Search

Bahagian Rujukan Resume: 5 Petua Terbaik

rujukan resume

Bahagian Rujukan Resume 101

Bahagian rujukan resume, juga dikenali sebagai senarai rujukan, ialah sekeping maklumat yang menyediakan beberapa rujukan profesional kepada bakal majikan.

Pengurus dan Perekrut biasanya akan melalui langkah tambahan untuk menghubungi rujukan anda untuk mengesahkan semua maklumat yang anda berikan setakat ini – sama ada resume anda, surat lamaran atau diberi semasa temu duga sebelumnya.

Secara ringkasnya, mereka cuba mengesahkan sama ada anda memang orang yang anda katakan. Adakah anda benar-benar mempunyai kemahiran, pengalaman kerja dan pencapaican yang relevan?

Secara umumnya, memasukkan bahagian rujukan resume bukanlah amalan biasa apabila memohon pekerjaan di Malaysia. Selalunya, majikan akan meminta senarai rujukan daripada anda kemudian dalam proses pengambilan pekerja (jika mereka serius untuk mengupah anda).

Jika anda dikehendaki berbuat demikian, berikut ialah beberapa petua terbaik kami untuk membantu anda memasukkan bahagian rujukan resume anda!

Petua Terbaik Untuk Bahagian Rujukan Resume

1. Sediakan Senarai Dalam Fikiran Anda

Berdasarkan pengalaman profesional anda, fikirkan tentang beberapa orang penting yang telah anda jalinkan hubungan profesional dengannya.

Sebagai contoh, ia biasanya pengurus anda, rakan sekerja anda, dsb. Sebagai graduan baru, kemungkinan besar pensyarah anda dan dekan fakulti anda mampu membantu anda. 

Pastikan rujukan anda mempunyai kelayakan yang mencukupi untuk menjadi calon rujukan anda (misalnya bukanlah adik beradik atau ibu bapa anda).

Biasanya, semakin senior jawatan anda, semakin panjang senarai rujukan anda dan begitu juga sebaliknya. Kadangkala, bakal majikan akan menyediakan keperluan senarai rujukan semasa proses pengambilan pekerja supaya lebih jelas untuk anda.

2. Pilih Calon Terbaik Anda

Sudah mempunyai senarai awal di tangan? Sudah tiba masanya untuk anda membuat kajian tentang kerja kosong yang akan anda mohon.

Ini penting untuk melihat iklan pekerjaan dan tapak web syarikat untuk memahami maklumat yang ditekankan oleh majikan ini, iaitu etika kerja, kemahiran, minda, dsb. Dengan maklumat ini, anda akan dapat memilih rujukan terbaik yang boleh memberi tumpuan item ini bagi pihak anda.

Contohnya, jika anda memohon untuk jawatan yang sangat teknikal seperti Jurutera Perisian, Pengurus Jurutera Perisian akan dapat menentukan dengan berkesan prestasi anda dan bagaimana ia berkaitan dengan pekerjaan yang anda mohon.

Amalan yang standard adalah untuk memasukkan sekurang-kurangnya tiga rujukan/rujukan profesional. Teruskan membaca untuk mengetahui format terbaik untuk bahagian rujukan resume anda.

3. Format Rujukan Resume

Sangat mudah untuk menyenaraikan maklumat rujukan resume anda:

  • Nama penuh
  • Jawatan/jawatan
  • Organisasi
  • Alamat organisasi
  • Nombor telefon
  • Alamat emel
  • Hubungan dengan rujukan

Sebagai contoh:

  • Jess Low
  • Pengurus Kejuruteraan Perisian
  • ICM
  • Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia
  • +601234567890
  • abc@gmail.com
  • Jess ialah pengurus saya dan kami bekerja rapat selama 3 tahun

Jika anda perlu memasukkan bahagian ini dalam resume anda, pastikan anda memperuntukkan sebahagian kecil daripada resume anda untuknya. Jika tidak, sebaiknya masukkannya dalam dokumen yang berasingan.

4. Senaraikan Secara Strategik

Satu lagi amalan terbaik ialah menyusun senarai rujukan resume anda bermula dengan rujukan yang paling relevan/terbaik di bahagian atas (urutan menurun).

Terdapat dua sebab untuk ini: Rujukan di bahagian atas mestilah orang yang paling mengagumkan/ yang boleh memberikan rangsangan tertinggi kepada peluang pekerjaan anda. Kedua, rujukan di bahagian atas kemungkinan besar akan dipilih dan dihubungi oleh pengurus yang mengupah.

Lazimnya, bukan semua rujukan anda akan dihubungi, jadi anda patut pastikan setiap rujukan anda adalah yang terbaik untuk situasi anda.

5. Baca Pruf Maklumat Rujukan Resume

Peringatan terakhir daripada kami: Untuk memastikan proses permohonan kerja anda (terutamanya sesi semakan rujukan) berjalan dengan lancar, anda tidak seharusnya mengabaikan menyemak semula maklumat senarai rujukan resume anda.

Bayangkan memasukkan nombor mudah alih rujukan yang salah, alamat e-mel, jawatan (jawatan kerja), dsb. – anda akan membuang masa semua orang DAN memberikan tanggapan pertama negatif sebagai tidak profesional.

Penutup

Apabila memohon pekerjaan di Malaysia, ia bukanlah perkara biasa untuk memasukkan bahagian rujukan resume anda. Pastikan rujukan anda selesa dan menyokong anda sebelum memasukkannya ke dalam senarai rujukan anda.

Satu pengajaran – rangkaian dan mengekalkan hubungan yang baik adalah penting untuk mempunyai kerjaya yang lebih lancar. Anda tidak akan tahu bila seorang pemimpin, rakan sekerja atau pasangan akan mengubah hidup anda menjadi lebih baik.

Perlukan bantuan tentang temu duga kerja seterusnya, atau berfikir untuk membuat resume video anda sendiri? Platform Job Majestic mempunyai semua panduan kerjaya yang anda perlukan untuk mencapai kerjaya yang berjaya.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!