda secara bertulis.

a. Resume Objektif

Objektif resume berfungsi sebagai pernyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera.

Sertakan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda apabila anda menerangkan bagaimana kemahiran dan pengalaman anda boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat – juga dikenali sebagai cadangan nilai anda.

Contoh:

“Seorang graduan baru yang teliti dan prihatin dengan ijazah sarjana muda dalam Kejururawatan yang mencari pekerjaan sebagai jururawat muda di hospital DEF. Saya berusaha untuk memanfaatkan pengalaman 2 tahun saya dan keputusan cemerlang untuk memberikan perkhidmatan terbaik untuk pesakit di unit rawatan rapi.”

b. Pengalaman Kerja

Apabila menulis skop kerja anda, anda harus memasukkan kekuatan, pencapaian dan metrik anda yang boleh menggambarkan dengan lebih baik tugas hebat yang anda lakukan setiap hari.

Contoh:

“Diiktiraf setiap tahun sebagai Pekerja Berprestasi Terbaik di jabatan HR kerana membuat dan melaksanakan kempen HR dengan teliti dengan pengawasan yang minimum.”

4. Tingkatkan Kenyataan Anda

Terdapat dua cara utama untuk meningkatkan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda – pencapaian dan nombor.

Untuk membuktikan kekuatan yang akan anda sertakan pada resume anda, ia mesti disokong oleh pencapaian. Contohnya, jika anda mahir dalam “pujukan”, sertakan pencapaian seperti “penjualan 10 hartanah ditutup dalam 2 minggu”.

Berdasarkan contoh yang diberikan, tidak cukup dengan hanya menyenaraikan pencapaian anda dengan jelas – anda harus memasukkan beberapa metrik untuk meningkatkannya. Mengatakan bahawa anda mahir dalam jualan tidak begitu mengagumkan seperti mengatakan bahawa anda telah menutup berpuluh-puluh tawaran dalam tempoh yang singkat.

Kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda mestilah relevan dengan pencapaian anda serta kata kunci yang terdapat dalam iklan kerja. Anda mesti boleh mengikat beberapa item bersama-sama untuk benar-benar menonjol daripada orang ramai.

5. Teliti Karya Anda

Jika anda memasukkan “Berorientasikan perincian” sebagai salah satu kekuatan anda, betapa ironisnya jika terdapat kesilapan tatabahasa dan/atau ejaan ditemui dalam resume anda dengan mengambil pengurus?

Atau lebih teruk lagi, bayangkan memohon pekerjaan impian anda, menyediakan kekuatan untuk dimasukkan ke dalam resume anda, melalui proses temu duga yang sukar dan tidak pernah mendengar maklum balas daripada syarikat kerana anda telah salah mengeja alamat e-mel anda.

Sebenarnya, tidak kira betapa berorientasikan perincian kita, adalah baik untuk membaca pruf resume anda dan memastikan kekuatan anda dan perincian mereka masuk akal.

Melakukannya juga boleh memastikan bahawa kandungan berkaitan kekuatan anda serasi dengan ATS. Tidak ada gunanya menulis resume yang hebat apabila ATS tidak dapat membaca kandungan dan kekuatan anda dengan betul.

Penutup

Menyenaraikan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda terdengar menyeronokkan, namun, anda harus sentiasa jujur ​​dan tunjukkan kekuatan anda mengikut keupayaan sebenar anda. 

Tidak ada yang lebih buruk daripada hanya menyenaraikan kekuatan dan tidak dapat melakukan yang sewajarnya selepas itu.

Memandangkan anda sudah mahir dalam menonjolkan kekuatan dalam resume Bahasa Melayu anda, anda juga harus melihat bahagian ekstrakurikuler anda, bahagian pendidikan, serta bahagian kemahiran anda dalam resume anda.

Bersama-sama, bahagian megah ini akan membawa anda lebih dekat untuk mendapatkan pekerjaan impian anda di Malaysia!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!