Search

Bahagian Rujukan Dalam Resume:5 Kesilapan Yang Maut

rujukan dalam resume

Pada dasarnya, bahagian rujukan dalam resume (juga dikenali sebagai senarai rujukan) menyediakan bukti berguna tentang pengalaman dan sifat profesional anda kepada pengurus pengambilan pekerja dan perekrut.

Ianya penting bagi mereka untuk mengesahkan maklumat yang anda telah sampaikan dalam proses temu duga kerja, iaitu adakah anda benar-benar mempunyai kemahiran, pengalaman kerja dan sifat yang relevan yang diperlukan untuk pekerjaan yang dipohon?

Kesilapan yang mudah tidak sepatutnya berlaku pada penghujung proses pengambilan pekerja anda, dan inilah cara untuk memastikan bahagian rujukan dalam resume yang sempurna.

Kesilapan Bahagian Rujukan Dalam Resume Yang Perlu Anda Elakkan

1. Rujukan Tidak Rela/Tidak Berkelayakan

Rujukan anda ialah jurucakap terbaik anda, bermakna mereka terlibat dalam menyampaikan maklumat yang perlu diketahui oleh orang lain tentang anda.

Sememangnya, rujukan anda sepatutnya menjadi orang yang bekerja/bekerja rapat dengan anda untuk tempoh masa yang mencukupi. 

Mereka sepatutnya dapat menyerlahkan keupayaan anda kepada bakal majikan. Oleh itu, mereka patut berada pada kedudukan yang sama atau lebih tinggi berbanding dengan anda.

Satu kesilapan maut yang perlu dielakkan ialah memilih rujukan yang tidak rapat dengan anda, atau lebih teruk lagi, individu tidak mahu menjadi rujukan anda atas sebab tertentu

Pastikan mereka berada dalam kedudukan yang baik untuk berbuat demikian, serta sahkan sama ada mereka selesa berbuat demikian.

2. Tidak Menyelidik Iklan Kerja

Satu lagi kesilapan klasik ialah tidak mengetahui apa yang bakal majikan perlukan daripada anda. Dalam kes ini, fikirkan tentang jenis maklumat yang mereka ingin ekstrak/sahkan dengan rujukan anda.

Tanpa menyelidik iklan kerja dan memahami sifat kekosongan yang dipohon, ianya sukar untuk anda menyesuaikan pengalaman rujukan tersebut – cth. memilih Pengarah IT menjadi rujukan anda untuk jawatan kosong Pemasaran.

Sentiasa berusaha, pada mulanya, untuk memberikan pengalaman terbaik untuk bakal majikan anda – lagipun, adalah penting untuk anda meyakinkan mereka untuk mendapatkan pekerjaan impian.

3. Tidak Memilih Rujukan Yang Terbaik

Selepas meneliti iklan kerja dan sumbang saran orang yang terbaik untuk dimasukkan ke dalam bahagian rujukan dalam resume anda, elakkan membuat kesilapan dengan tidak memilih rujukan yang terbaik.

Kami pernah melihat pemohon mengabaikan pengalaman bakal majikan dalam melalui bahagian rujukan – iaitu menyenaraikan senarai rujukan bermula dengan rujukan yang PALING relevan/terbaik di bahagian atas (susunan menaik).

Bayangkan ini – semuanya berjalan lancar sehingga pengurus pengambilan memutuskan untuk memanggil tiga orang teratas dalam senarai anda. Malangnya, rujukan ini tidak berkesan untuk menjadi jurucakap anda dan kini mereka tidak yakin untuk mengupah anda untuk jawatan tersebut.

4. Format Bahagian Rujukan Dalam Resume Yang Salah

Formatnya agak mudah untuk diikuti, jadi pastikan anda melawati petua bahagian rujukan dalam resume kami untuk membantu perjalanan anda dengan lebih baik dalam membuat bahagian ini.

Walau bagaimanapun, kadangkala pemohon pekerjaan terlepas item tertentu, atau memasukkan terlalu banyak kandungan dalam bahagian yang sepatutnya pendek dan mudah – iaitu jika terdapat keperluan untuk memasukkan bahagian itu terlebih dahulu.

5. Tidak Menyemak Pruf Bahagian Rujukan Dalam Resume Anda

Akhir sekali, ramai pemohon kerja (terutamanya graduan baharu) memasukkan maklumat hubungan rujukan yang salah pada bahagian rujukan dalam resume mereka.

Kadangkala, kesilapan kecil seperti kesilapan menaip boleh menjejaskan kerjaya anda. Dapatkan perkara asas dengan betul – item seperti nombor telefon bimbit, alamat e-mel, jawatan (jawatan kerja), dsb. hendaklah benar-benar sempurna.

Tanpa membaca pruf, anda mungkin akan membuang masa semua orang DAN memberikan tanggapan pertama negatif sebagai tidak profesional.

Penutup

Ingat bahawa bahagian rujukan dalam resume hanyalah sebahagian kecil daripada keseluruhan resume anda, dan termasuk bahagian rujukan dalam resume BUKAN amalan biasa apabila memohon pekerjaan impian anda di Malaysia.

Bahagian rujukan dalam resume yang disediakan dengan baik tanpa sebarang kesilapan mungkin akan membuatkan anda tertanya-tanya, jadi pastikan anda mengikuti petua kami dan anda akan bersedia untuk melengkapkan resume anda sendiri.

Adakah anda memerlukan bantuan profesional dengan visume dan surat permohonan kerja anda? Blog Job Majestic kami mempunyai semua sumber resume yang anda perlukan untuk menonjolkan diri daripada orang ramai.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!