Search

Kecelikan Komputer Dalam Resume Bahasa Melayu: 7 Petua Terbaik

kecelikan komputer dalam resume bahasa melayu

Sejak kami berkongsi beberapa petua terbaik untuk menyerlahkan kecekapan bahasa anda pada resume, kami telah menerima permintaan untuk bercakap tentang amalan terbaik apabila mempamerkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu.

Memohon pekerjaan di Malaysia semakin kompetitif setiap hari dan celik komputer adalah salah satu daripada beberapa faktor utama untuk menonjol daripada orang ramai. Berikut ialah petua Job Majestic tentang cara anda perlu mempamerkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda.

Cara Mempamerkan Kecelikan Komputer Dalam Resume Bahasa Melayu

1. Kenal pasti Kemahiran Komputer Anda

Sebelum memasukkan bahagian kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda, langkah pertama ialah melakukan muhasabah diri dan mengenal pasti tahap celik komputer semasa anda.

Mulakan dengan menyenaraikan kemahiran anda mengenai komputer – adakah anda pakar dalam perkakasan? Adakah anda seorang jurulatih Microsoft bertauliah? Adakah anda mempunyai kemahiran dalam bahasa pengaturcaraan?

“Imbas” fikiran anda dan perhatikan setiap kemahiran berkaitan komputer yang anda miliki. Latihan ini akan berguna dalam perjalanan permohonan kerja anda nanti.

2. Penyelidikan Jawatan Kerja

Langkah seterusnya ialah mencari pekerjaan yang berkaitan dengan komputer dan melihat pilihan kerjaya anda. Sebaik sahaja anda telah mengenal pasti beberapa kekosongan yang berpotensi, semaknya dengan teliti dan kenal pasti keperluan pekerjaan – terutamanya pada tahap celik komputer yang diperlukan.

Latihan ini akan memberikan petunjuk tentang jurang antara celik komputer semasa anda dan apa yang dicari oleh syarikat terkemuka di Malaysia. Ia juga akan membantu anda dalam mengutamakan kemahiran komputer anda apabila memasukkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda.

3. Bahagian Berbeza, Amalan Berbeza

Terdapat beberapa tempat untuk anda mempamerkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda, iaitu ringkasan/objektif resume anda, bahagian Kemahiran yang berasingan dan bahagian Pengalaman Kerja. Mari kita lihat amalan terbaik untuk setiap bahagian.

a. Ringkasan Resume

Ditemui dalam bahagian “Di Atas Lipatan” pada resume, ia merupakan pernyataan pembukaan rasmi 3 ayat yang menceritakan tentang diri anda, latar belakang dan pengalaman pendidikan anda, matlamat kerjaya anda dan cadangan nilai untuk pekerjaan dan organisasi.

Memasukkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda membantu majikan mengenal pasti kemahiran dan kekuatan anda dengan segera, serta menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja untuk menyemak resume anda yang hebat. Dedikasikan 1 ayat untuk menyerlahkan kemahiran komputer anda – tidak lebih.

b. Bahagian Kemahiran yang berasingan

Bahagian Kemahiran biasanya mempunyai mata peluru. Inginkan petua terbaik? Hanya senaraikan kemahiran komputer yang paling relevan berdasarkan penyelidikan iklan pekerjaan anda. Petua kedua ialah untuk menyenaraikan ke bawah dalam susunan menurun, bermula dengan kemahiran paling mengagumkan di bahagian atas.

c. Bahagian Pengalaman Kerja

Anda bukan sahaja perlu menyenaraikan skop kerja lepas anda dengan cara yang hebat, tetapi anda juga perlu menyebut kemahiran komputer anda yang paling berkaitan mengikut penyelidikan penyiaran kerja.

Adalah penting bagi anda untuk memberikan contoh khusus dan menyebut kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda dengan tepat untuk membantu pengurus pengambilan pekerja memadankan profil anda dengan bakat ideal yang mereka cari.

4. Buangkan Kemahiran yang Tidak Diperlukan

Resume anda mempunyai ruang 2 halaman terhad dan hanya terdapat begitu banyak maklumat yang boleh anda muatkan ke dalamnya. 

Oleh itu, resume anda perlu mengandungi item terbaik dan paling relevan – termasuk kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda.

Berdasarkan penyelidikan iklan pekerjaan, anda akan mengetahui keperluan berkaitan komputer yang paling penting yang dicari oleh majikan. Adalah penting untuk hanya memasukkan dan memadankan kecelikan komputer anda dengan keperluan.

Alih keluar item yang tidak berkaitan dengan kedudukan yang dimohon. Contohnya, jika anda memohon jawatan kejuruteraan perisian, adalah selamat untuk mengalih keluar kemahiran yang tidak berkaitan seperti Microsoft Powerpoint dan Reka Bentuk Grafik.

5. Setiap Maklumat Adalah Penting

Sama seperti memasukkan penguasaan bahasa anda pada resume anda, ianya bukanlah idea yang buruk untuk menjadi khusus dan menentukan tahap kecekapan anda apabila ia berkaitan dengan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda.

Peranan tertentu memerlukan anda mempunyai kemahiran teknikal yang luas, seperti Ketua Keselamatan IT. Untuk majikan dapat menilai sama ada anda sesuai untuk jawatan ini, resume anda mesti menunjukkan senarai perkara khusus yang mereka cari.

Tahap celik komputer:

  • Asas/Asas
  • Pertengahan
  • Mahir
  • Pakar

6. Kuantitikan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda

Tidak cukup dengan hanya menyenaraikan pengalaman kerja dan/atau kemahiran komputer anda dengan jelas. Tugasan anda yang lepas bukanlah petunjuk yang cukup baik sama ada anda akan cemerlang dalam pekerjaan anda. Ia juga boleh menandakan bahawa anda tidak membuat apa-apa sumbangan penting dalam pengalaman lepas anda.

Anda harus memasukkan beberapa nombor untuk meningkatkannya. Berikan contoh khusus situasi di mana kecelikan komputer anda telah memberikan nilai kepada majikan anda yang terdahulu.

Adakah anda membantu syarikat membangunkan aplikasi yang menghasilkan jualan berjuta-juta RM? Adakah anda menyelesaikan isu IT yang rumit sebelum ini dalam masa yang singkat? Sertakan nombor yang menarik untuk menunjukkan betapa bagusnya anda dalam apa yang anda lakukan!

7. Bacaan Pruf Adalah Kunci

Untuk memastikan proses permohonan kerja anda berjalan lancar, membaca pruf kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda adalah salah satu daripada banyak cara untuk memastikan kejayaan anda.

Menjadi bakat dengan kemahiran komputer, anda sering diharapkan untuk menjadi profesional dan teliti. Kesilapan tatabahasa dan ejaan semasa menulis celik komputer anda akan menggambarkan tanggapan negatif – mungkin anda juga akan cuai dengan kod anda?

Lebih penting lagi, ralat ejaan yang sedikit akan menjadikan keseluruhan kata kunci atau bahkan frasa penting tidak berguna apabila resume anda ditapis oleh ATS. Ini kerana kata kunci yang salah eja akan diabaikan sepenuhnya oleh sistem.

Penutup

Sebagai langkah tambahan untuk mendapatkan kesan yang menggalakkan dan menjamin peluang temu duga anda, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menyerlahkan kecelikan komputer anda pada surat lamaran kerja.

Apakah yang seterusnya selepas menyerlahkan kecelikan komputer dalam resume Bahasa Melayu anda? Terdapat banyak lagi bahagian yang perlu anda pertimbangkan untuk membuat resume terbaik sebelum memohon pekerjaan terbaik di Malaysia.

Lihat panduan kami tentang format resume, maklumat hubungan tentang resume, bahagian pengalaman kerja, bahagian pendidikan dan banyak lagi.

Masa untuk mendapatkan pekerjaan yang hebatt, untuk Kehidupan yang megah!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!