Search

Ketersediaan Dalam Resume Bahasa Melayu: 3 Petua Mudah

ketersediaan dalam resume bahasa melayu

Jika anda seorang pelajar/graduan baru yang sedang memohon untuk latihan amali anda, atau hanya memohon kerja bermusim, anda mungkin menemui titik di mana anda perlu menyebut ketersediaan anda pada resume anda.

Topik ini mungkin kedengaran kecil tetapi ia memainkan peranan dalam memastikan kesan yang baik dan menjamin slot temu duga anda. Adakah terdapat sebarang petua atau helah untuk menyerlahkan ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda? Mari kita ketahui.

Cara Menyerlahkan Ketersediaan Dalam Resume Bahasa Melayu

1. Pastikan Ia Berada Di Atas Lipatan

Untuk menyerlahkan ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda, cara terbaik ialah meletakkannya “di atas lipatan” resume anda. “Di Atas Lipatan” merujuk kepada separuh bahagian atas muka surat pertama resume anda.

Meletakkan ketersediaan anda di bawah maklumat hubungan anda menjadikannya lebih mudah untuk mengambil pengurus dan/atau perekrut untuk menyedarinya. Anda juga boleh memasukkan ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda dalam bahagian Pengenalan Resume/Ringkasan Profesional yang terletak di atas lipatan.

Untuk imbasan semula: Bahagian Pengenalan Resume berfungsi sebagai kenyataan pembukaan rasmi anda dan ia membantu majikan mengenal pasti kemahiran, pengalaman bekerja dan kekuatan anda dengan segera. Menambah ketersediaan anda di sini boleh menjadi penutup yang sesuai untuk pernyataan pengenalan anda.

Contoh:

“Seorang graduan baru yang teliti dan prihatin dengan ijazah sarjana muda dalam Kejururawatan yang mencari pekerjaan segera sebagai jururawat muda di hospital DEF. Saya berusaha untuk memanfaatkan pengalaman 2 tahun saya dan keputusan cemerlang untuk memberikan perkhidmatan terbaik untuk pesakit di unit rawatan rapi.”

2. Ringkas & Mudah Dibaca

Ia bukan perkara biasa untuk memasukkan ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda semasa memohon pekerjaan di Malaysia, tetapi cuba ringkas dan ringkas jika anda memilih untuk berbuat demikian.

Mengapakah penting untuk memastikan penyata ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda pendek? Kenyataan ketersediaan yang ringkas dan padat adalah penting supaya resume anda memfokuskan pada menyerlahkan item yang lebih penting.

Dalam kes ini, khalayak anda seharusnya dapat menumpukan lebih pada kemahiran, pengalaman dan pencapaian anda berbanding ketersediaan anda. Pertimbangkan kenyataan ini dalam ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda:

  • “Sedia untuk bekerja mulai 1 Jun 2022”
  • “Sedia untuk bekerja dari Januari 2021 hingga Mac 2021”
  • “Sedia untuk bekerja pada Musim Sejuk 2022”
  • “Sedia untuk bekerja mengikut giliran bergilir”

Contoh-contoh ini mudah dibaca, mudah difahami, dan tidak akan menghilangkan perhatian daripada item resume utama anda.

3. Pastikan Nada Anda Positif

Daripada menyenaraikan ketidaktersediaan anda, anda harus menumpukan pada ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda yang lebih membantu untuk membuat keputusan yang pantas. Adalah lebih mudah untuk mengambil pengurus untuk menjadualkan sesi temu duga dengan anda.

Berterus terang dan nyatakan tempoh masa yang anda ada dan kekalkan nada positif. Teliti kandungan anda untuk memastikan ia kedengaran mudah dan sederhana. Selesaikan dengan menebalkan ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda untuk memastikan ia cukup menonjol untuk penonton anda menyedarinya.

Berkongsi Sebab Ketersediaan: Patut Atau Tidak?

Jawapannya mudah – Tidak. Resume anda hendaklah ringkas, ringkas dan padat untuk mengekalkan format profesional.

Hanya banyak yang boleh anda sertakan dalam resume 2 halaman. Teks tambahan akan menggunakan ruang yang tidak perlu yang sebaliknya boleh digunakan untuk menangani perkara yang lebih baik tentang anda.

Oleh itu, adalah tidak sesuai untuk memasukkan alasan anda untuk ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda. Tetap fokus pada intipati resume anda, iaitu untuk menyerlahkan kemahiran anda yang boleh dipasarkan, pengalaman kerja dan pencapaian.

Penutup

Apabila memohon pekerjaan di Malaysia, adalah lebih biasa untuk memasukkan ketersediaan anda pada surat lamaran anda atau menyebutnya semasa temu duga kerja anda. Anda hanya perlu menambah ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda jika ia adalah sesuatu keperluan.

Satu peringatan terakhir: Untuk memastikan proses permohonan kerja anda berjalan lancar, anda tidak seharusnya mengabaikan membaca pruf resume anda. 

Bayangkan anda memasukkan bulan dan tarikh yang salah untuk ketersediaan dalam resume Bahasa Melayu anda – anda akan membuang masa semua pihak yang terlibat.

Perlukan bantuan tentang temu duga kerja seterusnya, atau berfikir untuk membuat resume video anda sendiri? Platform Job Majestic mempunyai semua panduan kerjaya yang anda perlukan untuk mencapai kerjaya yang berjaya.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!