Search

Contoh Skrip Temuduga Kerja Terbaik untuk Graduan Baru (4 Soalan)

skrip temuduga kerja

Skrip Temuduga Kerja 101

Bercakap tentang mencari pekerjaan, kebanyakan pencari kerja kurang yakin untuk menghadiri temuduga kerja, terutamanya graduan baru yang tidak mempunyai pengalaman kerja yang luas.

Sama ada temuduga bersemuka, telefon atau temuduga kerja video, persediaan yang mencukupi diperlukan untuk memastikan kejayaan anda dalam meyakinkan bakal majikan anda tentang pekerjaan impian anda di Malaysia.

Jika anda memerlukan amalan temuduga kerja yang baik, berikut adalah contoh skrip temuduga kerja Job Majestic yang terbaik dan paling biasa untuk mempertajam kemahiran temuduga kerja anda.

Contoh Skrip Temuduga Kerja Biasa Untuk Graduan Baru

1. Contoh Skrip Temuduga Kerja: Pengenalan

Pendahuluan anda perlulah ringkas, pendek dan padat – tidak lebih daripada 2 minit. Baca bahasa badan penemuduga dan tentukan sama ada yang terbaik untuk meneruskan atau mengakhirinya dengan baik.

“Saya graduan baru dari Universiti ABC dalam jurusan Perbankan dan Kewangan. Saya berminat dengan Pelaburan dan saya mempunyai pengetahuan yang luas tentang bidang Ekonomi dan Kewangan melalui pembelajaran kendiri yang berdisiplin dan penyertaan aktif dalam forum antarabangsa.

DEF Bank sentiasa menjadi bank pilihan dalam keluarga saya, oleh itu saya memohon kepada jenama yang saya suka dan saya sangat berminat untuk menyumbang kepada pembangunan pesat bahagian Perbankan Pelaburan dalam kancah kewangan rantau ASEAN.

Pengalaman lepas saya telah memupuk beberapa nilai seperti berazam, bijak dan ingin tahu. Saya percaya bahawa jawatan ini adalah peluang yang baik untuk saya mengasah pengetahuan dan nilai saya, terus membawa kerjaya impian saya ke tahap yang lebih tinggi dan menjadi pengurus dana untuk DEF Bank suatu hari nanti.”

2. Contoh Skrip Temuduga Kerja: Mengapa Kami Perlu Mengupah Anda?

Ini adalah peluang terbaik untuk meyakinkan bakal majikan mengapa anda calon yang ideal untuk peranan itu. Adalah lebih baik untuk mencuba dan membezakan diri anda daripada beratus-ratus pemohon di luar sana.

“Sebagai permulaan, saya mempunyai rekod akademik cemerlang dalam Pengurusan Sumber Manusia daripada salah sebuah Universiti terkemuka di dunia. 

Latar belakang akademik saya juga telah mendedahkan saya untuk berkolaborasi dengan orang-orang intelek tinggi dari seluruh dunia dengan pelbagai latar belakang budaya. Saya yakin dengan keupayaan saya untuk bukan sahaja menyesuaikan diri dengan baik tetapi juga memberi inspirasi kepada orang lain.

Sebagai Presiden Kelab Perniagaan dan Kelab Sukan, penyertaan aktif saya dalam aktiviti kokurikulum mengasah keperibadian saya yang bijak, berkemauan keras dan teratur. Saya percaya bahawa kualiti ini akan memberi manfaat kepada mana-mana organisasi dalam mewujudkan tenaga kerja yang cekap.

Ketiga, saya sangat mahir dalam semua kemahiran teknikal yang anda cari, seperti kemahiran Microsoft Office, menavigasi perisian pangkalan data dan sistem e-mel. Pengalaman latihan saya yang lalu juga telah meningkatkan pengetahuan saya tentang undang-undang pekerjaan di Malaysia.

Tidak seperti kebanyakan graduan baru, saya berbangga dengan pengetahuan saya yang kaya tentang amalan dan teknologi HR terkini. Saya adalah penyokong kuat untuk pemodenan dan automasi, yang apabila dilaksanakan di organisasi anda, memberikan sokongan dan pertumbuhan yang luar biasa untuk mencapai matlamat organisasi.”

3. Contoh Skrip Temuduga Kerja: Jangkaan Gaji

Sediakan satu senarai yang lengkap terlebih dahulu untuk mewajarkan jangkaan gaji permulaan anda. Sentiasa tinggalkan ruang untuk rundingan dan kekal positif.

“Saya akui gaji permulaan bagi graduan baharu dalam industri ini adalah antara RM2300 dan RM3200. Saya menjangkakan gaji asas permulaan dalam lingkungan RM3,000 hingga RM3,500 berdasarkan kajian terbaru saya mengenai jenis pekerjaan, lokasi dan purata industri.

Gaji jangkaan saya boleh dirunding berdasarkan tanggungjawab pekerjaan, pengaturan kerja, faedah lain dan peluang peningkatan kerjaya.”

4. Contoh Skrip Temuduga Kerja: Mengapa Anda Gagal Dalam Temuduga/Permohonan Kerja Ini?

Anda perlu jujur, tetapi fokus pada pembelajaran anda, dan cara anda membuat penambahbaikan dan mengubahnya menjadi kekuatan anda.

“Pada masa lalu, pensyarah saya pernah mengulas bahawa kadangkala saya mungkin terlalu fokus untuk menyiapkan tugasan tepat pada masanya, sehingga saya mengabaikan meluangkan masa untuk memikirkan penyelesaian yang unik/kreatif apabila mendekati pernyataan masalah.

Dengan mengambil kira maklum balas, saya telah belajar untuk sentiasa memperuntukkan sedikit masa untuk sumbang saran dan merancang terlebih dahulu sebelum melompat terus ke projek. Saya mungkin kurang kreativiti pada mulanya, tetapi sebaik sahaja saya mempunyai rancangan yang kukuh, kecekapan saya bermula dan berfungsi dengan baik.”

Penutup

Bersedia untuk menghadapi dunia? Sebelum anda meneruskan untuk memohon pekerjaan terbaik di Malaysia di Job Majestic, sentiasa ingat bahawa contoh skrip temuduga kerja ini bertujuan untuk tujuan latihan sahaja.

Anda tidak patut menghafalnya dan menggunakannya dalam setiap sesi temuduga kerja. Sebaliknya, ambil perhatian tentang format mereka dan masukkan resipi rahsia anda sendiri dengan memperibadikannya mengikut pekerjaan yang anda mohon.

Jika anda memerlukan lebih banyak panduan untuk menjawab soalan temuduga graduan baharu, layari Blog Job Majestic atau saluran Youtube hari ini!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!