Search

Surat Cadangan Kerja: 4 Petua untuk Anda Bermula

surat cadangan kerja

Surat Cadangan/Syor Kerja 101

Surat cadangan kerja biasanya dibuat oleh penyelia atau pengurus untuk mengesyorkan calon yang memohon pekerjaan, latihan amali, peluang sukarelawan, dsb.

Memandangkan anda akan menulis surat ini, anda sepatutnya mempunyai hubungan kerja yang rapat dengan calon untuk mengesahkan etika kerja dan prestasinya dengan cara yang positif dan terperinci.

Surat ini penting untuk membantu calon anda memenuhi matlamat kerjayanya. Demi meyakinkan orang/organisasi yang menerima untuk menggaji calon anda, anda perlu menyelidik dan memberikan contoh yang baik mengapa calon anda adalah bakat ideal mereka.

Perlukan bantuan menulis surat cadangan kerja untuk calon anda? Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang petua kami yang mudah diikuti.

Tips Surat Cadangan Kerja Terbaik

1. Fahami Penerima Anda

Sebenarnya, ianya tidak serumit seperti yang anda fikirkan. Terdapat beberapa maklumat asas yang perlu anda ketahui sebelum menulis surat cadangan kerja:

  • Kepada siapa anda menulis surat itu?
  • Apakah maklumat hubungan penerima?
  • Apakah format surat tersebut (e-mel, surat bertulis, dsb.)

Selain daripada butiran asas ini, anda perlu mengetahui jawatan penerima (jawatan atau jawatan) dan bagaimana ia berkaitan dengan kekosongan jawatan yang dipohon oleh calon anda.

Dengan adanya semua maklumat ini di tangan, mari kita lihat format asas surat cadangan kerja.

2. Format Surat Cadangan Kerja

Biasanya, surat cadangan kerja terdiri daripada 4-5 perenggan secara purata dan harus dimuatkan ke dalam satu halaman – tidak lebih daripada itu.

a. Pengenalan – Bagaimana anda mengenali calon anda? Berapa lama anda telah bekerja dengannya? Juga, sediakan ringkasan pendek ciri-ciri terbaik calon.

b. Perenggan 1 hingga 2/3 – Mulakan dengan menyebut huraian kerja semasa/sebelumnya calon dan bagaimana ia berkaitan dengan jawatan yang dipohon. Semasa anda berbuat demikian, jangan lupa untuk menyatakan kekuatannya dan bagaimana ia menyumbang kepada kejayaan organisasi.

Selain daripada memberi tumpuan kepada aspek teknikal, ia juga berbaloi untuk menonjolkan kemahiran keras dan insaniah calon menggunakan contoh seperti pertemuan peribadi atau maklum balas lepas daripada pasukan. 

Ingat bahawa kandungan mestilah berkaitan dengan pekerjaan yang dipohon.

c. Penutup – Perenggan akhir harus merumuskan sebab utama mengapa calon anda layak mendapat peluang dalam syarikat yang dipohon. Dalam erti kata lain, sebutkan cadangan nilai kepada syarikat dan akhiri kandungan dengan nota positif.

Akhir sekali, jangan lupa sertakan tandatangan anda, penetapan kerja maklumat hubungan asas anda. Teruskan membaca untuk mengetahui cara untuk meningkatkan lagi surat cadangan kerja anda.

3. Penyesuaian Adalah Kunci

Ianya penting untuk menyelidik penerima, iklan pekerjaan, serta organisasi itu sendiri untuk memastikan kandungan anda sangat relevan dalam menangani keperluan mereka – dengan kata lain, tunjukkan pautan yang kukuh dan kesesuaian calon anda dengan kekosongan itu.

Setelah anda melakukan penyelidikan anda, fikirkan tentang cara calon anda boleh memberikan nilai yang paling relevan kepada organisasi mereka. 

Sebagai contoh, jika syarikat sedang mengembangkan operasinya di rantau SEA, nyatakan kepakaran calon anda dalam menguruskan tugas yang serupa.

Daripada kemahiran kepada etika kerja, anda perlu memadankan kandungan anda mengikut keperluan organisasi untuk memastikan pembaca sentiasa terlibat. Sesuaikan surat cadangan kerja dengan sewajarnya dan calon anda akan berterima kasih kemudian.

4. Pencapaian & Metrik

Apabila anda mengesyorkan seseorang kepada organisasi, adalah penting bahawa surat cadangan kerja ini membolehkan calon anda menonjol daripada ratusan pemohon lain.

Cara terbaik ialah dengan menyerlahkan pencapaian dan metrik calon anda – tunjukkan contoh dan nombor seperti “Peningkatan jualan sebanyak 20% melalui pemasaran strategik” dan “Pemasar Terbaik tahun ini”.

Secara ringkasnya, tunjukkan betapa BAIK calon itu dari segi prestasi kerja dan cara ia memberikan NILAI kepada organisasi anda. 

Nyatakan bagaimana kualiti ini akan menjadi penting kepada organisasi pembaca – melakukan ini pasti akan menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja.

Penutup

Matlamat menulis surat cadangan kerja adalah untuk memastikan calon anda mendapat pekerjaan impiannya di Malaysia. 

Jika anda telah berjanji untuk menulis surat ini (kami berharap dengan rela hati), pastikan nada anda positif dan elakkan daripada memasukkan sebarang perkara negatif yang boleh menjejaskan peluangnya.

Akhir sekali, anda harus sentiasa menyemak semula surat cadangan kerja anda – terutamanya kerana anda seorang penyelia/pengurus, kesilapan tatabahasa dan ejaan tidak boleh dimaafkan. Ini juga penting untuk mendapatkan tanggapan pertama yang baik tentang anda dan akhirnya calon anda.

Semoga panduan ini berguna untuk anda dalam menulis surat cadangan kerja. Jika anda memerlukan lebih banyak bimbingan HR dan Kerjaya, selamat datang ke saluran Job Majestic.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!