Search

4 Soalan Popular Temuduga Kerja Latar Belakang

temuduga kerja latar belakang

Soalan Temuduga Kerja Latar Belakang 101

Semakan latar belakang ialah proses yang biasanya dilakukan oleh syarikat untuk mengesahkan bahawa anda ialah individu yang anda dakwa dengan menyemak sejarah pekerjaan & tingkah laku anda, rekod jenayah, kelayakan akademik dan banyak lagi.

Ia mungkin kedengaran tidak masuk akal bagi anda – Mengapakah syarikat-syarikat melakukan ini dan anda mungkin mempunyai soalan seperti “Adakah mereka mempunyai isu amanah? Adakah data peribadi saya selamat? Berapa banyak syarikat boleh tahu tentang saya?”.

Walaupun kebimbangan anda benar-benar sah, letakkan diri anda dalam kedudukan majikan – ianya munasabah untuk mengesahkan maklumat calon menggunakan soalan temuduga kerja latar belakang sebelum mengupah untuk mengurangkan potensi isu yang mungkin timbul pada masa hadapan.

Sebagai pencari kerja, bagaimanakah anda menjawab soalan temuduga kerja latar belakang ini semasa memohon pekerjaan di Malaysia? Jangan risau kerana Job Majestic akan mendedahkan cara terbaik untuk anda meyakinkan pengurus pengambilan pekerja anda.

Cara Menjawab Soalan Kerja Temuduga Latar Belakang

1. Mengapa Kami Perlu Mengupah Anda?

Ini ialah soalan temuduga klasik yang berpotensi menjelaskan dua perkara yang berbeza – ini adalah soalan tentang kemahiran anda, yang juga boleh bertindak sebagai soalan temuduga kerja latar belakang.

Kemahiran merujuk kepada kemahiran keras dan kemahiran insaniah. Kemahiran keras boleh diukur, dan khusus untuk pekerjaan dan/atau industri yang anda mohon. Contohnya Bahasa, SEO/ SEM, Pembangunan Apl dan Web, dsb.

Kemahiran insaniah ialah kemahiran interpersonal yang menentukan etika kerja anda dan cara anda bekerja dengan orang lain. Contoh kemahiran insaniah termasuklah Komunikasi, Pemikiran Kritis, Kreativiti, dsb.

Pendek kata, kemahiran anda dengan mudah akan menentukan sama ada anda benar-benar calon yang mereka cari. Apabila mengemukakan kemahiran dan cadangan nilai anda kepada penemuduga, masukkan hanya kemahiran yang berkaitan dengan pekerjaan yang anda mohon.

Paling penting, jangan sebut kemahiran yang anda tidak miliki – ia akan menjadi janggal jika anda diminta untuk menunjukkan kepakaran anda kemudian hari.

2. Mengapa Anda Meninggalkan Syarikat Sebelum Ini?

Satu lagi soalan temuduga kerja latar belakang yang biasa, ianya penting bagi penemuduga untuk memahami motivasi anda dalam mencari pekerjaan baharu.

Soalan ini juga mungkin mendedahkan sebab “tersembunyi” di sebalik pertukaran kerja anda, seperti insiden tidak menggembirakan dalam syarikat, isu dengan etika kerja, ketidakserasian dalam pengurusan & gaya kepimpinan, dsb.

Adalah penting untuk anda memahami bahawa soalan ini tidak bertujuan untuk peribadi. Apa yang anda perlu lakukan ialah memberikan maklumat yang relevan dan jujur ​​apabila menyatakan sebab anda meninggalkan syarikat anda sebelum ini.

Fikir dua kali dengan teliti sebelum memberikan maklumat palsu, kerana mereka mungkin memutuskan untuk menghubungi majikan anda sebelum ini untuk mengesahkan dan menjelaskan fakta.

3. Apakah Kekuatan & Kelemahan Terbesar Anda?

Soalan temuduga kerja latar belakang ini bertujuan untuk mengesahkan kekuatan dan sifat yang telah anda nyatakan dalam surat lamaran dan resume anda, serta untuk melihat sama ada anda mempunyai sebarang kelemahan yang mereka harus ambil perhatian.

Untuk menjawab soalan ini, fikirkan tentang kekuatan yang paling relevan dengan peranan yang anda mohon. Gunakan peluang temu duga untuk menghuraikan lebih lanjut tentang perkara tersebut, menambah contoh, pencapaian dan metrik untuk meyakinkan mereka.

Bagi kelemahan, anda boleh memilih satu kelemahan kecil yang anda miliki, dan fokus pada pembelajaran dan usaha untuk memperbaiki keadaan. Ingat, belajar daripada kesilapan lalu boleh membawa nilai yang luar biasa kepada sesebuah organisasi.

4. Apakah Jangkaan Gaji Anda?

Terdapat juga dua sebab mengapa ini adalah soalan temuduga kerja latar belakang. Selain daripada memastikan gaji anda berada dalam lingkungan bajet mereka, soalan ini juga berkaitan dengan pakej gaji dan pampasan anda sebelum ini.

Selalunya, penemuduga akan memaparkan “Berapa gaji pokok semasa anda” untuk mengira peratusan (%) kenaikan gaji yang anda minta. Pastikan anda menjawab dengan sewajarnya kerana majikan mungkin memerlukan slip gaji anda untuk menyemak silang maklumat tersebut.

Ambil perhatian bahawa rundingan gaji harus diteruskan ke peringkat terakhir, selepas memahami huraian kerja dan menilai sama ada anda adalah orang yang sesuai untuk peranan itu (kedua-dua pihak) – sentiasa meninggalkan ruang untuk rundingan berdasarkan budaya dan faedah keseluruhan.

Penutup

Setelah anda mempunyai idea yang lebih baik tentang cara menjawab soalan temuduga kerja latar belakang calon biasa untuk pekerjaan di Malaysia, apa yang perlu anda lakukan ialah meyakinkan pengurus pengambilan pekerja dan majikan masa depan anda bahawa maklumat yang diberikan adalah tepat.

Kejujuran adalah dasar yang terbaik. Pastikan anda jujur ​​semasa menjawab soalan temuduga latar belakang ini.

Jangan sengaja mengembang nombor atau memutar belit fakta tentang latar belakang dan pengalaman kerja anda. Gunakan sikap yang betul untuk mendapatkan pekerjaan impian anda dan menjalani kehidupan yang megah!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!