Search

6 Soalan Temuduga Kerja Eksekutif Akaun Paling Sukar

temuduga kerja eksekutif akaun

Eksekutif Akaun 101

Adakah anda melihat semakin banyak jawatan kosong Executive Akaun kebelakangan ini? Sebelum kita melihat soalan temuduga kerja Eksekutif Akaun, berikut adalah pengenalan ringkas kepada kerja ini.

Apabila dunia semakin didigitalkan dengan pantas, interaksi manusia dan perkhidmatan pelanggan menjadi lebih penting berbanding sebelum ini. Peranan Eksekutif Akaun, atau Eksekutif Akaun Utama, telah diwujud untuk menangani keperluan ini. 

Secara ringkasnya, peranan Eksekutif Akaun bertujuan untuk:

  • Bekerjasama secara langsung dan rapat dengan pelanggan untuk memahami titik kesakitan mereka dan menyediakan penyelesaian terbaik untuk pelanggan mencapai matlamat mereka
  • Mencapai kuota jualan, piawaian pelanggan dan keperluan pelanggan lain
  • Bantu pelanggan merancang dengan lebih baik dengan menganalisis belanjawan & sumber mereka untuk memenuhi tarikh akhir projek
  • Terokai peluang perniagaan baharu dan rundingkan tawaran terbaik
  • Bantu syarikat dengan proses pengauditan, dan banyak lagi

Jika anda telah memiliki kemahiran dan kekuatan ini, secara peribadi atau profesional, anda harus mempertimbangkan laluan kerjaya Eksekutif Akaun:

  • Komunikasi – Bertulis dan Lisan
  • Organisasi
  • Berbilang tugas
  • Pengurusan masa
  • Kerja berpasukan
  • Rundingan
  • Belanjawan & Perancangan
  • Jualan
  • Kepimpinan

Berminat untuk memohon jawatan Eksekutif Akauntan? Di Job Majestic, kami ingin membantu anda lulus temu duga kerja dengan mudah dan membina kerjaya yang berjaya dengan menyediakan beberapa soalan dan jawapan temuduga kerja Eksekutif Akaun yang sukar untuk anda.

Soalan Temuduga Kerja Eksekutif Akaun: Soalan Umum

1. Apakah Kekuatan Terhebat Anda Sebagai Eksekutif Akaun?

Anda tidak seharusnya menyenaraikan semua kekuatan khusus Eksekutif Akaun yang anda lihat di atas.

Kenal pasti kekuatan terhebat anda untuk peranan tersebut, dan nyatakan tiga kekuatan terbesar sebagai Eksekutif Akaun. Sediakan bukti dan tunjukkan kekuatan ini dalam pengalaman kerja anda, sebaik-baiknya satu insiden yang menunjukkan semua kekuatan pilihan anda.

Contohnya – Jualan, Pengurusan Masa dan Organisasi:

“Saya telah menutup 10 jualan dalam masa 2 minggu sahaja, terdiri daripada pelanggan dari pelbagai industri dengan keperluan dan garis masa yang berbeza.”

2. Mengapa Kami Perlu Mengupah Anda Sebagai Eksekutif Akaun?

Jawapan temuduga kerja eksekutif akaun anda mesti membuktikan bahawa anda mempunyai semua kelayakan, kemahiran dan kualiti yang perlu dimiliki oleh syarikat dalam Eksekutif Akaun. Sebagai contoh:

“Saya sangat mahir dalam semua kemahiran teknikal yang anda cari, seperti menggunakan CRM, ERP dan pelbagai sistem komunikasi. 

Keupayaan saya untuk berbilang tugas dan mengatur melengkapkan rekod prestasi saya yang terbukti mengenai kebolehan Jualan dan rundingan untuk memberikan sokongan dan pertumbuhan yang luar biasa untuk mencapai matlamat organisasi.”

Soalan Temuduga Kerja Eksekutif Akaun: Soalan Lanjutan

3. Apakah Rahsia Anda Untuk Membina Hubungan Perniagaan yang berjaya?

Untuk menjawab soalan temuduga kerja eksekutif akaun ini dengan berjaya, berikan satu contoh untuk memberikan sokongan unik kepada pelanggan – dan cara hasil positif memberi manfaat kepada organisasi anda.

“Selaras dengan strategi pemerolehan dan pengekalan pelanggan jabatan saya, saya sentiasa menawarkan perkhidmatan yang diperibadikan kepada semua pelanggan saya tanpa mengira saiz industri dan projek.

Saya berbangga dengan keupayaan saya untuk menangkap sepenuhnya titik kesakitan pelanggan dan memberikan penyelesaian terbaik berdasarkan bajet mereka. Sebaliknya, pelanggan saya telah mengesyorkan lebih ramai pelanggan melalui mulut ke mulut.”

4. Jika Anda Mengurus Berbilang Pelanggan Pada Masa Yang Sama, Bagaimana Anda Mengatur Berbilang Tarikh Akhir Dan Mengutamakan Kerja Anda?

Anda haruslah buktikan kebolehan mengurus masa, berkomunikasi dengan berkesan dan bekerja dengan cekap dengan pasukan. Dalam jawapan temuduga kerja eksekutif akaun anda, kongsikan cara anda menangani tarikh akhir yang mencabar sambil mengekalkan kepuasan pelanggan.

“Memandangkan adalah penting bagi saya untuk merancang dengan sewajarnya, saya mematuhi jadual yang ketat untuk mendaftar masuk dengan pelanggan saya, berkomunikasi dengan pihak berkepentingan yang berkaitan menerima kemas kini mengenai projek itu. 

Saya memastikan untuk menyelaraskan komunikasi antara semua pihak untuk memberikan jaminan dalam jangkaan mereka.”

5. Beritahu Saya Tentang Tawaran Paling Mencabar yang Anda Tutup. Bagaimana Anda Mencapai Matlamat Anda Apabila Kemungkinan Menghadapi Anda?

Sediakan contoh masa apabila perkara tidak berjalan seperti yang dirancang – bagaimana anda memastikan projek itu berjaya pada akhirnya dan pastikan kegembiraan pelanggan?

“Terdapat projek yang mencabar kerana isu komunikasi. Pada dasarnya, sentiasa ada kelewatan dalam balasan daripada pihak pelanggan, menjejaskan kemajuan kami kerana kami memerlukan lebih banyak input untuk menyediakan penyelesaian terbaik.

Penyelesaian untuk saya adalah untuk berhubung dengan penyelia saya dan PIC kanan pelanggan – untuk menerangkan situasi dan mendapatkan penjelasan segera. Perkara yang paling penting untuk dilakukan ialah sentiasa menggunakan saluran yang betul dan mencari orang yang sesuai untuk pekerjaan yang betul.”

6. Pelanggan Telah Menemui Pembekal Baharu, Dan Nyatakan Bahawa Mereka Tidak Mahu Teruskan Kerjasama. Apa yang akan anda lakukan?

Salah satu soalan temuduga kerja Eksekutif Akaun adalah untuk mengukur keupayaan anda untuk menangani situasi yang tidak dijangka dan melihat sama ada anda boleh membuktikan kemahiran perundingan anda. Inilah cara untuk menjawab:

“Saya sebelum ini direkrut untuk mengekalkan pelanggan yang akan pergi untuk tawaran yang lebih baik daripada pembekal lain. Saya telah membantu pasukan strategi dan menangani isu ini secara berterusan setiap hari. 

Dengan memfokuskan pada titik kesakitan mereka dan selepas banyak pujukan, kami memperoleh semula lebih ramai pelanggan pada akhir suku tahun berbanding ketika saya mula-mula tiba di syarikat itu.”

Soalan Temuduga Eksekutif Akaun: Penutup

Kini, anda telah mempunyai pengetahuan tambahan tentang soalan temuduga kerja Eksekutif Akaun, anda selangkah lebih dekat untuk mendapatkan pekerjaan ideal anda sebagai Eksekutif Akaun!

Bersedia untuk membawa kerjaya Eksekutif Akaun anda ke peringkat seterusnya? Lawati dan daftar di Job Majestic untuk memohon pekerjaan Eksekutif Akaun terbaik di syarikat terkemuka di Malaysia.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!