Search

Kemahiran Bahasa Dalam Resume: 4 Kesilapan Maut

kemahiran bahasa dalam resume

Bahasa memainkan peranan yang besar dalam menjadikan budaya sesuatu yang benar-benar istimewa. Ia membolehkan kita berkomunikasi dan meluahkan fikiran & emosi kita dengan berkesan. 

Kemahiran berbilang bahasa membolehkan individu menyelami budaya indah yang lain dengan lebih baik.

Sebelum kami sampai ke topik menulis kemahiran bahasa dalam resume anda, benarkan kami meyakinkan anda mengapa berbilang bahasa penting untuk kerjaya anda.

Kemahiran Berbilang Bahasa Dan Faedah Kerjayanya

  1. Ia membolehkan peluang pekerjaan yang lebih besar & fleksibiliti

Ianya benar terutamanya apabila bekerja di negara yang membangun. Kebanyakan syarikat gergasi antarabangsa berminat untuk menubuhkan pusat perhubungan mereka di negara membangun kerana persekitaran perniagaan yang lebih menggalakkan.

Kemahiran berbilang bahasa dapat membantu anda mendapatkan akses kepada peluang ini. Sebagai contoh, anda mungkin seorang Warganegara Jepun, bekerja sebagai penterjemah Inggeris – Jepun di Malaysia. 

Untuk pengetahuan anda, ekspatriat boleh mendapat gaji yang tinggi berbanding kebanyakan rakyat tempatan dengan adanya penguasaan berbilang bahasa. 

  1. Pengalaman berkawan yang lebih baik

Apabila anda dapat berkomunikasi dengan berkesan dalam pelbagai bahasa, potensi lingkungan sosial anda akan lebih luas secara semula jadi berbanding mereka yang tidak fasih dalam bahasa lain.

Bukan sahaja anda akan dapat menjalin rangkaian dengan semua jenis orang, tetapi mempelajari budaya mereka yang dikaitkan dengan bahasa masing-masing boleh membolehkan anda melihat dunia dari perspektif yang berbeza dan menjadi lebih berpengetahuan – secara tidak langsung meningkatkan minda dan keyakinan anda.

  1. Calon yang menggalakkan dalam pasaran kerja

Akhirnya, menjadi berbilang bahasa dapat meningkatkan resume anda dan menjadikan anda menonjol daripada beribu-ribu pemohon pekerjaan. 

Memandangkan dunia semakin global hari ini, penggunaan pelbagai bahasa boleh menjadikan anda pekerja yang lebih dihargai dan menyeluruh.

Teruja untuk meningkatkan peluang anda mendapatkan pekerjaan impian anda? Berikut ialah panduan kami tentang kemahiran bahasa dalam resume.

Kemahiran Bahasa Pada Resume: Kesilapan Yang Perlu Dielakkan

1. Tidak Pasti Tentang Tahap Penguasaan Anda

Sebelum memasukkan kemahiran bahasa dalam resume anda dan memohon pekerjaan di Malaysia, menilai tahap kemahiran anda adalah penting. Kebanyakan orang, terutamanya graduan baharu, tidak mengetahui tahap penguasaan bahasa sebenar mereka.

Tanpa penilaian diri, pencari kerja akan menjadi keliru apabila memohon pekerjaan dalam talian. Ini boleh mengakibatkan permohonan secara membuta tuli dan membuang masa semua orang pada masa hadapan jika anda dipilih untuk temu duga.

Untuk mengelakkan imej anda terjejas, kami mengesyorkan semua orang menilai tahap penguasaan bahasa mereka sebelum memasukkannya kemahiran bahasa dalam resume.

2. Penyelidikan Jawatan Kosong Tidak Mencukupi

Bercakap mengenai permohonan pekerjaan secara membuta tuli dalam talian, kebanyakan pencari kerja juga gagal menyelidik iklan pekerjaan dan menilai keperluan bahasa untuk jawatan kosong tersebut.

Langkah ini penting kerana mengetahui keperluan bahasa akan menentukan sama ada anda perlu memohon pekerjaan itu atau tidak. Jika anda sedar bahawa tahap penguasaan bahasa anda tidak mencapai keperluan majikan, sila elakkan daripada memohon.

Penyelidikan yang tidak mencukupi juga akan melemahkan keupayaan anda untuk meletakkan kemahiran bahasa dalam resume anda dengan lebih baik kerana anda tidak mempunyai strategi yang baik untuk berbuat demikian.

3. Silap Meletakkan Kemahiran Bahasa Dalam Resume

Walaupun pencari kerja telah menilai diri mereka sendiri dan melakukan penyelidikan yang mencukupi tentang kekosongan kerja, kebanyakan orang akan menghadapi masalah untuk menyesuaikan resume mereka untuk permohonan kerja tersebut.

Isu nombor 1 ialah dalam menyenaraikan kemahiran bahasa dalam resume dengan betul, di mana pencari kerja membuat kesilapan bermula daripada bahasa PALING TIDAK fasih di bahagian atas – ia sepatutnya sebaliknya, bermula dengan bahasa PALING fasih untuk menarik perhatian pengurus pengambilan pekerja.

Jika anda memerlukan lebih banyak petua untuk menyenaraikan kemahiran bahasa dalam resume anda dengan betul, ketahui lebih lanjut dalam artikel ini.

4. Tidak Jujur

Ianya penting untuk bersikap jujur ​​dalam soal kemahiran bahasa anda, termasuk kemahiran bahasa. Bahasa boleh dipelajari dalam masa yang singkat, tetapi kerosakan reputasi boleh memudaratkan seumur hidup anda.

Jangan melebih-lebihkan kemahiran bahasa dalam resume anda. Tiada yang lebih teruk daripada memulakan pekerjaan pada hari pertama dan diberikan tugasan bahasa yang anda tidak mahir langsung.

Sebaliknya, ianya mungkin lebih baik untuk meremehkan dan mengejutkan majikan anda dengan betapa baiknya kemahiran bahasa anda sebenarnya. Semasa sesi temu duga anda, ketika itulah anda harus benar-benar bersinar.

Penutup

Apabila anda memasukkan kemahiran bahasa dalam resume anda secara berkesan dan profesional, majikan akan kagum dan anda akan selangkah lebih dekat dengan temu duga kerja anda.

Dengan adanya pemahaman yang lebih mendalam tentang resume yang boleh dan tidak boleh dilakukan, anda sudah bersedia untuk membuat resume yang cemerlang dan memenuhi keperluan permohonan pekerjaan.

Perlukan lebih banyak petua temuduga dan panduan kerjaya? Layarilah blog Job Majestic hari ini dan mendapatkan pekerjaan impian anda!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!