Search

Cara Memperkasakan Resume: 5 Petua untuk Permohonan Kerja

cara memperkasakan resume

Cara Memperkasakan Resume 101

Setelah melengkapkan resume terhebat anda, anda mungkin masih teragak-agak untuk menyerahkan resume anda semasa proses permohonan kerja anda. 

Kadangkala, anda hanya perlukan usaha terakhir dengan memperkasakan resume anda supaya anda lebih yakin apabila memohon pekerjaan di Malaysia.

Resume yang diperkasa sangat mudah dibaca dan diformat dengan betul. Ianya penting untuk memperkasakan resume anda untuk memastikan pembaca anda berminat sepenuhnya untuk menyemak resume anda dan meningkatkan peluang anda untuk diambil bekerja.

Jika anda memerlukan petua penting untuk membantu anda memperkasakan resume anda dengan betul bagi setiap permohonan kerja, anda berada di tempat yang betul.

Cara Terbaik Untuk Memperkasakan Resume

1. Kuantiti TIDAK Bersamaan Dengan Kualiti

Bergantung pada kekananan, adalah perkara biasa untuk mempunyai resume panjang lebar yang memperincikan semua pengalaman kerja dan kemahiran pada dua muka surat atau lebih. Walau bagaimanapun, resume yang panjang tidak selalu bermakna resume yang baik.

Petua untuk memperkasakan resume anda: Letakkan diri anda dalam kedudukan pembaca anda – perekrut dan pengurus pengambilan pekerja. 

Memandangkan mereka biasanya membaca ratusan resume setiap hari, resume anda mestilah cukup menarik untuk mereka terus membaca selepas 6 saat yang pertama.

Jika boleh, cuba masukkan semua maklumat pada satu halaman sahaja. Walaupun anda mempunyai pengalaman kerja dan pencapaian yang luas, maklumat tersebut harus dipilih dengan teliti dan disesuaikan ke dalam resume satu halaman untuk kebolehbacaan yang lebih baik.

2. Kebolehbacaan & Pemformatan

Mengenai topik kebolehbacaan, resume anda mestilah menggunakan format resume yang betul mengikut jenis pekerjaan yang anda mohon.

Petua untuk memperkasakan resume: Tidak kira format resume yang anda gunakan, pastikan anda menyenaraikan pengalaman kerja dan kelayakan akademik anda menggunakan kaedah kronologi terbalik.

Dari segi fon resume, gunakan beberapa fon resume kami yang sangat disyorkan seperti Cambria, Calibri dan Arial – fon ini mudah dibaca, dengan syarat anda menggunakan saiz fon standard emas sebanyak 12 mata. Jangan ragu untuk bermain-main dengan fon yang lebih besar apabila ia berkaitan dengan tajuk bahagian (cth. “Pendidikan”, “Pengalaman Kerja”, dll.).

Akhir sekali, bahagian atas resume anda (dikenali sebagai ‘di atas lipatan’) adalah sangat berharga. Untuk menarik perhatian pembaca dan mendapat kesan yang baik, bahagian atas resume anda mesti mempamerkan objektif resume, pencapaian terbaik dan kemahiran yang paling relevan.

3. Haruslah Berkeyakinan

Pada dasarnya, anda harus menjawab soalan “Mengapa kami perlu mengupah anda” semasa memperkasakan resume anda. Pada zaman ini di mana pasaran kerja sangat kompetitif, resume anda perlu menonjol daripada ratusan pemohon kerja lain.

Petua untuk memperkasakan resume: Cara terbaik untuk menonjol adalah dengan mempunyai nombor dan pencapaian yang mengagumkan pada resume anda. 

Daripada hanya menulis “tugas” anda, cuba yang terbaik untuk menyerlahkan pencapaian anda dan mengukur skop kerja anda.

Semasa memperkasakan resume anda, pastikan anda menunjukkan cara anda membawa nilai kepada organisasi anda – contohnya:

  • Mengetuai program untuk mengurangkan kos makanan yang tinggi sebanyak 25% dan mengurangkan perolehan yang tinggi sebanyak 15%
  • Memulakan strategi pemasaran untuk meningkatkan skor NPS dalaman yang rendah sebanyak 35% dalam setahun
  • Mengendalikan purata 50 panggilan perkhidmatan pelanggan setiap hari dan mengurangkan masa menunggu sebanyak 20% dalam 6 bulan

4. Berhubung Dengan Pembaca Anda

Pertama, sentiasa mempunyai pemahaman yang jelas tentang pembaca anda – iaitu siapa yang membaca resume anda. Fikirkan tentang soalan seperti identiti pembaca anda, kepentingan pembaca anda dalam permohonan kerja ini, serta calon ideal yang mereka cari.

Ikuti pemikiran itu dengan penyelidikan komprehensif tentang iklan pekerjaan, laman web syarikat dan/atau media sosial. Kenal pasti kata kunci biasa (cth. kreatif, analitikal, berbilang bahasa) dan cuba masukkan elemen ini dalam resume anda di mana mungkin.

Petua akhir untuk memperkasakan resume anda: Bukan sahaja anda perlu memikirkan pembaca anda, tetapi anda juga perlu memenuhi Sistem Penjejakan Pemohon (ATS). Memandangkan ATS diprogramkan untuk menangkap kata kunci tertentu dalam resume anda, memasukkan kata kunci yang sangat berkaitan adalah penting.

5. Semak Semula Resume Anda

Proses membaca pruf resume tidaklah sukar tetapi sering diabaikan. Apabila mengambil pengurus menemui kesilapan tatabahasa dan kesilapan ejaan yang cuai, ia memberikan gambaran pertama bahawa pemohon tidak profesional dan tidak mengambil berat tentang perincian.

Untuk memastikan proses permohonan kerja anda berjalan lancar, membaca pruf resume anda adalah salah satu daripada banyak cara untuk memperkasakan resume anda dengan betul. Ia juga memastikan resume anda serasi dengan ATS untuk lulus proses penapisan awal.

Ianya tidak rumit untuk memperkasakan resume anda – Gunakan perisian yang betul seperti Grammarly untuk menapis ralat ejaan dan tatabahasa dengan cepat, serta minta rakan dan keluarga anda membaca kandungan anda untuk memastikan anda mendapat maklumat yang betul kepada bakal majikan anda.

Cara Memperkasakan Resume: Sebelum Anda Memohon

Kami berharap panduan ini telah mengajar anda cara memperkasakan resume anda sebelum memohon pekerjaan terbaik di Malaysia

Untuk maklumat lanjut, anda boleh mendapatkan panduan langkah demi langkah yang terperinci pada setiap petua dengan mengklik pada pautan yang disediakan.

Jika anda seorang graduan baru dan memerlukan lebih banyak bantuan untuk menulis resume, layari Saluran Youtube Job Majestic kami untuk mendapatkan lebih banyak Petua Temuduga Graduan Baru hari ini!

Tibalah masanya untuk mendapatkan pekerjaan yang sesual, untuk kehidupan yang megah!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!